Interview

Zeeburgertunnel krijgt ook een opknapbeurt

Gepubliceerd op: 26 augustus 2024, 14.28 uur

Tijdens de zomervakantie was een deel van de A10 Noord 7 weken gesloten in verband met onderhoud aan de Zeeburgerbruggen. Een mooi moment om ook meteen de Zeeburgertunnel aan te pakken. Verschillende werkzaamheden die later op de planning stonden, werden naar voren gehaald.

Dat zorgde voor flink wat werkdruk tijdens de voorbereidingen. ‘Waar we normaal wel tot 5 jaar aan werken, regelden we nu in 1,5 jaar.’ Op het moment dat Fred Doodeman hoorde dat in 2024 de A10 Noord een paar weken dicht zou gaan, ging hij meteen enthousiast aan de slag.

‘Het komt niet elke week voor dat er een weg dicht gaat en er geen verkeer door de Zeeburgertunnel rijdt, dus zo’n situatie pakken we met beide handen aan’, zegt de Adviseur Omgeving. Voor de mensen van Rijkswaterstaat is het fijn als ze werkzaamheden aaneengesloten kunnen uitvoeren zonder verkeer op de weg.

Het is veiliger en ze kunnen veel doen in een kortere periode. Doodeman: ‘Als we ’s nachts werken, mogen we de tunnel afsluiten van 23.00 tot 05.00 uur, dan kunnen we vaak maar 4,5 uur effectief werken, omdat we de tunnel op tijd vrij moeten maken voor verkeer.’

Buitenkans

Een project dat al een tijdje op de planning stond is het renoveren van de vluchtroute.

‘Een vluchtroute wordt gebruikt bij grote incidenten in de tunnel’, legt Doodeman uit. ‘Voor dit soort werkzaamheden moet je een tunnel langer achtereen sluiten, maar dat doe je niet zomaar. Echt een buitenkans dat we dit nu konden doen. We vervangen de betonnen vloerplaten en hebben de barrières aangepakt om de vluchtroute weer optimaal veilig te maken.'

'In de tunnelbuizen zelf is het asfalt vervangen en in een wand hebben we een nieuwe voegovergang aangebracht. De detectielussen zijn opnieuw aangesloten en er is een oude buitenlift verwijderd. Last but not least zijn alle analoge camera’s in de tunnel vervangen door digitale. Het beeld is nu zo ongelofelijk scherp. Goed voor veiligheid.’

Aanpassen vakantieplannen

Om dit grote onderhoud allemaal goed georganiseerd te krijgen met ‘slechts’ 1,5 jaar voorbereidingstijd ging Doodeman in 2023 meteen met aannemer Equans aan de slag.

‘We moesten er flink wat druk op zetten om alles in goede banen te leiden. Het ontwerpteam maakte overuren. En omdat de werkzaamheden in de zomervakantie vallen, hebben mensen van Equans zelfs hun vakantieplannen aangepast.’ Ondanks een uitstekende organisatie en een betrokken aannemer hielden de camera’s tot het laatste moment de spanning erin.

Die werden pas in de 2e week van de sluiting geleverd. ‘Pfff, dat zorgde wel voor stress’, verzucht Doodeman. ‘We gingen over op een digitaal systeem waardoor we ook alle kabels in de tunnel moesten vervangen. Dat is een ingrijpende klus. Maar ook dat is gelukt...’

Stoplichtenplanning

We zijn inmiddels over de helft van de klus. Doodeman kijkt tevreden terug op de werkzaamheden tot nu toe. ‘Waarbij alle lof voor de aannemer, want die heeft het meeste werk gedaan’, zegt hij. Voor Equans is het hele project een flinke puzzel, want naast beperkte tijd en mankracht moet men rekening houden met dagen waarop er in de tunnel niet kan worden gewerkt.

De aannemer van de Zeeburgerbruggen (BAM) en Equans stelden samen een zogeheten stoplichtenplanning op waarbij de werkzaamheden op de bruggen leidend waren. Op rode dagen worden de Zeeburgerbruggen geasfalteerd. De tunnels moeten dan helemaal vrij zijn voor werkverkeer voor de bruggen.

‘Dan kunnen wij niet werken’, zegt Doodeman. ‘Op oranje dagen houden we rekening met een beetje werkverkeer en op groene dagen kunnen we ons gang gaan.’ Tijdens rode dagen moeten zelfs hulpdiensten omrijden. Daarvoor heeft Rijkswaterstaat nauw contact met meldkamers.’

Nog wel wat hinder

Ondanks de propvolle planning tijdens de zomermaanden verwacht Doodeman toch ook nog wat hinder als de tunnel en de bruggen weer open zijn. ‘Langs de A10 Noord, de weg net buiten de tunnel richting Durgerdam start het vervangen we de geluidsschermen. Daar zijn de komende maanden 3 versmalde rijstroken ter beschikking met een snelheidsbeperking van 90 km/h.'

'Het goede nieuws is dat de weggebruikers de komende jaren door een vernieuwde Zeeburgertunnel en over opgeknapte Zeeburgerbruggen kunnen rijden. En dat de mensen in Noord straks minder last hebben van verkeersgeluid.’