Nieuwsbericht

Contract tunnel Zuidasdok definitief gegund

Gepubliceerd op: 4 september 2024, 14.55 uur

Project Zuidasdok heeft 2 contracten gegund: 1 contract voor het ontwerpen van het noordelijke en zuidelijke deel van de tunnel in de A10 Zuid en 1 contract voor de bouw van de tunnel.

Het gaat om een maatwerk-bouwteamovereenkomst voor het ontwerp en een engineering & construct contract. Deze gunning betreft het derde grote project van Zuidasdok, na de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer.

Met het ondertekenen van het contract voor de bouw van de tunnel is deze aanbesteding definitief gegund aan Van Hattum en Blankevoort, onderdeel van VolkerWessels Infra. Van Hattum en Blankevoort is de officiƫle contractpartij. In de praktijk zal het consortium VolkerWessels Infra, met zijn verschillende gespecialiseerde ondernemingen, de bouw voor zijn rekening nemen.

Ruimte

Door de bouw van de wegtunnel ontstaat meer ruimte voor de stad en haar bewoners en meer ruimte voor groen. Verder neemt de geluidoverlast voor de omgeving af. De tunnel maakt ook de uitbreiding van station Amsterdam Zuid mogelijk. Dat zal internationale verbindingen krijgen en daarmee station Schiphol en Amsterdam Centraal ontlasten.

Tunnel van 1 km

In de tunnel komt een deel van de te verbreden A10 Zuid te liggen. Deze verbreding zorgt voor een betere en veiligere doorstroming en daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad. Hiermee wordt het regionaal en nationaal belang van de Zuidasdok-tunnel onderschreven.

De tunnel is ruim 1 km lang en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid te liggen. Het ontwerp wordt de komende 2 jaar uitgewerkt in een gezamenlijk bouwteam. De bouw begint naar verwachting in 2027.

Meer informatie is te vinden op de website van Zuidasdok.