Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: aanleg glasvezelnet van start
In opdracht van Rijkswaterstaat door Vialis wordt op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl tussen de bruggen en sluizen een nieuw en toekomstbestendig glasvezelnet aangelegd. Het is de bedoeling dat op 3 trajecten glasvezelkabels komen te liggen.
De aanleg op het traject tussen Sluis Gaarkeuken en de Driebondsbrug is inmiddels gestart.
De werkzaamheden worden in 2025 afgerond. Door de bediening van de bruggen en sluizen via glasvezel aan te sturen, wordt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl groter.
Elektrische machines
De aanleg van het nieuwe glasvezelnet doen we met elektrische graafmachines. Naast het voorkomen van uitstoot, levert dit ook voor machinisten en grondwerkers nieuwe ervaringen op. Zo staan zij niet in uitlaatgassen te werken en hebben veel minder geluidhinder. Zo kunnen ze beter met elkaar communiceren.
Ook is er in de directe omgeving van de werkzaamheden veel minder geluid. De machines worden iedere avond bij een krachtstroompunt in de omgeving opgeladen. De duurzaamheidseisen zijn in het contract vastgelegd, omdat we in 2030 klimaatneutraal willen zijn en circulair willen werken. Dit betekent dat er bij werkzaamheden geen broeikasgassen uitgestoten worden of dat deze uitstoot gecompenseerd wordt.
De aanleg van het nieuwe glasvezelnet is onderdeel van het programma Industriële Automatisering. Voor de graafwerkzaamheden wordt Vialis bijgestaan door Spinder Kabeltechniek.
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Het aanleggen van het glasvezel is een van de vele verbeteringen op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland.
De waterweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie. We zijn al sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werken de komende decennia aan verschillende verbeteringen om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te kunnen garanderen voor onder andere klasse Va-schepen. Dit doen we onder andere door veel groot onderhoud uit te voeren.
Het vele werk aan onze bruggen, sluizen en de vaarweg geeft verkeershinder. Dit is helaas niet te voorkomen. We proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken en communiceren zo vroeg mogelijk over de verwachte hinder.