Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat start proef met nieuwe slagbomen op Sluiskilbrug om veiligheid te verbeteren

Gepubliceerd op: 6 september 2024, 11.07 uur

Om het probleem van 'slagboomduikers' aan te pakken, mensen die op het laatste moment nog onder de sluitende slagbomen door proberen te gaan, start Rijkswaterstaat in de tweede week van september 2024 een proef op de Sluiskilbrug bij Terneuzen.

Tijdens deze test onderzoeken we of slagbomen met speciale schorten, die onder de slagboom hangen, de veiligheid kunnen verbeteren en gevaarlijke situaties kunnen voorkomen.

Testen op Sluiskilbrug

Slagboomduiken is een probleem dat zich door heel Nederland voordoet. Daarom onderzoeken we verschillende manieren om de veiligheid te verbeteren. Rond 10 september 2024 begint de proef op de Sluiskilbrug, waar dit gevaarlijke gedrag regelmatig voorkomt.

We testen slagboomschorten die onder de slagbomen hangen en het bijna onmogelijk maken om eronderdoor te glippen. Deze schorten zijn vast en robuust ontworpen om bestand te zijn tegen windgevoeligheid. De slagbomen zijn verder zo geconstrueerd dat het risico op beknelling of 'meeliften' aanzienlijk verminderd is, wat de veiligheid verder verhoogt.

Waarom slagboomduiken levensgevaarlijk is

‘Onder een sluitende slagboom door glippen omdat u haast heeft, is levensgevaarlijk. Bijna wekelijks leidt dit tot ongelukken of bijna-ongelukken in Nederland. U kunt een slagboom op uw hoofd krijgen of zelfs in het water vallen.’

‘Deze gevaarlijke situaties veroorzaken ook veel stress bij operators, die onmiddellijk het openen van de brug moeten stoppen als er nog verkeer op de brug is. Dit zorgt voor kostbare storingen in het brugmechanisme. In sommige gevallen kan een schip de brug niet meer op tijd ontwijken en tegen de brug aanvaren. Met deze nieuwe slagboomschorten willen we ervoor zorgen dat mensen niet in gevaarlijke situaties terechtkomen en de veiligheid voor iedereen verbeteren,’ aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Mogelijk breder inzetbaar

De nieuwe slagbomen worden na de schoolvakantie enkele weken getest. In deze periode wordt onderzocht of de slagbomen het aantal mensen dat onder de slagboom door probeert te glippen verminderen en of deze oplossing ook geschikt is voor andere bruggen. De resultaten van deze proef worden naar verwachting eind 2024 bekendgemaakt, waarna besloten wordt hoe deze maatregel verder zal worden ingezet.

De installatie van deze nieuwe slagboomschorten zal geen tot minimale hinder opleveren voor wegverkeer en scheepvaart. De schorten worden buiten de spitsuren en tijdens brugdraaiingen geplaatst, zodat de brug toegankelijk blijft voor al het verkeer. De slagboomschorten worden specifiek geplaatst bij slagbomen voor fietsers en voetgangers om het risico op gevaarlijke situaties voor deze weggebruikers te verkleinen.