Interview

Herstelwerkzaamheden Prinses Margriettunnel: op weg naar fase 3

Gepubliceerd op: 16 oktober 2024, 10.49 uur

Het herstel van de Prinses Margriettunnel is een indrukwekkend project, dat we in 4 fasen uitvoeren om de fundering van de tunnel weer in topconditie te krijgen.

De eerste fase is afgerond in het voorjaar van 2024. Tijdens die periode verstevigden we het middelste deel van de tunnelfundering met ankerpalen. Inmiddels zitten we volop in fase 2 en komt fase 3 langzaam in zicht. Contractmanager Roland Böing neemt ons mee in de voortgang en vertelt wat er nog op de planning staat.

‘In april 2024 klonk het startsignaal van fase 2,’ vertelt Böing. ‘In deze periode richten we ons op het aanbrengen van wand- en vloerankers. Het is een technisch proces met veel details, maar het verloopt erg goed. En dat geldt niet alleen voor fase 2, maar voor het grootste deel van de werkzaamheden tot nu toe. We vinden steeds beter onze draai en werken wekelijks efficiënter. De werkzaamheden worden steeds voorspelbaarder.’

‘Inmiddels leggen we de laatste hand aan de wand- en vloerankers aan de zuidkant. Dit betekent dat we de komende weken langzaam naar de afronding van deze fase toewerken. Als we dit tempo blijven aanhouden, dan is fase 3 wellicht sneller in zicht dan verwacht!’

Een sterk staaltje logistiek

Een van de meest indrukwekkende onderdelen van fase 2 was de bouw van een enorme steiger en ondersteuningsconstructie. Een bouwwerk dat maar liefst 10 m hoog kan worden en dient als een platform waarop de wandanker-boormachine langs de wand kan bewegen. Op het platform boort de aannemer een gat schuin door de tunnelwand tot een diepte van 15 m, om daarna de wandankers aan te brengen.

Wat deze steiger extra bijzonder maakt? Het slimme systeem dat de vakmannen gebruiken.

Böing legt uit: ‘De boormachine brengt ankers aan die naast elkaar liggen. Door het platform dat op de steiger opzij kan schuiven, kan de machine stukje voor stukje vooruit. Zodra het platform niet verder kan schuiven, breken de steigerbouwers de steiger aan de ene kant af en bouwen het aan de andere kant weer op. Zo blijft de machine continu in beweging, zonder dat hij van het platform gehesen hoeft te worden. Een indrukwekkend aanzicht.’

Het hele proces legden we vast in een timelapse-video, waarin we de strakke coördinatie en het teamwork in beeld brachten.

(Beeldtitel: Herstel Prinses Margriettunnel. Verstevigen tunnelwanden. Beeldtekst: Opbouw van de steiger. Versnelde beelden tonen het opbouwen van een steiger tegen een deel van een van de tunnelwanden. Langs de tunnelwand is er per rijrichting één rijstrook open waar auto's en vrachtwagens overheen rijden. De steiger wordt beetje bij beetje hoger en breder.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Na een tijdje arriveert er een hoge kraan bij de tunnelwand. De kraan helpt bij het bouwen van een platform boven op de steiger. Als het platform klaar is, zet de kraan er een grote, blauwe machine op neer. Beeldtekst: Plaatsen van ankerboormachine op werkplatform.) (De machine gaat meteen aan de slag. Beeldtekst: Boren van wandankers. Het platform waar de ankerboormachine op staat, schuift steeds een klein stukje verder opzij. Telkens wanneer het platform opschuift, wordt het deel van de steiger waar het platform zich eerst bevond, alvast weer afgebroken.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/prinsesmargriettunnel. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

De grote 'omklap'

Hoewel fase 2 nog niet volledig is afgerond, wordt er achter de schermen al volop gewerkt aan de voorbereidingen voor fase 3.

‘In deze fase voeren we dezelfde werkzaamheden uit, maar dan aan de andere kant van de tunnel,’ vertelt Böing verder. ‘De officiële overgang, ook wel de omklap genoemd, staat gepland voor een weekend in november 2024. De definitieve datum wordt nog gecommuniceerd via de website van Rijkswaterstaat. In 2 dagen leggen we nieuw asfalt en maken we alles klaar voor de nieuwe verkeerssituatie. Zodra de weg aan de zuidkant open is, begint officieel fase 3.’

Sleutel tot succes

Volgens Roland draait het succes van dit project om de soepele samenwerking. ‘We durven open en eerlijk naar elkaar te zijn en collega’s aan te spreken wanneer dat nodig is. Dit betekent niet dat we alleen bespreken wat minder goed gaat, maar ook wanneer dingen juist wel goed gaan. Zo blijven we het proces continu verbeteren.’

‘Ook de waardering voor de harde werkers op de bouwplaats is groot. Denk bijvoorbeeld aan de mensen die de steiger op- en afbouwen, betonijzer vlechten, beton storten, palen maken, enzovoort. Het werk gaat door, in weer en wind. Dat is niet niks en dat vraagt om een stukje waardering, bijvoorbeeld op warme dagen een ijsje en op gure dagen een warm saucijzenbroodje. Het zijn kleine gebaren, maar het laat zien dat we hun inzet enorm waarderen,’ voegt hij glimlachend toe.