Inloopbijeenkomsten Almelo en Hardenberg
Op dinsdag 17 en woensdag 18 september 2024 organiseerde Rijkswaterstaat 2 inloopbijeenkomsten in Almelo en Hardenberg. Tijdens deze bijeenkomsten presenteerden we de plannen voor de N36. Beide werden druk bezocht.
Tijdens deze bijeenkomsten werden bezoekers geïnformeerd over de plannen en hadden zij de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken bij de verschillende onderdelen.
Bezoekers konden ook op een formulier een aantal vragen beantwoorden over de plannen. Ruim 50 bezoekers lieten een reactie achter. Het projectteam kijkt welke reacties meegenomen worden in de verdere plannen. Hieronder een samenvatting van de reacties.
Wat vindt u van het voornemen om veiligheidsmaatregelen te nemen?
Bezoekers zijn heel positief over het feit dat er maatregelen genomen worden, het liefst zo snel mogelijk. Een enkele bezoeker geeft aan dat dit niet nodig is. Meerdere mensen zeggen dat gevaarlijke situaties vooral komen door het gedrag van automobilisten. Ook wordt aandacht gevraagd voor de bestaande oversteekplaatsen.
Heeft u bijzondere aandachtspunten/locaties waar u aandacht voor vraagt?
Op deze vraag is uitgebreid antwoord gegeven. Sommige antwoorden zijn heel specifiek. De volgende punten worden meerdere keren benoemd:
- In het algemeen: het verbreden van de weg, het realiseren van inhaalmogelijkheden en het verlagen van de snelheid. Dit laatste in verband met de snelheid van vrachtwagens die geen 100km/h rijden.
- De 80-Bunderweg moet openblijven voor landbouwverkeer. De oversteek moet wel veiliger worden. Bij afsluiting moet landbouwverkeer namelijk door dorpskernen rijden. Dit is onwenselijk.
- De verkeerssituatie bij de aansluiting N341 bij Sibculo. Dit punt is druk waardoor het bijvoorbeeld ook moeilijk is voor vrachtverkeer om vanaf Garstweg de Sibculoseweg op te komen. Ook de verkeersdrukte van en naar Vroomshoop wordt genoemd.
- Het verlengen van de opritten ter hoogte van Aadorp en bedrijventerrein Twente.
- Het oversteken van de N36 voor fietsers en voetgangers, bijvoorbeeld mountainbikers en wandelaars van het Pieterpad. Zijn onderdoorgangen een mogelijkheid?
- Bomen en de geluidssituatie o.a. bij Beerzeveld.
- Goed betrekken van de omgeving bij het uitwerken van de plannen.
RWS kan niet de hele N36 voorzien van een middengeleider. Heeft u informatie die van belang kan zijn bij het maken van keuze voor aanpak deeltrajecten?
In de antwoorden worden alle trajecten van de N36 genoemd. Ook wordt voorgesteld om het gehele traject te voorzien van een middengeleider. Ook wordt specifiek voorgesteld om vooral de lange rechte stukken te voorzien van een middengeleider, omdat daar veel wordt ingehaald.
Heeft u andere oplossingen voor de verkeersveiligheid op de N36. Zo ja welke/welke locatie?
Op deze vraag zijn verschillende antwoorden gegeven:
- Een 4-baans weg of een 3-baans weg zodat de mogelijkheid ontstaat om in te halen.
- Stevige bermen zorgen voor veiligheid.
- Tunnels of viaducten op verschillende locaties voor voetgangers, fietsers en landbouwverkeer.
- Verplaatsen en/of verbreden van op- en afritten en snelheidsverlaging naar 80 km/h.
- Gedragsaanpassing afdwingen door meer controles met behulp van flitspalen.
Kunt u zich vinden in de wijze waarop belanghebbenden uit de omgeving worden betrokken bij het proces. Mist u nog mensen/groepen?
Over het algemeen wordt gewaardeerd dat de omgeving zo vroeg in het proces betrokken wordt. Dit moet ook in de toekomst zo blijven. Vooral de direct aanwonenden, de bedrijven in Vriezenveen, Westerhaar en Vroomshoop en ook de lokale politiek intensief betrekken. Plaatselijk Belang en ODA Hoogeveen worden specifiek genoemd.
Er wordt gehoopt dat ook de gemeenten en de provincie de inwoners nauw betrekken bij de plannen. Voor een volgende keer is de aanwezigheid van een geluidadviseur en een presentatie gewenst. Eventueel kunnen Facebookpagina’s van het Plaatselijk Belang en het regionale blad De Toren ingezet worden.
Op welke manier wordt u zelf het liefst betrokken?
De informatiebeenkomsten worden gewaardeerd als informatievoorziening. Verder worden nieuwsbrieven, persoonlijke brieven/contact/huisbezoek genoemd. Ook worden de lokale en regionale media zoals Tubantia genoemd. Tot slot zijn lokale overlegstructuren en lokale politiek belangrijke kanalen.