Interview

Nieuwe Sluis bij Terneuzen: een zeesluis van wereldformaat

Gepubliceerd op: 10 oktober 2024, 15.53 uur

De Nieuwe Sluis bij Terneuzen is na 7 jaar bouwen klaar. Het is een zeesluis van wereldformaat. Waar soms 700 man tegelijkertijd aan werkte. Een daarvan was Sjaak Michielsen, senior adviseur assetmanagement. Hij zat 10 jaar terug aan de tekentafel en blijft ook de komende jaren nauw betrokken bij het project.

De Nieuwe Sluis is tussen de huidige sluizen in gebouwd. Door de sluis wordt de haven van Gent ook voor de grootste zeeschepen beschikbaar. Bovendien worden door deze sluis ook de wachttijden voor binnenschippers verminderd.

‘Ik was betrokken bij het opstellen van een contract voor de bouw’, zegt Michielsen. ‘Als je een sluis laat ontwerpen die 100 jaar mee moet gaan, dan is het wel handig dat je weet wat erin zit, hoe die werkt, dat die goed te onderhouden is en dat er een onderhoudsboekje bij zit, zodat Rijkswaterstaat de sluis straks goed kan beheren. We moesten een flinke puzzel leggen.’

Past het?

Het materiaal kwam van over heel de wereld. Staal uit Turkije en Luxemburg. Deuren en bruggen uit China.

‘Als dat dan aankomt over het water, is dat spannend. Past het allemaal. Omdat de onderdelen zó groot zijn. Je tekent alles uit, maar het moet wel op z’n plek vallen,’ vertelt Michielsen. ’Soms waren er 700 man tegelijkertijd aan het werk, van meer dan 20 verschillende nationaliteiten. Niemand liep elkaar in de weg. Alles liep gestroomlijnd.’

Een sluisdeur ter hoogte van een flatgebouw

De Nieuwe Sluis is even groot als 4 tot 5 voetbalvelden. En zo diep dat er een flatgebouw van 5 verdiepingen in zou passen. Waarom zo diep als een schip maximaal 14,5 m diepgang heeft? 

‘Dat heeft te maken met het verschil tussen hoog- en laagwater. Dat is zo’n 5 m’, legt Michielsen uit. ‘Nu kunnen sommige schepen alleen bij hoogwater door de Westsluis, straks kunnen ze onafhankelijk van het getij naar binnen, door de Nieuwe Sluis.’

Het verschil met IJmuiden

In 2022 opende koning Willem-Alexander ook een sluis. Namelijk de Zeesluis IJmuiden.

In Terneuzen hebben we een ‘traditionele’ sluis met 2 deuren aan de buitenkant én binnenkant en 2 bruggen voor het wegverkeer,’ vertelt Michielsen. ‘Met 2 deuren per sluishoofd is er altijd een reservedeur beschikbaar en is het altijd mogelijk om onderhoud uit te voeren zonder stremming van de sluis. IJmuiden heeft 3 deuren en geen bruggen.’

Het komt nooit meer boven water

Vanaf land, water of lucht is de grootsheid van de sluis goed te zien. En toch zit het grootste deel onder water.

Michielsen: ‘De betonnen constructies, de sluisdeuren, het omloopriool, de kelders die onder de bruggen zitten. Alles zit onder de grond, of eigenlijk onder water. En dat komt nooit meer boven. De kolk komt nooit meer droog te staan, want dan zouden de kolkwanden door de grondwaterdruk bezwijken. Onderhoud en inspectie gebeurt dus altijd onder water. Met drones of duikers.’

Opening door 2 koningen

De koningen van België en Nederland openen de Nieuwe Sluis vrijdag 11 oktober officieel. Zaterdag is er een open dag voor publiek en heel Terneuzen viert dagenlang feest.

Michielsen is er natuurlijk bij. Maar staat niet vooraan. ‘Wat ik ga doen? Genieten, het is een mijlpaal. Het was een puzzel maar het blijft een topprestatie, zeker ook van de aannemer.’ En daarna? ‘Als de sluis officieel opgeleverd wordt, zorgt de aannemer nog 2 jaar voor het onderhoud.’

Michielsen blijft hier nog 2 jaar bij betrokken. ‘Het dagelijks onderhoud start gelijk. Kijk maar als je een nieuwe auto koopt, die moet je ook een beurt geven, de bandenspanning controleren en olie bijvullen.’

De Nieuwe Sluis in cijfers

427 m lang, 55 m breed en 16,44 m diep

  • 427 m lang, 55 m breed en 16,44 m diep.
  • Geschikt voor grote zeeschepen tot 366 m lang, 49 m breed en 14,5 m diep.
  • In 2023 passeerden 56.000 schepen het sluizencomplex. In 2040 naar verwachting 96.000 per jaar.