Nieuwsbericht

Renovatie klep Haringvlietbrug wint Nationale Staalprijs 2024

Gepubliceerd op: 17 oktober 2024, 14.17 uur

Op dinsdag 15 oktober 2024 werd bekend dat het projectteam voor de Renovatie van de beweegbare delen van de Haringvlietbrug de Nationale Staalprijs van 2024 heeft gewonnen.

Een prestatie van formaat waarmee we dit team bestaande uit Mobilis TBI, Croonwolter&dros, Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven van harte willen feliciteren! We willen hen ook bedanken voor een uitmuntende samenwerking. Het constructief ontwerp van de nieuwe brugklep was eerder al uitgevoerd door Ingenieursbureau Rotterdam.

De Haringvlietbrug is een bijzonder drukke brug en de renovatie had een grote impact op de omgeving.

Dankzij de grote inzet van dit team is het gelukt om de renovatie binnen een strakke planning en conform hoge kwaliteitseisen af te ronden. Een immense klus, waarvoor vele honderden vakmensen samen bergen werk hebben verzet.

De grote succesfactoren hierbij waren innovatieve oplossingen en teamwork.

Het project kende een aantal grote uitdagingen:

Omvang

De renovatie betrof een van de grootste basculebruggen in Nederland. Het vervangen van het 2.050 ton zware brugval inclusief ballastkist van 1.300 ton, vereiste speciale hulpconstructies en geavanceerde hijstechnieken, zoals de inzet van 3 grote hijsbokken en het uitbaggeren van het hijsgebied.

Strakke planning

Door de oorlog in Oekraïne en laagwater op de rivieren in West-Europa, ontstonden forse vertragingen in de staalleveringen en kritieke planningsproblemen. Dankzij een alternatief fabricageplan waarbij de brug in 1 stuk in plaats van 3 losse delen werd gebouwd, en door het vrijmaken van extra capaciteit, kon de zeer strakke deadline alsnog worden gehaald. Hierdoor kon direct aansluitend de stremming voor renovatie van de Heinenoordtunnel plaatsvinden.

ROK 2.0 eisen

De brug moest voldoen aan onze nieuwe ROK 2.0 eisen. Dit betekende dat onder andere alle lassen uitgevoerd moesten worden binnen zeer scherpe toleranties, de troggen een zeer nauwkeurige maatvoering hadden, en er specifieke eisen aan de afwerking werden gesteld. Dit was tijdsintensief en vroeg om een hoge mate van vakmanschap.

Precisiewerk

De klep diende tot op de millimeter nauwkeurig geproduceerd te worden. Bij de afstelling van het bewegingswerk kwam het zelfs op honderdsten millimeters aan.

Kantelen van de brugklep

Het kantelen van het enorme, 700 ton zware brugval, op het terrein van Hollandia Infra, was een technische uitdaging die zelfs het uiterste vroeg van de grote hijsbok Matador 3.

‘Plug-and-play’ aanpak

De klep werd volledig in de fabriek voorgemonteerd, inclusief ballastkist, bewegingswerk en bekabeling. Dit minimaliseerde de installatietijd op locatie en reduceerde de stremming voor het verkeer.

Storm Poly en het hijsmoment

Tijdens het cruciale inhijsmoment van de nieuwe klep zorgde opkomende storm Poly voor extra spanning. Desondanks werd de operatie zorgvuldig en succesvol uitgevoerd.

Dankzij de inzet van het hele projectteam in samenwerking met ons eigen Rijkswaterstaatteam is de Haringvlietbrug voor de komende jaren weer veilig en bereikbaar. We kijken terug op een prachtig project met grote maatschappelijke impact dat is uitgevoerd door een verdiende winnaar van de Nationale Staalprijs.