Nieuwsbericht

Unieke samenwerking baggerproject Lateraalkanaal succesvol afgerond

Gepubliceerd op: 11 oktober 2024, 10.32 uur

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is klaar. Hierdoor blijft het kanaal de komende jaren weer goed doorgankelijk voor de scheepsvaart.

Met het afsluiten van dit project komt er ook een einde aan een unieke samenwerking tussen Rijkswaterstaat, uitvoerder Martens en van Oord en Waterleiding maatschappij Limburg.

Uit het Lateraalkanaal wordt water gewonnen voor het produceren van drinkwater. Baggeren maakt het water echter troebel, wat zou betekenen dat het tijdelijk niet bruikbaar is voor drinkwaterproductie. Om deze vertroebeling te voorkomen, is er maandenlang op een aangepaste manier gebaggerd.

Omgevingsmanager Rijkswaterstaat Roland van de Pas: ’We werkten met 3 partijen op een unieke manier samen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering, om tot de meest praktische oplossing te komen.’

Gefaseerd baggeren

Om de waterwinning door te kunnen laten gaan, is het werkgebied verdeeld in 23 gedeelten. Per gedeelte is 3 dagen stroomopwaarts gebaggerd, richting het zuiden. Hierna verplaatste het baggerschip zich stroomafwaarts, richting het noorden, naar het volgende gedeelte. Door deze werkwijze krijgt het sediment dat zorgt voor vertroebeling van het water, de tijd om naar de bodem te zakken of weg te stromen.

Van de Pas: ‘We stemden dagelijks af met Waterleiding maatschappij Limburg. Pas na kwaliteitscontroles werd het water weer uit het kanaal gewonnen. Hoewel gefaseerd baggeren meer tijd vergde, zorgde dit er wel voor dat de drinkwaterproductie geen moment in gevaar is geweest. Dat was onze hoogste prioriteit.’

Klaar voor de toekomst

Recente controlemetingen toonden aan dat de bodem nu weer diep genoeg is voor schepen van klasse 5B. Dat is de grootste klasse schepen die door de Nederlandse kanalen kunnen varen. Dit is belangrijk, omdat het Lateraalkanaal de komende maanden gebruikt wordt als onderdeel van de omvaarroutes voor het Julianakanaal dat van augustus 2024 tot mei 2025 gestremd is.

Deze stremming bracht nog een andere uitdaging met zich mee. De aanvoer van materialen voor het baggeren in het Lateraalkanaal kon problemen ondervinden. Van de Pas: ‘Aannemer Martens en van Oord verdient hier een compliment. Toen bekend werd dat het Julianakanaal dicht zou gaan, hebben zij snel alle voorraden ter plekke aangevoerd. Zo liepen wij geen vertraging op. Mede daardoor hebben we het baggerproject volgens planning voor oktober 2024 kunnen afronden.’