A2: Leidsche Rijntunnel meerdere weekenden dicht vanwege vervanging verlichting; november en december 2024
Vanaf vrijdagavond 29 november om 20.00 tot zaterdagavond 30 november 2024 19.00 uur werkt de aannemer weer aan de Leidsche Rijntunnel (A2). Deze keer is de tunnel een dag dicht en is de hoofdrijbaan A2 richting Utrecht afgesloten voor verkeer. De parallelbaan is wel beschikbaar voor het verkeer.
Rijkswaterstaat roept weggebruikers die niet in de regio Utrecht hoeven te zijn op om te kiezen voor de aangegeven omleidingsroutes om zo de kans op file te verminderen. De verwachte vertraging is 15 tot 30 minuten.
Werkzaamheden Leidsche Rijntunnel
Om hinder zoveel mogelijk te voorkomen werkt de aannemer in de weekenden. De werkzaamheden lopen voorspoedig waardoor de aannemer zaterdagavond al klaar is voor het openstellen van de Leidsche Rijntunnel.
Na deze werkzaamheden volgen mogelijk nog 2 werkweekenden aan deze hoofdrijbaan richting Utrecht, van 6 tot 9 december 2024 en van 13 tot 16 december 2024 (reserveweekend). De weg is afgesloten vanaf aansluiting N230 Maarssen tot knooppunt Oudenrijn. Daarbij is oprit 7 (Utrecht - Leidsche Rijn) gesloten en is oprit 6 (Maarssen) beperkt geopend.
Omleidingsroutes
Het verkeer vanuit Amsterdam wordt geadviseerd om te rijden via de A1 en A27. Lokaal verkeer wordt omgeleid via de Stadsbaantunnel.
Vervangen verlichting richting Amsterdam
Vanaf 17 januari 2025 starten we met het vervangen van de verlichting van de hoofdrijbaan van de Leidsche Rijntunnel (A2) richting Amsterdam. Hier staan wederom 5 werkweekenden voor gepland.
Leidsche Rijntunnel: vervanging verlichting
In totaal vervangt de aannemer in 10 weekenden de verlichting in de hoofdrijbanen van de Leidsche Rijntunnel. Elk werkweekend kondigen we op tijd aan via informatiepanelen boven de wegen (drips), lokale en (sociale) media. Het St. Antoniusziekenhuis blijft bereikbaar. Tijdens de feestdagen blijven ook winkelcentrum Leidsche Rijn en The Wall bereikbaar via de parallelrijbaan.
Volgens de tunnelveiligheidsvoorschriften mag er in de tunnel nooit file staan. Daarom is de kans groot dat we het verkeer in de tunnel moeten doseren. Weggebruikers die niet in de file willen staan, kunnen daarom beter een omleidingsroute nemen of, waar mogelijk, met het openbaar vervoer naar hun bestemming reizen.
Waarom we de verlichting vervangen
De verlichting in de Leidsche Rijntunnel is inmiddels 14 jaar oud en bereikt het einde van zijn levensduur. De verlichting van de parallelbanen is inmiddels vervangen. Verlichting is belangrijk voor de veiligheid in de tunnel. Daarom vervangen we deze lampen nu.
De nieuwe lampen zijn wit en zorgen voor een betere zichtbaarheid dan de oude, gele verlichting. Het witte licht geeft daarmee ook een rustiger wegbeeld. De aannemer vervangt niet alleen de verlichtingsbron, maar de hele installatie wordt vervangen en ook de software wordt aangepast. Ledverlichting bespaart bijna de helft aan energie ten opzichte van de huidige lampen. Verder gaan ledlampen langer mee en hoeven we de lampen dan minder vaak te vervangen.
Duurzaamheid en leefomgeving
Rijkswaterstaat bouwt dagelijks aan Nederland. Hierbij werken we aan een schone, groene en prettige leefomgeving, ook voor volgende generaties. Het aanbrengen van ledverlichting past bij de ambitie van Rijkswaterstaat om in 2030 energieneutraal te zijn.
Meer informatie Leidsche Rijntunnel
Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op.