Interview

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel; maak kennis met Sander, Suzanne en Jan

Gepubliceerd op: 15 november 2024, 16.03 uur

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en complexe opgave. Aan de megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.

Vele nachten, weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de bijna 60-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst. Hoog tijd om met een aantal van hen kennis te maken.

In deze nieuwsbrief vertellen projectcoördinatoren Sander van Beveren (SWARCO), Suzanne van der Geer (Dura Vermeer) en Jan Noordijk (SPIE), verantwoordelijk voor het regulier onderhoud van de tunnel tijdens de renovatie, over hun werkzaamheden.

Wat is je rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?

Sander

We werken nauw samen met het team van de renovatie, maar hebben eigenlijk geen directe rol bij de renovatie zelf. We zijn nauw betrokken bij het beschikbaar maken en houden van de tunnel tijdens de renovatie en denken mee over toekomstig onderhoud. We zorgden ervoor dat het preventieve ‘reguliere’ onderhoud tijdens de renovatie kon doorgaan. 

De tunnel bleef tijdens de 2 jaar durende renovatie zoveel mogelijk open voor het verkeer en het was onze taak om te zorgen dat er zo min mogelijk storingen ontstonden in de oude installaties en systemen. En als er een storing optrad, was het onze taak deze zo snel mogelijk te herstellen. Hiervoor zijn we 24/7 te bereiken. Daarbij gaan Jan en ik over de technische installaties in de tunnel.

Suzanne

En ik ga over het civiele- en infragedeelte van de tunnel. Denk bijvoorbeeld aan het asfalt en beton maar ook de kelders, wanden, afwateringssysteem, lichtroosters, en meer. Samen maakten we de jaarplanning van het preventieve onderhoud. Daarbij kijken we in overleg met het team van de renovatie, de verkeersadviseurs van Rijkswaterstaat en onze onderaannemers naar wanneer de tunnel ‘s nachts dicht kan en hoe we het onderhoud aan de tunnel dan zo effectief mogelijk kunnen uitvoeren. Zeker in combinatie met de renovatie van de tunnel was dat een flinke puzzel, omdat de situatie in de tunnel door de renovatiewerkzaamheden regelmatig veranderde.

Zo’n 6 keer per jaar, tijdens een onderhoudsnacht, voeren we het onderhoud in de tunnel uit. Daarbij testen wij installaties, voeren we eventueel kleine reparaties uit en wordt de tunnel gereinigd en geïnspecteerd. Afhankelijk van de onderhoudsbehoefte van een installatie of object bepalen we welke activiteiten worden uitgevoerd. Sommige onderdelen hoeven maar 1 keer per jaar getest te worden, maar andere raken snel vervuild of zijn storingsgevoelig en reinigen we elke ronde. Zo blijven we bijsturen op de jaarplanning, omdat er altijd weer onverwachte dingen gebeuren.

Jan

We doen tijdens onze onderhoudsrondes vooral preventief onderhoud aan de installaties om storingen te voorkomen. Eerst aan de oude en sinds de zomer van 2024 aan de nieuwe. Want als er een storing optreedt, is er kans dat de tunnel meteen dicht moet totdat het probleem is opgelost. Dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

Toch komt het wel eens voor dat we een storing moeten verhelpen. Dat noemen we correctief onderhoud. De truc van het coördineren van onderhoud is het juist en tijdig uitvoeren van preventief onderhoud, zodat correctief onderhoud beperkt blijft.

Waarom is het werk aan de Heinenoordtunnel zo leuk?

Sander

De uitdaging. In onderhoudsnachten hebben we ongeveer 3 of 4 uur de tijd om ons werk te doen. Een afsluiting duurt wel langer, maar dat is inclusief de tijd die nodig is om de verkeersmaatregelen op te bouwen, af te breken en de weg weer veilig open te kunnen stellen. Effectief houd je dan 3 of 4 uur over.

Die onderhoudsnachten plannen we helemaal vol, want er moet in die paar uur veel gebeuren. Dus dat is flink aanpoten.

Suzanne

Tunnels zijn gewoon leuk. Er zit veel (civiele) techniek in die allemaal weer verband houdt met elkaar. Zo kun je de ene week bezig zijn met een uitdaging aan een tunnelwand, dan weer met asfalt en vervolgens sta je in de kelder. Het is heel divers.

Ook leuk: je wilt een onderhoudsnacht zo goed mogelijk voorbereiden. Toch kom je binnen of buiten wel eens voor verrassingen te staan waarbij je moet improviseren. Met afstemming en flexibiliteit van de betrokken partijen lukt dat best aardig. Na afloop kijken we hoe het een volgende keer beter kan. Daardoor is geen dag hetzelfde.

Jan

En die nachtafsluitingen zijn echt teamwork. Als er ’s nachts een probleem ontstaat, heb je geen tijd om uitgebreid te discussiëren of met iedereen die er ook wat van moet vinden te bellen. Bovendien liggen die te slapen en nemen ze de telefoon waarschijnlijk niet op. Daardoor heb je veel bevoegdheden om besluiten te nemen.

Wij staan aan de lat, nemen het besluit en zijn verantwoordelijk. Dat maakt het een mooi vak.

Wat is je het meest bijgebleven van dit project?

Sander

De onderhoudsnachten zijn het mooist. ’s Avonds laat sta je met enorm veel collega’s, wagens en machines te wachten tot je een tunnelbuis in kan.

Het bouwdok (dat is het terrein naast de tunnel) staat dan helemaal vol en mensen staan echt te trappelen tot ze de tunnel in mogen. Ze weten allemaal precies wat ze moeten doen en dat ze maar een paar uur hebben om het werk af te krijgen.

Suzanne

Zeker, de actie en het teamwork tijdens zo’n nacht is mooi! Je ziet de tunnel dan ook echt opknappen als het vuil van de wanden en het wegdek komt, de kolken weer doorstromen en de kelders leeg zijn. Het is onvoorstelbaar hoeveel vuil en viezigheid zich in de tunnel kan verzamelen.

Ook de puzzel in combinatie met het renovatiewerk die we elke keer weer wisten te leggen, is iets wat me bijblijft. Het integraal denken en continu afwegen van belangen en risico’s op korte en lange termijn maakt het interessant.

Jan

Na een onderhoudsnacht moet de tunnel 's ochtends voor de spits storingsvrij worden opgeleverd. Je wilt niet dat het werk uitloopt, want voor je het weet word je genoemd in de verkeersinformatie op de radio: 'files door uitgelopen werkzaamheden'. Dat wil je echt niet.

Aan het eind van de nacht loop je alles dus nog eens na: is alles weer aangesloten? Doet alles het weer? Zijn de vluchtdeuren dicht? Enzovoort. Als chef van de nacht heb je zo aan het eind van de nacht nog de volle focus nodig. Het is topsport.