(Beeldtitel: Renovatie Heinenoordtunnel, A29. In de showcase-video rijdt verkeer in en uit de tunnel. Beeldtekst: De renovatie van de Heinenoordtunnel is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TEC - Tunnel Engineering Consultants en Savera - Dura Vermeer, Spie en Swarco. Voice-over:) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: Nederland, een land dat bekendstaat om zijn efficiënte infrastructuur en hoogwaardige waterbouwkunde. Het geheim van deze reputatie? Innovatie, organisatie en samenwerking. Nergens is dit duidelijker te zien dan in de regio Rotterdam. Met de haven van Rotterdam als industrieel hart. Waar de zee overloopt in rivieren die naar het achterland stromen, en het vrachttransport massaal de A29 op gaat. In die A29, dertien meter onder zeeniveau, ligt de Heinenoordtunnel. Sinds de opening in 1969 is de Heinenoordtunnel uitgegroeid tot een essentiële verbinding tussen Rotterdam en de haven van Antwerpen, en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden, en voor de Hoeksche Waard in het bijzonder. Dagelijks rijden hier meer dan 110.000 voertuigen. Veel installaties in de tunnel waren na zestig jaar aan vervanging toe. Met zo min mogelijk afsluitingen op werkdagen vervingen we in korte tijd al deze installaties en maakten we de tunnel veiliger, duurzamer en efficiënter om te onderhouden. (Videobeelden en foto's van stukken tunnel die worden afgebroken en weer opgebouwd.) OPGEWEKTE MUZIEK Rijkswaterstaat werkte voor de renovatie samen met specialisten van TEC en het consortium Savera III. We begonnen met het conserveren van de zinkvoegen en het repareren van het beton. Tegelijkertijd planden we een volledige vervanging van de technische installaties, zoals ventilatoren, verlichting en camera's, terwijl we een duurzaam model creëerden om de tunnel in de toekomst te bedienen, besturen en bewaken. We bouwden ook een volledig nieuw middentunnelkanaal met een aparte en afgesloten vlucht- en dienstgang. Dit moest allemaal gebeuren met zo min mogelijk tunnelsluitingen. Elke werkdag dat de tunnel volledig afgesloten is, zorgt namelijk voor één tot twee miljoen euro economische schade per dag. Het resultaat: een tunnelkanaal met duurzame prefab-bouwmaterialen waarvan we de plaatsing tot in de puntjes voorbereidden. We oefenden de constructie van het middentunnelkanaal op een andere locatie met een een-op-een nagemaakte versie om zowel te voldoen aan de strenge veiligheidsnormen als aan de strakke planning. Honderden mensen bouwden het 675 meter lange middentunnelkanaal in slechts 7,5 dag. Inclusief de voorbereidingen en het plaatsen van de installaties beperkten we de sluiting hierdoor tot slechts vier weken. Hé, niet slecht voor een gang ter grootte van een appartementencomplex. Door veel van de technische systemen in het middentunnelkanaal te plaatsen, konden we de tunnel openhouden terwijl we aan de nieuwe technische installaties werkten. Ook legden we 200 kilometer aan nieuwe kabels om de tunnel te voorzien van 100% Nederlandse groene energie. De renovatie van de Heinenoordtunnel duurde meer dan anderhalf jaar. Volledige sluitingen werden tot een minimum beperkt, maar waren soms onvermijdelijk. Om reisvertragingen en de bijkomende economische schade te beperken, planden we de sluitingen waar mogelijk in het weekend en tijdens vakantieperiodes. We namen bovendien veel extra maatregelen om de regio bereikbaar te houden. Zo gebruikten we de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel voor lijnbussen en nood- en hulpdiensten, en maakten we lokale veerboten gratis voor fietsers en brommers. We combineerden deze reisalternatieven en maatregelen met het betrekken van lokale bedrijven en organisaties om niet of anders reizen dan met de auto mogelijk te maken. Daarnaast maakten we een videoserie waarin we de uitdagingen en oplossingen uitlegden aan het publiek. Door ook op sociale media actief in gesprek te gaan, bogen deze inspanningen een negatief sentiment om naar draagvlak en begrip van lokale bewoners en weggebruikers. Het resultaat: 12% minder regionaal verkeer en tot wel 45% minder lokaal verkeer. Dit verlichtte de druk op het onderliggende wegennetwerk. Tijdens het hele project zetten we in op duurzame oplossingen. Van het opknappen van oude verlichtingsinstallaties, zodat ze in andere tunnels kunnen worden hergebruikt, tot het gebruik van een 100% groene energievoorziening. Zelfs het nieuwe asfalt bestaat voor 60% uit gerecyclede materialen. Het mag duidelijk zijn dat we veel verschillende factoren meenamen in de renovatie van de Heinenoordtunnel, maar we deden geen concessies aan veiligheid. Dat begint met een zo veilig mogelijke werkomgeving. Onder andere in het middentunnelkanaal waar veel van het werk plaatsvond. Dit is bestand tegen aanrijdingen met de grootst mogelijke vrachtwagens en volledig brandveilig. Ook waren er elke dag technische specialisten van zowel Rijkswaterstaat als de aannemer in de tunnel aanwezig om ervoor te zorgen dat het werk veilig werd uitgevoerd. En als er een veiligheidsmelding nodig was, kon iedereen deze maken. Uiteindelijk is er maar liefst 756.000 uur in de Heinenoordtunnel gewerkt. (Mensen en machines in de afgesloten tunnel.) De renovatie van de Heinenoordtunnel leverde slimme oplossingen in een historisch korte tijd met een minimaal aantal afsluitingen op werkdagen en zo min mogelijk hinder. Met duurzame methoden en een aanpak die de basis zal vormen voor toekomstige tunnelrenovaties in Nederland. Een historische renovatie gericht op de toekomst en een goed begin van de vernieuwingsopgave van tunnels in Nederland. (De tunnel vanuit de lucht. Beeldtekst: De renovatie van de Heinenoordtunnel is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Savera en TEC - Tunnel Engineering Consultants, Dura Vermeer, Spie en Swarco.) DE RUSTIGE MUZIEK STOPT (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)
Renovatie Heinenoordtunnel wint 2ᵉ prijs International Tunnelling Award
Op 28 november 2024 heeft de renovatie van de Heinenoordtunnel tijdens de 10e editie van de ITA Tunnelling Awards in Genua (Italië) de 2e prijs gewonnen voor renovatieproject van het jaar.
De Manfreida Tunnel uit Italië heeft de eerste prijs gewonnen. In totaal deden meer dan 100 inzendingen uit 29 landen in 7 categorieën mee om deze belangrijkste internationale prijzen op het gebied van tunnels te winnen.
ITA Award
De ITA is een internationale organisatie die als missie heeft om tunnels verder te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hiervoor organiseren zij ieder jaar de ITA Tunnelling Awards. De renovatie Heinenoordtunnel heeft de 2e prijs gewonnen in de categorie Renovatieproject van het jaar 2024.
De inzendingen zijn beoordeeld op innovaties op het gebied van ontwerp en constructie, veiligheid tijdens de uitvoering, wat er gedaan is om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden en welke duurzame oplossingen zijn toegepast om kosten te besparen. De jury van de International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) was erg onder de indruk van hoe de renovatie is uitgevoerd en de bouw van het middentunnelkanaal.
Monsterklus geklaard
Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat: 'Ik ben enorm trots op deze prijs. Het is een blijk van waardering voor het hele team. Na jaren van voorbereiding hebben we samen in 2 jaar tijd een monsterklus geklaard en zijn we erin geslaagd om de renovatie met zo min mogelijk impact op de omgeving uit te voeren.'
'Hinder was onvermijdelijk, dus de omgeving verdient ook een groot compliment. Mede dankzij hen hebben we de hinder kunnen beperken. Velen hebben niet of anders gereisd en bedrijven hebben maatregelen getroffen waardoor de hinder over het geheel gezien zelfs minder was dan verwacht.'
Renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is in 1969 in gebruik genomen. Sindsdien heeft er continu onderhoud plaatsgevonden aan zowel de constructie van de tunnel als aan de technische installaties en systemen. Na 55 jaar was de tunnel echt toe aan een grote renovatie. De installaties en systemen waren verouderd en moesten vervangen worden. En hoewel de constructie nog in goede staat verkeerde, kon deze wel een opknapbeurt gebruiken.
De renovatie is samen met TEC Tunnel Engineering Consultants (een samenwerking tussen Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos) en aannemerscombinatie Savera III (een samenwerking tussen Dura Vermeer, SWARCO en SPIE) voorbereid en uitgevoerd.
Middentunnelkanaal in 7,5 dag
Geert Quicken, projectdirecteur Savera III: 'Dat de uitvoering complex zou worden, wisten we. Door een goede en gedetailleerde voorbereiding en door buiten de tunnel te oefenen met een 1 op 1 schaalmodel van de zinkvoegen en het middentunnelkanaal wisten we hoe we de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk in de tunnel konden uitvoeren.'
'We zijn er in het bijzonder trots op dat we in 7,5 dag tijd een middentunnelkanaal hebben gemaakt in een bestaande tunnel. Dat dit uniek is, is ook gezien door de jury.'
Renovatie tunnels Zuid-Holland
Na deze renovatie voldoet de tunnel aan de laatste wetgeving en de nieuwste veiligheidseisen. De tunnel kan er weer tientallen jaren tegenaan en is klimaatbestendig. Door alle nieuwe installaties en systemen gebruikt de tunnel minder energie. De energie om de tunnel te laten functioneren komt van het windmolenpark op de Maasvlakte.
De Heinenoordtunnel in de A29 was de eerste van 8 tunnels in Zuid-Holland die gerenoveerd moeten worden. De ervaringen die zijn opgedaan tijdens deze renovatie nemen we mee naar volgende renovaties.
Video inzending ITA Tunneling Award
Bekijk de video van de inzending voor de ITA Tunneling Award.
Meer informatie renovatie Heinenoordtunnel
Meer informatie over de renovatie vindt u op onze projectpagina A29: renovatie Heinenoordtunnel.