Uitloop werkzaamheden Tholensebrug: in gesprek met omgevingsadviseur Arjen Francke
8 november 2024 maakte Rijkswaterstaat bekend dat de werkzaamheden op de Tholensebrug zullen uitlopen tot eind december 2024. Dat leidt tot enorm veel extra overlast voor de omgeving, en vele reacties en vragen. We stellen een aantal van deze vragen aan omgevingsadviseur Arjen Francke.
Veel mensen zijn geschrokken dat de brug langer dicht moet. Het levert veel extra hinder op.
‘Heel begrijpelijk. De Tholensebrug is een belangrijke verbinding voor veel mensen aan beide kanten van de brug. En veel ondernemers merken het ook als de brug dicht is. We vinden het enorm vervelend dat we deze uitloop hebben en willen dit snel oplossen. Maar, tegelijkertijd hebben we heel veel extra werk dat nu moet gebeuren. Dus dat is een enorme uitdaging.’
Het blijkt dat we de consoles van de voegovergangen niet opnieuw kunnen gebruiken. Wat zijn consoles en wat er moet gebeuren?
‘In totaal moeten er 11 voegovergangen worden vervangen op de Tholensebrug. Een voegovergang zit ingeklemd tussen de brugdekken.'
'Simpel gezegd heb je na elk brugdek een drager van wapeningsstaal en beton, met erop de voegovergang, en weer een drager van wapeningsstaal en beton. Die dragers vormen samen een console. Die console kunnen we niet voor de nieuwe voegovergang gebruiken. Die waren niet meer geschikt om opnieuw te gebruiken, en dat werd pas duidelijk toen de oude voegen er helemaal uit waren.’
En wat hebben we toen gedaan?
‘Zodra bekend werd dat we de bestaande consoles van de voegovergangen niet meer konden gebruiken, is gelijk begonnen met het volledig verwijderen daarvan. Dit zodat we zo snel mogelijk de nieuwe consoles kunnen opbouwen.
'Inmiddels zijn alle bestaande consoles weggehaald en zijn we begonnen met het maken van de bekisting voor het nieuwe betonwerk. Ook hebben we het asfalteren onder de boog van de Tholensebrug iets naar voren gehaald in de planning. Op die manier winnen we weer wat tijd. Alle beetjes helpen.’
‘Deze en komende week worden nieuwe gaten geboord in het brugdek, en worden daar de nieuwe stalen wapeningsstaven in gelijmd. Vervolgens kunnen we het beton gaan gieten. Dat beton heeft daarna nog droogtijd nodig. We kunnen het niet te snel laten drogen, want dat kan ten koste gaan van de kwaliteit en draagkracht.’
Veel mensen begrijpen niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hadden we dit niet kunnen voorzien?
‘Begrijpelijke vraag. Er is in aanloop naar de werkzaamheden vooronderzoek gedaan. Dat heeft helaas geen indicatie gegeven dat de bestaande consoles niet opnieuw te gebruiken waren. Het kan voorkomen dat wanneer we daadwerkelijk aan de slag zijn zoiets zich openbaart. Voor kleinere tegenvallers hebben we standaard marge in de planning zitten. Maar deze hoeveelheid extra werk is op geen enkele manier op te vangen met die marge.’
Kunnen we dan gewoon niet extra ploegen inzetten zodat het toch sneller gaat?
‘‘Wij en de aannemer willen dit heel graag. Maar het is bijna onmogelijk om op zo’n korte termijn extra bouwpersoneel erbij te krijgen. En het is bovendien specialistisch werk dat niet iedereen zomaar kan. We hebben de capaciteit op het vernieuwen van de voegovergangen verdubbeld en daarnaast wordt er nu ook op zaterdagen gewerkt. Iedereen die aan deze klus werkt, snapt wat dit betekent voor de omgeving en wil graag helpen om de stremming korter te krijgen.’
De planning die nu is afgegeven is een indicatie. Wanneer hebben we de echte einddatum in beeld?
We leggen momenteel met de aannemer de laatste hand aan de planning voor het werk. We verwachten begin week volgende daar duidelijkheid over te kunnen geven.
Veel mensen vragen zich af of het mogelijk is om toestemming te krijgen voor gebruik van de parallelweg op de brug. Kan dat zomaar?
De smalle parallelweg op de brug is alleen beschikbaar voor fietsers en voetgangers, hulpdiensten, openbaar vervoer, en mensen die beroepsmatig gebruik maken van de brug als medisch hulpverlener. We kunnen helaas geen uitzondering maken hierop. We zijn wel nog aan het kijken of we voor de komende weken nog extra voorzieningen kunnen regelen. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheid om een park&ride-locatie te maken aan beide kanten van de brug. Dat zou kunnen helpen voor forensen. Dat is nog onzeker, maar we doen ons best. Verder zijn we in gesprek met ondernemers om te kijken waar de behoefte nog meer ligt, en wat we daarmee kunnen doen.'
Er is ook overlast door sluipverkeer. Wat kunnen we daaraan doen?
‘Het is ons bekend dat er veel sluipverkeer rijdt, vooral door Oud-Vossemeer en Heense Molen, aangezien dit nu de kortste route is. De voorgeschreven omleiding loopt bewust niet via deze route omdat het bij Oud-Vossemeer niet geschikt is voor grote hoeveelheden verkeer. Daar zitten ook meerdere wegversmallingen, en dat kan vervelende situaties opleveren. Daarom hebben we ook op een aantal plekken verkeersregelaars staan om verkeer te begeleiden waar nodig.'
'Verder bekijken we momenteel met de gemeente, het waterschap en de provincie hoe we deze dorpen kunnen ontlasten.’
Kunnen mensen die financieel geraakt worden door de werkzaamheden compensatie krijgen?
‘Er zijn situaties waarbij bedrijven of personen recht hebben op nadeelcompensatie. Wel gelden er bepaalde voorwaarden, moet je het goed kunnen aantonen, en kost de behandeling van zo’n aanvraag ook de nodige tijd. Op onze website hebben we er informatie over staan bij het gedeelte Nadeelcompensatie.