Nieuwsbericht

De Kooybrug in de steigers: hoe houden we de omgeving veilig?

Gepubliceerd op: 19 december 2024, 10.23 uur

De Kooybrug is het belangrijkste verbindingspunt van Den Helder met de rest van Nederland. Na 35 jaar is de brug toe aan renovatie, die 14 oktober 2024 van start ging. Maar hoe blijf je de verbinding en veiligheid garanderen tijdens de werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de brug?

Voor deze complexe vraag stonden Nancy van Uden (projectmanager bij Rijkswaterstaat) en Nancy Zon (verkeersadviseur bij de politie, eenheid Noord-Holland). Zij vertellen hoe ze de Kooybrug veilig houden en hoe deze veiligheid, voor zowel het verkeer als de hardwerkende mensen, cruciaal is om de brug open te houden.

Van Uden, Rijkswaterstaat: ‘De werkzaamheden worden in verschillende fases uitgevoerd, waaronder het vernieuwen van de hoofdrijbaan. Verder knappen we ook de parallelbaan op en vervangen we de bediening, de besturing, het bewegingswerk, remmingswerken en wachtplaatsvoorzieningen van de Kooybrug. Deze brug is belangrijk voor omwonenden, het bedrijventerrein en de landbouw.’

‘Ook nood- en hulpdiensten gebruiken de brug om snel van en naar Den Helder te komen. Bij de start van de voorbereiding was al snel duidelijk dat we een afsluiting voor de nood- en hulpdiensten absoluut wilden vermijden.’

Het plan in actie

‘De oplossing voor deze fase vonden we in het gebruik van de parallelbaan’, vertelt Van Uden. ‘Het autoverkeer kan tijdens de werkzaamheden in 1 richting oversteken, namelijk in de richting van de Afsluitdijk. Voetgangers en (brom)fietsers hebben een aparte strook naast dit verkeer. Op die rijstrook wisselt de rijrichting zich af met behulp van verkeersregelaars en verkeerslichten.’

‘Nood- en hulpdiensten, bussen van Connexxion en landbouwverkeer (buiten de spits) kunnen op die manier in beide richtingen gebruik blijven maken van de brug.’ Ze benadrukt hierbij 1 voorwaarde: ‘Deze oplossing werkt alleen als de veiligheid op orde is.’

Nog te veel risico’s

Zon voegt toe: ‘Er gaan al veel dingen goed, laten we daarmee beginnen. Maar we zien helaas ook situaties waarin de veiligheid in het geding komt. En die zijn onacceptabel. Denk aan mensen die spookrijden, tractoren die oversteken tijdens de spits, verkeersdeelnemers die door rood rijden en zelfs een situatie waarbij de brandweer werd geblokkeerd. Dit zijn maar enkele voorbeelden. We begrijpen de frustratie, echt, maar zulke situaties maken het lastig om de regels te handhaven en de veiligheid te waarborgen.’

Verkeersregelaars aan het werk

‘We zijn extra scherp op de veiligheid, omdat de parallelbaan vrij smal is’, licht Zon toe. ‘Onder andere door verkeersregelaars die het verkeer in goede banen leiden. Zij zorgen niet alleen voor het handhaven van de verkeersregels, maar ook voor de veiligheid van bestuurders, fietsers en voetgangers. Een taak die niet altijd makkelijk is.’

‘Weggebruikers kunnen namelijk gefrustreerd reageren wanneer ze horen dat ze langer moeten wachten of moeten omrijden. Het is dan ook verleidelijk om toch over te steken wanneer er ruimte lijkt te zijn. We begrijpen dat heel goed, maar dit is ontzettend gevaarlijk. Onvoorspelbaar gedrag in het verkeer is altijd riskant, maar in dit geval kan ambulancepersoneel bijvoorbeeld geen doorgang vinden wanneer zij met spoed onderweg zijn. Het respecteren van aanwijzingen van verkeersregelaars helpt om de situatie voor iedereen veiliger te maken.’

Met elkaar vooruit

Van Uden en Zon stellen eensgezind: ‘Alleen wanneer we de veiligheid kunnen garanderen, blijft de brug open. Zien we dat mensen toch te veel risico’s nemen, dan kunnen we niet anders dan de brug sluiten. Het behoud van deze veiligheid vraagt dus om samenwerking’, sluit Zon af.

‘We dragen allemaal een steentje bij door de verkeersregels te respecteren, begrip op te brengen en af en toe geduldig te zijn. Alleen zo zorgen we ervoor dat Den Helder goed verbonden blijft met de rest van Nederland. Ook tijdens de werkzaamheden.’