Verkeersregelaar Spijkenisserbrug: ‘Duimpje als dank, dat kan een dag al goedmaken’
Tijdens een afsluiting van de Spijkenisserbrug mogen hulpdiensten, bij drukte, gebruikmaken van het fietspad van de Hartelbrug. Coördinator van de verkeersregelaars ter plekke, Herman van Pelt, legt uit hoe dat in zijn werk gaat en vertelt over zijn ervaringen tot nu toe.
Het zal sommige weggebruikers misschien al zijn opgevallen: wanneer de Spijkenisserbrug tijdens de renovatie dicht is, dan staat er op drukke uren aan beide kanten van de Hartelbrug een verkeersregelaar bij het fietspad.
‘De Hartelbrug is bij zo’n afsluiting een zogeheten calamiteitenroute’, legt Van Pelt uit. ‘Dat betekent dat hulpdiensten zoals de brandweer of ambulance bij file over het fietspad mogen, zodat zij zo min mogelijk vertraging oplopen. Om deze handeling veilig te laten verlopen, begeleiden onze verkeersregelaars het voertuig het fietspad op en af, en attenderen fietsers op de bijzondere situatie.'
Onderaan het fietspad aan Spijkenisserkant staat nog een 3ᵉ verkeersregelaar. ‘Om hulpdiensten de weg te wijzen en om te voorkomen dat het fietspad niet als sluiproute door automobilisten wordt genomen.’
Geduld en alertheid
De eerste 3 weekendafsluitingen van november en december 2024 verliepen relatief rustig voor de aanwezige verkeersregelaars. ‘Omdat zij niet vaak in actie hoefden te komen, vroeg dat vooral geduld. En tegelijk alertheid, zodat ze ,waar nodig, op een juiste manier konden handelen.’
Als voorbeeld noemt Van Pelt de aanrijding die in het 1ᵉ weekend plaatsvond, zowaar op de Hartelbrug zelf, richting de A15.
‘Een politieauto en -motor zijn toen vanuit Spijkenisse over het fietspad richting het Hartelkruis gereden. De verkeersregelaar aan die kant heeft daar vervolgens het verkeer tegengehouden, zodat de politie met een u-bocht tegen de rijrichting in bij het ongeluk kon komen.’
Klein gebaar
Van Pelt was in het voorjaar van 2024 ook al betrokken bij de asfaltwerkzaamheden. ‘Onze collega’s kwamen toen wat vaker in actie, omdat de afsluiting ook in de doordeweekse spits gold. Hun ervaringen met voorbijrijdende fietsers zijn tot nu toe positief.'
'Natuurlijk zit er altijd weleens een rotte appel tussen die zich nergens iets van aantrekt, dat hou je altijd. Maar de meeste mensen begrijpen meteen waarvoor we er staan en volgen de aanwijzingen op, bijvoorbeeld wanneer een brandweerauto wil passeren.’
‘Regelmatig wordt er gezwaaid of krijgen we een duimpje als dank. Het klinkt gek, maar zo’n klein gebaar of een goeiemorgen, dat kan een dag al goedmaken.’
Veiligheid op 1
Verkeersregelaar, Van Pelt vindt het sowieso een prachtig beroep. ‘Of het min 5 of plus 30 is, het regent of de zon schijnt: we zorgen ervoor dat weggebruikers in een tijdelijke verkeerssituatie, zoals nu op dit fietspad, hun weg veilig kunnen vervolgen. Daarbij staat onze eigen veiligheid altijd op 1, meteen gevolgd door die van de weggebruiker.’
‘En natuurlijk begrijpen wij ook dat omrijden niet leuk is. Zeker als je elke dag op de automatische piloot je vaste route neemt en ineens wordt verrast. Soms wordt dan vergeten dat wij er alleen staan om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorrijden.’
Pizza op de vroege ochtend
Het is vooral het contact met de mensen waar Van Pelt energie van krijgt, vaak gepaard met de nodige luchtigheid. ‘Zo noem ik iedere vrouw standaard jongedame, ook als ze al op hogere leeftijd zijn. Je moet ze zien glunderen dan!’
‘En: geen dag is hetzelfde. Neem vanmorgen vroeg toen ik om 5 uur in Amsterdam aan de slag moest. De naastgelegen pizzaboer, die de hele nacht open is, kram ons even verse pizza brengen. ‘Jullie beginnen zo vroeg jongens, er moet eerst wat gegeten worden!’ Ja, dat zijn grandioze momenten.’