Interview

Checken, checken, meten, meten

Gepubliceerd op: 17 januari 2025, 12.04 uur

Vanaf eind februari 2025 is de oostelijk hef van de Spijkenisserbrug, aan de kant van Hoogvliet, niet meer bedienbaar met de bestaande systemen. Om het afkoppelen van alle systemen gecontroleerd en veilig te laten verlopen, voert aannemerscombinatie Yunex Traffic/Heijmans tijdens 2 weekendafsluitingen eind januari en begin februari 2025 voorbereidende werkzaamheden uit.

Bekijk de hele planning.

Tot eind 2025 worden alle elektrische systemen en installaties van de Spijkenisserbrug vernieuwd. Dat gebeurt per hef, zodat de hoge scheepvaart doorgang kan blijven houden. De hef aan de kant van Hoogvliet is als eerste aan de beurt en wordt daarvoor dus eind februari losgekoppeld van de bestaande systemen.

Elektra checken

De nieuwe systemen en installaties bevinden zich straks in de buitenste pijlers van de brug. Nu nog zijn deze allemaal in de middelste pijler te vinden. ‘Oost en west zit dus bij elkaar’, legt Sjaak Luijten, uitvoeringsmanager bij Yunex Traffic/Heijmans, uit.

‘Tijdens de weekenden eind januari, begin februari gaan we zorgvuldig alle elektra controleren: klopt het dat als we dit stekkertje loshalen de oostelijke hef het niet meer doet, maar de westelijke hef nog gewoon blijft functioneren? Dat doen we aan de hand van bestaande tekeningen en eerder uitgevoerde checks.’

De oostelijke hef kan vanaf eind februari dus niet meer omhoog en omlaag. Tegelijk moeten onderdelen als de verlichting, de verkeerslichten en de wisselbaan aan die kant wel in tact blijven. ‘Daarom checken we de elektra van deze onderdelen ook uitgebreid.’

Daarnaast wordt er een tijdelijk noodstroomaggregaat geplaatst en aangesloten in de brug. ‘Zo kunnen we straks het bestaande noodstroomaggregaat afkoppelen en verwijderen. Hierdoor ontstaat ruimte in de middelste pijler om ook hier de aanpassingen te realiseren die benodigd zijn voor de nieuwe installatie.’

Metingen

Het zijn niet de enige voorbereidende werkzaamheden in deze weekenden, vertelt Luijten verder. ‘We gaan ook een flink aantal zaken inmeten. Dus hoe lang, hoe breed en hoe hoog een ruimte of een onderdeel precies is. Dat doen we om te beginnen in de buitenste pijlers van de brug. Hier komen straks de nieuwe systemen en installaties te staan.'

'Maar die metingen gebeuren ook op de brug, bijvoorbeeld om de nieuwe cameraposities te bepalen. En om de verkeersveiligheid te verhogen komt er straks een leuning tussen het autoverkeer en het fietspad. Ook daarvoor meten we alle afstanden nauwkeurig op.’

Stroom eraf

Voor al deze werkzaamheden, uitgevoerd door ruim 30 medewerkers, is de brug 2 weekenden dicht voor al het wegverkeer. ‘De stroom gaat er namelijk tijdelijk af. Vergelijk het met thuis: als je zelf met elektra bezig bent, is het ook vaak noodzakelijk om de stroom even af te sluiten. Daarbij voeren we metingen uit tussen de bewegende delen van de brug. Om dat veilig te kunnen doen, is het nodig de stroom af te koppelen. En we voeren metingen uit op het fietspad en de rijbaan van de brug. Ook daarom sluiten we de brug tijdelijk af voor het wegverkeer. De hef aan Spijkenissekant zetten we vooraf in de hoge stand, zodat alle scheepvaart wel doorgang kan behouden.’