Nieuwsbericht

Definitieve gunning onderhoudscontract Koning Willem-Alexandertunnel en Salland-Twentetunnel aan SWARCO

Gepubliceerd op: 20 januari 2025, 09.57 uur

Vrijdag 17 januari 2025 tekenden Rijkswaterstaat en aannemer SWARCO de gunningsovereenkomst voor het vaste en variabele onderhoud van de Koning Willem-Alexandertunnel (KWA) in Maastricht en Salland-Twentetunnel (STT) in Nijverdal.

Martin Klop, Manager Assetmanagement SWARCO: ‘Met dit contract wordt SWARCO de komende 5 jaar voor beide tunnels van afsluitboom tot afsluitboom verantwoordelijk voor de ongestoorde functionele werking. We zetten de veilige en betrouwbare doorstroming van weggebruikers voort en daar zijn we bijzonder trots op.’

Nick Könitzer, Projectmanager Rijkswaterstaat: ’We zijn erg blij om voor de komende 5 jaar 1 partner aan ons te binden voor de zowel de Koning Willem-Alexandertunnel als de Salland-Twentetunnel. We hebben alle vertrouwen in een constructieve en goede samenwerking met SWARCO.’

Vast en variabel onderhoud

Het contract omvat zowel vast als variabel onderhoud. Het gaat dan vooral om werkzaamheden om beide tunnels in goede functionele en veilige staat te houden.

Naast het regulier onderhoud wordt een aantal levensverlengende maatregelen doorgevoerd om het veilig en betrouwbaar functioneren van de tunnel te kunnen garanderen tot het eerstvolgende renovatiemoment.

Onderdeel van deze maatregelen zijn onder andere de vervanging van lichtbronnen, camera’s en blusvoorzieningen. Verder zullen er herstelwerkzaamheden plaatsvinden aan het asfalt en de tunnelwanden.

Koning Willem-Alexandertunnel

De Koning Willem-Alexandertunnel bestaat uit 2x2 tunnelbuizen boven elkaar en is hiermee de 1e dubbellaagse tunnel in Nederland. De tunnel ligt in Maastricht, maakt onderdeel uit van zowel de snelweg A2 als de autoweg N2 en is 2,3 km lang en 4,70 m hoog.

Het lokale verkeer op de autoweg N2 maakt gebruik van de bovenste 2 tunnelbuizen. Het verkeer op de snelweg A2 richting Eindhoven of Luik rijdt door de onderste 2 tunnelbuizen. In 2016 ging de tunnel open en is de doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid van Maastricht flink verbeterd.

Salland-Twentetunnel

De Salland-Twentetunnel is een gecombineerde spoor- en autotunnel en maakt onderdeel uit van de autoweg N35. De tunnel ligt in het dorp Nijverdal, in de gemeente Hellendoorn (Overijssel) en is de 1e combitunnel van Nederland. Dit houdt in dat zowel automobilisten als de trein door de tunnel kunnen.

De tunnel bestaat uit 3 tunnelbuizen; de spoortunnel heeft 1 tunnelbuis met 2 sporen en de autotunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen met elk 1 rijstrook en een ruimtereserveringsstrook. De spoortunnel is in 2013 in gebruik genomen; de wegtunnel in 2015. De tunnel is 493 m lang en heeft een hoogte van 4,70 m.