Buitenhuizerbrug: Rijkswaterstaat analyseert storing
Rijkswaterstaat start met een analyse van de storing van de Buitenhuizerbrug. De brug, die sinds oktober 2024 kampt met een storing, blijft daardoor voorlopig gestremd voor schepen hoger dan 6,82 m (Kanaalpeil). Ook wordt onderzocht of een eenmalige voorjaarsopening mogelijk is.
Tijdens deze analyse van de brug wordt nader onderzocht wat de oorzaak van de storing is. Op basis van de resultaten wordt een plan van aanpak en planning gemaakt voor reparatie. Het is op dit moment onduidelijk wanneer de analyse start. Hiervoor zullen eerst afspraken, bijvoorbeeld voor testmomenten, gemaakt moeten worden met interne en externe belanghebbenden.
Onderzoek naar eenmalige voorjaarsopening
Hoewel een structurele oplossing niet in zicht is, onderzoeken we de mogelijkheden voor een veilige en verantwoorde eenmalige bediening van de brug voor het komende vaarseizoen. Als dit mogelijk is dan zullen we dit uiterlijk 2 weken van tevoren communiceren.
Gevolgen voor de scheepvaart
De situatie blijft zoals deze eerder is beschreven:
- De doorvaarthoogte is beperkt tot maximaal 6,82 m (Kanaalpeil).
- Schepen lager dan 6,82 m kunnen zonder hinder passeren.
- Wegverkeer over de N202 ondervindt geen hinder.
- Zeilschepen hoger dan 6,82 m kunnen vanaf 15 april gebruikmaken van de (oostelijke) Staande Mastroute naar het Noordzeekanaal via Amsterdam. Houd voor de actuele situatie Vaarweginformatie in de gaten.