De Spijkenisserbrug afsluiten, hoe doe je dat?
Om de renovatiewerkzaamheden van de Spijkenisserbrug veilig uit te kunnen voeren, sluiten we de brug regelmatig af. Maar: hoe gaat zo’n afsluiting eigenlijk in z’n werk? Angelo van Turenhout, als verkeersmanager vanuit Rijkswaterstaat betrokken bij de renovatie, legt het uit.
De 1e stap: in de minuten voorafgaand aan een afsluiting van de Spijkenisserbrug checkt de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon of er op dat moment geen incidenten op de omleidingsroute zijn. ‘Via verschillende camerabeelden heeft de verkeerscentrale goed zicht op de A15.'
'Soms kan het daardoor gebeuren dat we even moeten wachten, bijvoorbeeld omdat er nog iets in de Botlektunnel speelt. Pas wanneer er geen incidenten zijn, wordt er groen licht gegeven.’
‘Spijkenisserbrug dicht’
Dat ‘groene licht’ begint met de aanpassing van de teksten op de elektronische borden (ook wel DRIP’s genoemd) langs en boven de weg. En van de tijdelijk aanwezige tekstkarren.
‘Daar waar de betreffende afsluiting eerst alleen werd aangekondigd, verandert de boodschap nu in ‘Spijkenisserbrug dicht’. En welke omleidingsroute het verkeer moet volgen om op bestemming te komen. Ook deze handeling gebeurt vanuit de verkeerscentrale.’
Gele borden opendraaien
Dan is het tijd voor het bedrijf dat de verkeersmaatregelen verzorgt, om in actie te komen. Alle gele routebordjes met een grote hoofdletter erop, vaak is dat de 1e letter van een bestemming, zijn al eerder neergezet. Dat geldt ook voor de gele tekstborden met bijvoorbeeld ‘Spijkenisserbrug dicht - Hoogvliet volg H’.
Deze moeten alleen nog opengeklapt worden, zodat ze ook leesbaar worden voor het verkeer. Een ploeg medewerkers voert deze handelingen uit.’
Pionnen, pijlwagens en hekken
Nu de weggebruiker helemaal geïnformeerd is, wordt gestart met het daadwerkelijk afsluiten van de Spijkenisserbrug. ‘De pionnen en pijlwagens worden neergezet om de toegangswegen naar de brug af te sluiten en het verkeer in andere richtingen te geleiden.'
'Staan deze eenmaal op hun plek, dan zet de verkeerscentrale rode kruizen op de matrixborden bij de brug. Kort daarop wordt de weg ook fysiek met een hek afgesloten, zodat er geen verkeer meer doorheen kan. En daarmee is de afsluiting gereed.’
Vaste volgorde
Het verkeer eerst informeren met borden, vervolgens geleiden met pionnen en pijlwagens, en tot slot beperken met hekken: in die volgorde wordt een afsluiting steeds uitgevoerd. ‘Zo weten weggebruikers altijd hoe ze moeten omrijden en beperken we optimaal dat er iemand voor een dichte brug moet keren.'
'Bovendien kunnen de medewerkers die de verkeersmaatregelen plaatsen op deze manier zo veilig mogelijk hun werk uitvoeren.’ Is een afsluiting eenmaal afgelopen, dan worden dezelfde handelingen wederom uitgevoerd, maar dan in omgekeerde volgorde. Zo kan het verkeer weer normaal gebruikmaken van de Spijkenisserbrug.