Honderden testen voor 1 doel: een storingsvrije Kooybrug
De werkzaamheden aan de Kooybrug zijn al een heel eind op weg. We vernieuwden sinds oktober 2024 de hoofdrijbaan, en ook de parallelrijbaan is klaar voor gebruik. Waarom is het dan nog nodig om de brug voor 28 nachten af te sluiten? Het antwoord daarop is kort: testen, testen en nog eens testen.
Guido Aschman (technisch manager en testmanager bij aannemer VolkerWessels) en Art Warmenhoven (technisch manager bij Rijkswaterstaat) leggen het belang van de testwerkzaamheden uit.
Aangepaste bewegingswerken, een nieuwe elektrotechnische installatie en nieuwe verkeersseinen. Het is maar een greep uit de werkzaamheden van het afgelopen half jaar, waardoor de Kooybrug weer tientallen jaren vooruit kan. Mits alles goed werkt.
Aschman: ‘We willen er helemaal zeker van zijn dat alle technische systemen storingsvrij zijn, voordat we de brug weer openstellen. Stel dat de brug open moet voor een vrachtschip. Dan moeten de seinen aan, de slagbomen naar beneden en moet de brugklep omhoog. Als de slagbomen of de seinen te laat of niet reageren, leidt dat tot gevaarlijke situaties. Om de veiligheid te blijven garanderen testen we daarom alles tot het helemaal goed is.’
Het belang van 1 kabeltje
‘Er bestaat geen 2e Kooybrug’, benadrukt Warmenboven. ‘Alles is uniek gemaakt of geprogrammeerd voor de brug: van de lengte van de brugklep tot hoe die opengaat. We testen dus alles en werken daarbij van de details naar het grote geheel.’
‘Ja, we beginnen echt bij de basis’, stemt Aschman in. ‘Zijn de kabels goed aangesloten? Draait de motor de goede kant op? Dat niveau. Daarna focussen we ons op de tientallen deelsystemen, zoals scheepvaart- en wegverkeersseinen. Die testen we los van elkaar. Pas daarna testen we alles integraal. We kijken hierbij onder andere naar de volgorde waarop de deelsystemen reageren: eerst de verkeerseinen, dan afsluitbomen, dan de brugklep, enzovoorts.’


Tijd en focus
Het uitvoeren van honderden testen vergt tijd. ‘En focus’, vult Aschman aan. ‘We kunnen niet een test steeds onderbreken om verkeer over de brug te laten. Dat is niet alleen inefficiënt, maar ook onveilig voor de medewerkers. Zij moeten soms midden op de brug staan om te kijken of iets werkt.’
Warmenboven: ‘Behalve dat we voor een veilige werkomgeving willen zorgen, willen we ook de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk beperken. Dat vraagt om wat wikken en wegen. We proberen om zoveel mogelijk te testen, terwijl verkeer over de brug rijdt. Zo controleren we het mechanisme van een slagboomkast zonder de boom.’
‘Maar soms kan het echt niet anders dan de brug af te sluiten, zoals bij het testen van de brugklep. Daarom hebben we in maart en april 28 nachtafsluitingen ingepland. Dit aantal is gebaseerd op de tijd die we minimaal nodig hebben om alles te testen, plus een buffer voor wanneer de testen misgaan.’


Hard werken aan een mooi doel
We namen nog andere maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken. ‘Al in een vroeg stadium hebben we de brug en haar systemen in een digitale omgeving gezet,’ zegt Aschman. ‘We kunnen hierin al testen of elk deelsysteem op papier werkt. Natuurlijk is alles in het echt net even anders, maar we kunnen hiermee al wat zekerheid inbouwen.’
‘Ook blijven we intensief overleggen met de omgeving,’ vult Warmenboven aan. ‘Zo combineren we de doorgang van vrachttransporten over water van Oostwouder met het testen van de brug. Het is een hele klus, maar gelukkig werken we samen toe naar een heel mooi resultaat: een storingsvrije brug, waardoor Den Helder goed verbonden blijft met de rest van Nederland.’