Nieuwsbericht

Omwonenden, ondernemers en weggebruikers adviseren over aanpak hinder tijdens renovatie Sijtwendetunnel

Gepubliceerd op: 12 februari 2025, 14.00 uur

In het voorjaar van 2024 werd de verlichting in de Sijtwendetunnel vervangen. De afzonderlijke tunnelbuizen van de 3 tunnels waar de Sijtwendetunnel uit bestaat (Vliet-, Park- en Spoortunnel) gingen daarom om de beurt een aantal weken dicht.

We onderzochten hoe omwonenden, ondernemers en mensen die normaal gesproken via de tunnel reizen deze afsluitingen hebben ervaren. Zij gaven advies over wat zij belangrijk vinden bij toekomstige renovaties en dus afsluitingen van de tunnel.

Roel Jonkman (omgevingsmanager PTZ): ‘Om de Sijtwendetunnel, ook in de toekomst, veilig en beschikbaar te houden, is onderhoud en vernieuwing nodig. Het vervangen van de verlichting is een belangrijke stap geweest, maar is niet voldoende.'

'Als het gaat om de tunneltechnische installaties, de besturing, bediening en bewaking, zal er nog meer vernieuwd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van alle ventilatoren in de tunnel en het vernieuwen van het hele energiesysteem met kilometers kabels.'

'We vernieuwen ook de dienstgebouwen. Door de uitbreiding van dienstgebouwen is het mogelijk om de renovatie efficiënter uit te voeren.'

'Wel blijven in de periode vanaf 2030 langdurige afsluitingen nodig. Deze afsluitingen zorgen ervoor dat de aannemer de werkzaamheden tijdig en veilig kan uitvoeren. Maar ze zorgen ook voor veel verkeershinder en een beperktere bereikbaarheid van de directe omgeving.'

Flinke impact

Jonkman vertelt over de afsluitingen: ‘We zien dat de afsluitingen een flinke impact hebben op de dagelijkse bezigheden van mensen. Niet gek als je bedenkt dat de tunnel elke dag duizenden mensen verbindt met familie, vrienden, werk, sportlocaties, ziekenhuizen en nog veel meer.'

'De resultaten van het onderzoek lieten zien dat een groot deel van de reizigers normaal gesproken minstens 1 of meerdere keren per week door de tunnel rijdt. En door de werkzaamheden moest het merendeel de reis aanpassen.'

'De extra reistijd lag toen meestal tussen de 10 en 30 minuten per reis. We zagen daarnaast dat omwonenden last hadden van sluipverkeer door de wijk.'

'Een deelnemer van het onderzoek zei er het volgende over: 'Er waren zoveel weggebruikers die dachten via de Parkweg, Oosteinde of Oud Voorburg zogenaamd slimme weggetjes te pakken. Hierdoor stond een file in een woonwijk!'. Hier moeten we samen met de gemeente nog meer aandacht aan besteden.’

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende opvattingen zijn over hoe de renovatie uitgevoerd moet worden. Van kort en hevig naar langer en minder hevig. Daarbij valt op dat deelnemers veiligheid en het verkrijgen van een milieuvriendelijkere tunnel belangrijk vinden. Daar hebben ze ook een langere afsluitingsperiode voor over.

Uit de resultaten bleek bovendien dat bij toekomstige afsluitingen gezocht moet worden naar een goede balans tussen bereikbaarheid voor omwonenden en het economisch belang van de Mall of the Netherlands.

Jonkman vult aan: 'Verder zagen we dat vrijwel iedereen de reis aanpaste tijdens de afsluiting. Mensen namen een andere route of gingen bijvoorbeeld op andere tijdstippen reizen. Bovendien ging er een flinke groep mensen vaker fietsen. Dat is heel goed om te zien, want dit helpt om de drukte in het verkeer te verminderen!'

'Tegelijkertijd namen opvallend weinig mensen vaker het openbaar vervoer. Deze uitkomst hadden we niet verwacht, juist omdat er in de nabije omgeving best wat alternatieven zijn zoals de tram, bus en trein.'

'We kijken onder andere met de gemeente hoe dat komt en wat er gedaan kan worden om het ov-gebruik te stimuleren.’

Benieuwd naar alle resultaten? Lees het onderzoeksrapport Omwonenden en weggebruikers over onderhoud Sijtwendetunnel.

Wat is er onderzocht?

Het onderzoek is uitgevoerd met de PWE-methode. PWE staat voor Participatieve Waarde Evaluatie. Dit is een participatiemethode ontwikkeld door de TU Delft, om mensen te betrekken bij de beslissingen die hen (gaan) raken. De essentie ervan is om deelnemers online in de stoel te zetten van de besluitvormer, in dit geval Rijkswaterstaat.

Vanuit die positie geven deelnemers advies over hoe zij het beleid van Rijkswaterstaat in zouden vullen. Er zijn 3 dingen onderzocht:

  1. Hoe hebben deelnemers de afsluiting van de Sijtwendetunnel in 2024 ervaren?
  2. Hoe hebben deelnemers de communicatie over de afsluiting van de Sijtwendetunnel in 2024 ervaren?
  3. Wat vinden deelnemers belangrijk bij toekomstige afsluitingen van de Sijtwendetunnel?

Er hebben 671 mensen meegedaan aan dit onderzoek. Een groot deel hiervan is omwonende. Het grootste deel van de deelnemers reist vaak via de Sijtwendetunnel.