Paar duizend draadjes met kniptangen te lijf
In de lange weekendafsluiting van eind februari tot begin maart 2025 wordt de oostelijke hef van de Spijkenisserbrug, aan de kant van Hoogvliet, losgekoppeld van alle bestaande systemen. Deze hef is dan tot het einde van de zomervakantie (eind augustus 2025) niet meer te bedienen.
Draadjes loskoppelen
Voor het loskoppelen wordt de westelijke hef, aan de kant van Spijkenisse, eerst in de hoge stand gezet. Zo kan de hoge scheepvaart tijdens de werkzaamheden blijven passeren. ‘Vervolgens halen we de stroom eraf en knippen we met kniptangen alle elektriciteitskabels van de oostelijke hef door’, vertelt Sjaak Luijten, uitvoeringsmanager bij Yunex Traffic/Heijmans.
‘Het gaat om heel veel draadjes, wel een paar duizend. Op de meeste plekken zitten deze in bundels bij elkaar, zoals je dat in een auto bijvoorbeeld ook hebt. Vandaar dat het doorknippen van deze bundels de snelste methode is, in plaats van het stekkertje overal los uittrekken.’
Bekijk alle werkzaamheden op de pagina over de renovatie van de SpijkenisserbrugGecontroleerd afkoppelen
Het doorknippen is zorgvuldig voorbereid. ‘Van ieder systeem bestaan tekeningen over hoe deze in elkaar zit en is aangesloten. Per tekening hebben we vooraf gecheckt: klopt dit met de werkelijkheid, begrijpen we dit? En als dat niet zo was, dan zochten we het uit. Op die manier kunnen we de oostelijke hef straks gecontroleerd afkoppelen.’
Geplande storingen
Met al deze checks zijn storingen zoveel mogelijk uitgesloten. Toch houden Luijten en zijn team er wel rekening mee.
‘De sensoren die aangeven in welke stand de oostelijke hef precies staat, kunnen na het afkoppelen bijvoorbeeld een computerstoring geven. Om dat op te lossen moeten we het computersysteem laten denken alsof deze sensoren nog actief zijn. Vooraf hebben we uitgezocht hoe we dat moeten doen.’
Specialistisch werk
Tijdens deze lange afsluiting zijn 2 ploegen dagelijks 12 uur aan het werk. ‘Door elkaar af te wisselen blijven de collega’s scherp, wat noodzakelijk is bij specialistische werkzaamheden als deze. Daarbij hebben we extra tijd ingelast om eventuele calamiteiten op te kunnen lossen. Mocht dat tijdens de ploegendienst niet lukken, dan staat er voor de nachten een team paraat.’
Testdag
Zondag 2 maart 2025, de laatste dag van de weekendafsluiting, staat in het teken van testen. ‘De westelijke hef, aan de kant van Spijkenisse, moet zonder problemen op en neer kunnen gaan.’
‘Daarnaast checken we of alle installaties, zoals de camera’s, verlichting en intercom nog goed functioneren, ook op de afgekoppelde oostelijke hef. Of denk aan de sensoren onder de brug die de lage scheepvaart registeren. Die moeten het onder beide heffen gewoon blijven doen.’
Naar verwachting wordt de Spijkenisserbrug maandagochtend 3 maart om 05.00 uur weer opengesteld voor het wegverkeer. ‘We doen er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Mede door een voorbereiding van 1.5 jaar hebben we er vertrouwen in dat dat gaat lukken.’
Hoge scheepvaart via westelijke hef
In de zomervakantie van 2025 gaat de afgekoppelde oostelijke hef over op de nieuwe systemen. Tot die tijd staat deze in de lage stand, zodat de brug zoveel mogelijk open kan blijven voor het wegverkeer. De hoge scheepvaart gaat deze periode in beide richtingen via de westelijke hef, die gewoon in bedrijf blijft.