Interview

De toekomst van Sluis II: de nieuwste ontwikkelingen

Gepubliceerd op: 10 maart 2025, 13.56 uur

Sluis II en Sluis III in Tilburg liggen op een steenworp afstand van elkaar. Sluis III is nieuw, modern en geschikt voor klasse IV-binnenvaartschepen. Met de bouw van Sluis III zou Sluis II in eerste instantie verdwijnen.

Uit onderzoek bleek dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot dalingen in de grondwaterstand in de omgeving. Daarom blijft er een sluis bestaan op de plek van Sluis II. We slopen de huidige sluis en bouwen een nieuwe Sluis II, ook geschikt voor klasse IV-schepen. Projectmanager Hans van Zwol geeft een stand van zaken.

Knooppunt

Het doel is om Tilburg bereikbaar te maken voor klasse IV-schepen. Tilburg is namelijk een knooppunt waar spoor, weg en water samenkomen. Op dit moment is het voor deze grotere binnenvaartschepen niet mogelijk om vanuit de Rotterdamse Haven het Tilburgse bedrijventerrein Kraaiven te bereiken.

‘Het project lag de afgelopen jaren nagenoeg stil, vooral vanwege stikstofmaatregelen en veranderende regelgeving,’ legt Van Zwol uit. ‘Wel bleef het op de waakvlam staan, waardoor we relatief soepel konden doorstarten.’ Rijkswaterstaat werkt hierin namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nauw samen met de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant.‘

Minder uitstoot

Een goede bereikbaarheid van Tilburg over water is economisch interessant én draagt bij aan de duurzaamheid. Op een klasse IV-schip past een lading van ongeveer 73 vrachtwagens. Zo verminderen we de drukte op de weg en de CO2 uitstoot behoorlijk. Met de bouw van Sluis III (2017) zetten we een eerste stap in het faciliteren van deze nieuwe mogelijkheden over het water. De huidige Sluis II is nog niet geschikt voor deze scheepsklasse.

‘In het eerdere plan wilden we Sluis II verwijderen,' vertelt Van Zwol. ‘Maar dit had gevolgen voor het kanaalpeil en daarmee mogelijk ook invloed op het grondwaterpeil in de omgeving. Daar zagen we dus vanaf. En nu beginnen we in de eerste helft van dit jaar met het aanbesteden van de opdracht voor de sloop en nieuwbouw van Sluis II.’

Een van de eisen in de aanbesteding is dat bij de bouw van Sluis II emissieloos materieel wordt ingezet. ‘Dat wil zeggen materieel zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Met deze randvoorwaarde voor de aannemer zorgen we dat de realisatie van het project geen significant negatieve effecten heeft op Natura-2000 gebieden.’

Kwaliteit voorop

Als projectmanager is Van Zwol verantwoordelijk voor een soepel verloop van het project. Daarmee zorgt hij voor een goede samenwerking tussen alle partijen, zoals de gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant, aannemers en omgeving. Hij houdt de kwaliteit van het project nauwlettend in de gaten.

‘Kwaliteit is een breed begrip in een project zoals dit,' zegt Van Zwol. ‘We willen natuurlijk een kwalitatief goede sluis bouwen en we willen dat op een veilige manier doen.'

'Tegelijkertijd zien we ook het beperken van hinder voor de omgeving als kwaliteitseis en willen we dat de omgeving zo min mogelijk last heeft van onze werkzaamheden. Dit bewaken we door met een aannemer te werken die hier een goed plan voor heeft. Maar ook door de omgeving regelmatig op de hoogte te houden van ontwikkelingen van het project.’

Nauwkeurige monitoring

Voordat de omgeving iets merkt van de bouw van de sluis, duurt het overigens nog wel even. De aanbesteding van het project loopt ongeveer een jaar, waarna de werkvoorbereiding net zo lang duurt. ‘We treffen wel vast voorbereidingen om het grondwater te monitoren,' zegt Van Zwol.

‘De grondwatermonitoring start in de eerste helft van dit jaar, nadat het monitoringnetwerk daarvoor is geplaatst. Het monitoren starten we ruim voordat de werkzaamheden beginnen, zodat we kunnen volgen hoe de grondwaterstand verandert door het jaar heen. Daarbij meten we welke factoren, zoals zware regenval of droogte, invloed hebben op de stand van het grondwater,' legt Van Zwol uit.