Rijkswaterstaat vernieuwt hoogteschalen bij bruggen in Zuid-Holland
Rijkswaterstaat is gestart met de vernieuwing van hoogteschalen bij alle rijksbruggen over de hoofdvaarwegen van Gorinchem tot Hoek van Holland. De huidige schalen zijn veelal slecht leesbaar, incompleet of geheel verdwenen.
Deze vernieuwing wordt meteen benut om invulling te geven aan Richtlijnen Vaarwegen om de werkelijke doorvaarthoogte, inclusief schrikhoogte, ten opzichte van de waterstand, correct weer te geven. De vernieuwde bebording is gericht op het verbeteren van de veiligheid en toegankelijkheid van de vaarwegen.
Onderhoud en betere zichtbaarheid
Veel hoogteschalen zijn vervuild door weersinvloeden en aangroei, waardoor ze moeilijk leesbaar zijn. Een probleem, dat al jaren een doorn in het oog is van veel schippers. Een schoonmaakactie blijkt niet voldoende, omdat het vuil volledig is ingevreten.
Daarom vervangen we de schalen volledig, inclusief nieuwe frames en bevestigingen. Daarbij wordt ook de verlichting hersteld of opnieuw aangebracht, zodat de schalen ook in het donker goed leesbaar zijn.
Richtlijn Vaarwegen: geen schrikhoogtes meer
Elke brug over het vaarwater heeft een maatgevende doorvaarthoogte die wordt weergegeven op hoogteschalen aan de brugpijlers en op de voorhoogteschalen op enige afstand van de brug. Daarbij wordt op sommige locaties een ‘schrikhoogte’ gehanteerd; de daadwerkelijke doorvaarhoogte wordt met die schrikhoogte dan verlaagd. Dat zorgt voor een marge die moet voorkomen dat schepen tot de maximum hoogtegrens worden opgeladen, met een verhoogd aanvaarrisico tot gevolg.
In de praktijk wordt deze marge door de schippers echter vaak als extra ruimte meegenomen in hun calculaties, wat het effect van de schrikhoogte weer ongedaan maakt. Met het vernieuwen van de hoogteschalen geven we invulling aan het kader Richtlijn Vaarwegen 2020 en de Richtlijn Scheepvaartverkeerstekens 2023 die beide voorschrijven om overal de werkelijke doorvaarthoogte weer te geven. Afgelopen jaar zijn hier al eerder publicaties over geweest.
Gefaseerde invoering
De komende maanden worden de (voor)hoogteschalen in Zuid-Holland vernieuwd onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid, in samenwerking met andere beheerders zoals ProRail en de provincie Zuid-Holland. In de daaropvolgende jaren zullen ook andere regio’s deze vernieuwing doorvoeren.
Bruggen waar de hoogteschalen worden aangepast komende maanden
- Boven-Merwede: Merwedebrug Gorinchem (A27)
- Beneden-Merwede: Baanhoekspoorbrug, Merwedebrug Papendrecht (N3)
- Noord: Alblasserdamsebrug (Brug over de Noord)
- Oude Maas: Dordtse bruggen (spoorbrug en stadsbrug), Spijkenisserbrug, Botlekbrug
- Hartelkanaal: Harmsenbrug, Suurhoffbruggen, Dintelhavenbrug
- Amer/Bergsche Maas: Brug Keizersveer
- Hollandsch Diep/Haringvliet: Moerdijkbruggen (verkeersbrug en reguliere spoorbrug), Haringvlietbrug
- Bakkerskil: Brug richting eiland ´de Zaag´ Krimpen aan de Lek
- Sliksloot: Brug Stormpolder Krimpen aan den IJssel
Rijksbruggen die de komende maanden niet worden meegenomen, worden aangepast tijdens geplande renovaties komende jaren zoals de Van Brienenoordbrug, de Calandbrug en de Algerabrug.
Gewenst eindbeeld
Uiteindelijk zullen alle hoogteschalen in Nederland op dezelfde manier worden weergegeven dus zonder schrikhoogtes. Dit proces zal nog enkele jaren duren.
Meer informatie
Voor vragen kunt u contact met ons opnemen.