Social Return als gezicht van het bedrijf
Wie op de Infratech bij de stand van Rijkswaterstaat koffie heeft gehaald, zal waarschijnlijk nog goed weten hoe het kopje koffie, thee of ander drankje uitgebeeld kan worden in gebarentaal. De koffie werd namelijk bereid door barista’s van Sign Language Coffee Bar.
Sign Language Coffee Bar heeft zo’n 60 barista’s in dienst, die slechthorend of doof zijn. Door middel van gebarentaal en een menu op een videoscherm dat het juiste gebaar bij het te kiezen drankje laat zien, kan eenvoudig koffie besteld worden. Sign Language Coffee Bar biedt dit concept aan bij bedrijven, maar ook op evenementen.
We hebben op de Infratech gekozen voor de services van Sign Language Coffee Bar om te laten zien en te laten ervaren wat het betekent om mensen met een arbeidsbijzonderheid in te zetten door sociaal in te kopen.
Vorm van social return
Sociaal inkopen is een vorm van social return. Ingeborg van der Vorm is bij Rijkswaterstaat samen met collega adviseurs social return verantwoordelijk voor het aanjagen en toepassen van Social Return in opdrachten aan de markt. In 2019 is zij vanuit passie voor de mens het initiatief de Groeituin gestart.
‘In het Rijksbrede personeelsbeleid staat talent van mensen centraal met als doel de flexibiliteit van medewerkers en daarmee de wendbaarheid van de organisatie te vergroten,’ vertelt Van der Vorm. ‘Waarom zou dit anders zijn voor de invulling van social return en het vervullen van de rol als werkgever in een opdrachtgever-opdrachtnemersrelatie? Met deze vraag is Groeituin Social Return bij Rijkswaterstaat gestart.’
Kevin van Hooft, salesmanager van Sign Language Coffee Bar, kijkt met een goed gevoel terug op de Infratech: ‘Rijkswaterstaat is een echte pusher van het concept en dat laat de deelname op de Infratech ook zien. Rijkswaterstaat neemt de markt op die manier mee in wat kan op het gebied van social return en dat zorgt voor een sneeuwbaleffect.’
Opbloeien als mens
Het was op sommige momenten wel flink aanpoten voor de barista’s. De beursstand van Rijkswaterstaat werd goed bezocht en dat was terug te zien aan de koffiebar.
‘De rij voor de koffiebar werd een rij waar echt iets gebeurde bij mensen,’ zag Van Hooft. ‘Mensen stonden stil bij het menu, leerden een gebaar en vergeten dat uiteindelijk nooit meer. Je ziet ook dat het iets doet met de interactie onderling en mensen met elkaar in de rij het gesprek aangaan. En misschien nog wel belangrijker: het doe ook iets met de barista. We hebben in de loop van de tijd onze barista’s echt zien opbloeien. En niet alleen professioneel, maar vooral als mens.’
Social Return als gezicht van het bedrijf
Ook Van der Vorm kijkt positief terug op de deelname aan de Infratech. ‘Met de Groeituin Social Return zet Rijkswaterstaat zich naast werkgever ook als opdrachtgever in om talenten van mensen op de juiste werkplek te ontwikkelen en hoe mooi is dat als we daar een steentje aan kunnen bijdragen met onze verbindende rol.'
'We hebben de bezoekers kennis laten maken met het werkveld waarin wij werkzaam zijn en creëren zo met elkaar een beweging. In de rij bij Sign Language Coffee Bar, kwam de verbinding letterlijk tot stand. Er is nog veel onbekendheid met social return-doelgroepen en we hebben het mensen op deze manier laten ervaren. Beursbezoekers zeggen: ‘dit kunnen wij ook!’. Ze zien dat ze gewoon in contact komen met iemand die slechthorend is.’
‘Het zet je aan het denken’
Onder meer Jack van der Velde, Coördinerend Directeur Industriële Automatisering bij Rijkswaterstaat bestelde er zijn koffie:
‘Het raakt me dat je zo met iemand in contact kunt treden door eenvoudig koffie te bestellen, waarvan ik mij vooraf niet realiseerde dat ik op deze manier had kunnen communiceren. Door middel van het menu heb ik een gebaar geleerd waarmee ik koffie kon bestellen en het is heel mooi om te zien dat barista’s mij als klant op een bijzondere manier kunnen voorzien van koffie. Het zet je echt aan het denken!’
‘Niets is mooier dan geluk’
Van Hooft is erg blij met deze aanpak van Rijkswaterstaat: ‘De adviseurs van team Groeituin zijn voor ons echte ambassadeurs. Door het gesprek aan te gaan met bedrijven over Groeituin Social Return, wordt veel maatschappelijk waarde gecreëerd. Bedrijven zien wat mogelijk is als social return-invulling en kunnen dit zelf ook eenvoudig toepassen in hun bedrijfsvoering.'
'En wat nog veel belangrijker is, is dat ze op zo’n evenement ook zien hoe eenvoudig het is om mensen blij te maken. Ik zie de barista’s echt groeien doordat ze deelnemen aan het werkveld en dat draagt echt bij aan werkgeluk. Wat is mooier dan iemand gelukkig maken?!’