Van experiment tot social return in contractmodel
Social Return is een instrument waarbij de overheid haar inkoopkracht benut om samen met de markt meer sociale impact te realiseren. Met de Groeituin Social Return zet Rijkswaterstaat, samen met opdrachtnemers, in op mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar duurzaam werk te begeleiden.
Hiermee slaat de Groeituin een brug tussen de eigen (rijks)inkooporganisatie, opdrachtnemers, de 35 arbeidsmarktregio’s, sociale ondernemingen en kandidaten.
Enthousiasme over contractmodel
Rijkswaterstaat heeft een set social return contractbepalingen in de GWW-contractmodellen opgenomen, waarmee de Groeituin-methodiek uniform wordt uitgevraagd. Bert-Jan Jonker is als senior expert infrastructuur voor het inkoopdomein Grond-, Weg- en Waterbouw betrokken geweest bij de totstandkoming van deze contractmodellen.
‘Wij waren al heel lang op zoek naar een juiste invulling van social return in het contract’, aldus Bert-Jan. ‘We konden social return wel opnemen in het contract, maar het achterland moet ook goed worden ingeregeld, zodat opdrachtnemers een zetje in de goede richting krijgen. Met de komst van de Groeituin kon dat ook gerealiseerd worden.’
Dat zetje geeft de Groetuin door nauwe samenwerking met arbeidsmarktregio’s, het Landelijke UWV en Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten aan te gaan, maar ook door de social return invulling door opdrachtnemers te beoordelen. ‘Die beoordeling is heel waardevol’, gaat Bert-Jan verder.
'En ik ben met deze beoordeling en de ingrediënten aan de achterkant naar de opdrachtnemers gegaan en heb gevraagd ‘kunnen jullie hier mee leven?’. Ze waren eigenlijk meteen enthousiast.’
Het belang van dezelfde taal spreken
Een van die opdrachtnemers was Mustafa Al Shabaki, Coördinator Bureau Social Return bij de Dura Vermeer Groep. Als sparringpartner heeft hij input geleverd vanuit de opdrachtnemerskant. ‘Ik ben erg blij met deze ontwikkeling. Het zorgt ervoor dat je als opdrachtnemer en opdrachtgever altijd met elkaar in gesprek gaat over de invulling van social return.'
'En als je dit vroegtijdig bespreekt, kun je samen verkennen of het project zich leent om social return toe te passen. Niet elk project is namelijk hetzelfde. Bij het ene project, kun je 1% vragen en bij het andere project 15%. Dus hoe eerder je met elkaar in gesprek bent, hoe sneller je ook kunt bekijken waar het mogelijk is om bijvoorbeeld sociaal in te kopen.'
'Omdat we nu contactpersonen hebben die elkaars taal spreken, kunnen we er een realistische overeenkomst van maken. Dat helpt in de verwachtingen, maar ook in de toepasbaarheid.’
De Groene Boog als voorbeeld
Een voorbeeld waar social return goed is ingeregeld is de Groene Boog, dit is de aannemerscombinatie die werkt aan het project A16 Rotterdam, dat de A16 bij knooppunt Terbregseplein met de A13 nabij Rotterdam airport gaat verbinden. Eelco Negen is projectmanager bij het Project A16 Rotterdam: ‘Na gunning is social return geïmplementeerd binnen de Groene Boog. In de afgelopen 5 jaar zijn tijdens de realisatie van het projectzijn mensen via het social return programma bij De Groene Boog aan het werk gegaan. Ik ben vanuit mijn rol als projectmanager verschillende succesverhalen tegengekomen.'
'Niet alleen hebben mensen hun plek binnen het project gevonden, maar ook zijn ze daarna doorgestroomd naar andere functies en zo hebben ze weer echt een blijvende en duurzame werkomgeving gevonden. Alle credits gaan naar de mensen binnen de Groene Boog die dit mogelijk hebben gemaakt en professioneel hebben ingevuld.'
'Ze hebben commitment getoond en daardoor werkt het ook. Door social return in te zetten binnen de Groene Boog hebben we als Rijkswaterstaat een belangrijke maatschappelijke bijdrage geleverd. Het laat zien dat we meer doen dan alleen een nieuwe snelweg bouwen en daar ben ik enorm trots op!’
Meer informatie Social Return
Via Social Return: Groeituin komt u meer te weten over de Groeituin Social Return of kunt u direct contact opnemen.