Asfaltboringen en inspecties: essentieel voor het tijdig onderhouden van onze snelwegen
Rijkswaterstaat beheert een groot deel van de snelwegen, tunnels, rivieren en bruggen in Nederland. Het onderhoud van deze infrastructuur is essentieel voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer. Vooral de snelwegen, dagelijks gebruikt door miljoenen voertuigen, vragen constante zorg.
Om de kwaliteit van het asfalt te bewaken, voeren we inspecties en asfaltboringen uit. In dit artikel leggen Conno Weijers en Klaas van Muyden uit waarom dit zo belangrijk is.
Werkzaamheden A1
Conno Weijers is Technisch Adviseur Asfalt bij Rijkswaterstaat. Samen met zijn team zorgt hij voor het tijdig en vakkundig onderhoud van onze A-wegen. Momenteel is hij druk bezig met de voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de A1. Deze gaan in mei 2025 van start.
Weijers: ‘Het asfalt op onze snelwegen heeft de afgelopen jaren enorm te lijden gehad. Waar we vroeger nog duidelijke spitsuren hadden, is het nu constant druk op de weg. Dit legt enorme druk op ons asfalt, zeker met de opkomst van zwaardere elektrische auto’s. Ook het weer speelt een grote rol.’
‘Hete zomers en lange periodes van vorst veroorzaken sneller scheuren en slijtage. Dit heet asfaltschade. Het is erg belangrijk om dit snel op te sporen en te herstellen om gevaarlijke situaties te voorkomen.’
Veiligheid (water)wegen
Klaas van Muyden is Technisch Manager bij De Jong Zuurmond. Deze specialist in infra en onderhoud zet zich in voor de veiligheid van (water)wegen en het onderhoud en beheer van de openbare ruimte in Nederland.
Het opsporen van asfaltschade gebeurt tijdens periodieke inspecties. In opdracht van Rijkswaterstaat analyseert De Jong Zuurmond de kwaliteit van het asfalt. Dit doen zij onder andere door asfaltboringen. Van Muyden legt uit: ‘We maken onderscheid tussen 2 soorten boringen. Allereerst boren we wanneer een nieuwe asfaltlaag net is aangebracht.’
‘Hiermee controleren we de dikte en kwaliteit van het nieuwe wegdek. Daarnaast boren we om mogelijke schade op te sporen. Tijdens dit vooronderzoek nemen we een proef, een 'kern', uit de weg. Een snelweg bevat namelijk een asfaltpakket van meerdere lagen asfalt. Zo’n boring gaat dus soms wel 70 cm diep. Deze kern laat precies zien welke lagen gebreken vertonen.’
‘Asfaltschade in verschillende vormen’
Weijers licht toe: ‘Asfaltschade komt in verschillende vormen: scheuren door een slechte fundering, velgschade na een lekke band, loslatende deklagen of gaten door rafeling. Hoe dieper de schade, hoe omvangrijker het onderhoud.’
‘De asfaltboringen van De Jong Zuurmond vertellen ons dus precies waar het probleem zit. Zo kunnen we heel gericht onderhoud uitvoeren. En dat is belangrijk omdat asfaltschade gevaarlijke situaties veroorzaakt. Veiligheid en comfort staan altijd voorop.’
‘’s Nachts boren voor zo min mogelijk hinder’
Van Muyden vult aan: ‘Door asfaltboringen uit te voeren, weten we precies wat er mankeert aan het asfaltpakket en waarom er schade is ontstaan. De boringen voeren we ’s nachts uit zodat het zo min mogelijk hinder veroorzaakt. Met een boorwagen en een rijdende afzetting halen we kernen uit het wegdek.’
‘De laborant onderzoekt vervolgens deze stukjes asfalt en kijkt of elke laag nog voldoet aan de veiligheidsrichtlijnen. Daar zit heel veel intelligentie achter. Aan de hand van deze data beoordelen we of het asfalt vervangen moet worden.’
Andere asfaltboringen
We voeren naast asfaltboringen ook andere weginspecties uit om de asfaltkwaliteit te waarborgen. Weijers: ‘We houden de staat van onze wegen constant in de gaten. Onze inspecteurs rijden met speciale scanauto’s om rapportages en visuele inspecties te maken.’
‘De camerabeelden tonen afwijkingen in het asfalt nauwkeurig, zodat we ons onderhoud daarop kunnen afstemmen. Daarnaast ontvangen we meldingen van weggebruikers. Bij files hebben automobilisten vaak tijd om eens goed naar het asfalt te kijken. Deze oplettende weggebruikers wijzen ons dus ook op asfaltschade. Waardevolle input waar wij mee verder kunnen. Zo zie je maar: het asfalt onderhouden we samen!’