Nieuwsbericht

Bedienvrije periode Schipholbrug verlengd

Gepubliceerd op: 11 april 2025, 17.13 uur

Afgelopen nacht zijn er testen uitgevoerd bij de Schipholbrug. Tijdens een van deze testen is schade ontstaan aan de tandwielkast, waardoor de Schipholbrug op dit moment niet meer veilig bediend kan worden.

De bedienvrije periode van de Schipholbrug voor de vaarweggebruiker wordt hierdoor verlengd. Voor het autoverkeer heeft dit geen consequenties.

In de nacht van 10 op 11 april 2025 is de laatste veiligheidstest uitgevoerd waarbij het scenario wordt getest dat de stroom uitvalt tijdens het openen of sluiten van de Schipholbrug. Tijdens deze test bij het noordelijke val (brugdek), is de stroomtoevoer tijdens het openen van de brug afgesloten, zoals bedoeld. Het brugdek had daarbij binnen een bepaalde tijd volledig tot stilstand moeten komen, echter gebeurde dit niet.

Na een 1e inspectie is gebleken de tandwielkast beschadigd is geraakt en niet meer functioneert. Dit is hoogst ongebruikelijk en nog niet eerder voorgevallen bij een dergelijke test. De tandwielkast is zo ontworpen dat de krachten die bij een dergelijke test vrij komen, opgevangen kunnen worden.

Wat betekent dit voor de bediening van de Schipholbrug?

Totdat de schade hersteld is, kan de Schipholbrug niet bediend worden. Er zijn diverse scenario’s. De komende tijd worden die uitgewerkt zodat we meer informatie kunnen verstrekken over de gevolgen voor de vaarweggebruikers.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere

De Schipholbrug is onderdeel van het project verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van 3 naar 4 rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1.6 km verdiept aangelegd.

De A9BAHO is het sluitstuk van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met 1 of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen.