De vernieuwing van de Kooybrug: hoe hou je de omgeving verbonden?
Op 14 oktober 2024 begonnen de werkzaamheden voor de vernieuwing van de Kooybrug. Een complex project met grote uitdagingen. De Kooybrug vormt namelijk een van de belangrijkste verbindingen tussen Den Helder en de rest van Nederland, en is essentieel voor de bereikbaarheid van de regio.
Maar hoe zorgen we ervoor dat de omgeving ook tijdens ingrijpende werkzaamheden bereikbaar blijft? Omgevingsmanagers Annet Metten van Rijkswaterstaat en Rein Smeets van VolkerWessels vertellen hoe zij de omgeving actief betrekken en welke afwegingen zij in dit project maken.
‘We zijn al een heel eind op weg met de Kooybrug. Fase 3 is afgerond en eind 2025 mei staat de laatste fase op de planning: een volledige afsluiting van een week, van 23 tot en met 30 mei,’ vertelt Metten. ‘Dit is nodig omdat er dan onder meer een beschermlaag wordt aangebracht die de brug beschermt tegen slijtage. Zo’n afsluiting is altijd een ingrijpende stap, en heeft consequenties voor zowel de dagelijkse gebruikers van de brug als voor de bedrijven en instellingen in de omgeving.
Deze keuze maken we dus niet lichtzinnig. Het vraagt om zorgvuldige afwegingen: wanneer is het juiste moment om de brug te sluiten? Welke andere werkzaamheden vinden er in de omgeving plaats? En hoe kunnen we de overlast voor iedereen zoveel mogelijk beperken?’ Smeets voegt toe: ‘Daarom is het essentieel om goed te luisteren naar de omgeving en alle belangen in kaart te brengen.’

Een hele groep
‘De tafel met stakeholders is behoorlijk vol,’ zegt Metten lachend. ‘We werken natuurlijk samen met voor de hand liggende partijen, zoals de gemeentes, de provincie en de hulpdiensten.'
'Maar hier in Den Helder hebben we ook te maken met onder andere toeristische organisaties van Texel, het openbaar vervoer, scheepvaart, de marine, de landbouw, omwonenden, lokale bedrijven en nog veel meer. Elke partij is in verschillende gradaties betrokken, maar ieder belang wordt meegenomen bij het plannen van de uitvoering.’


Zoeken naar een balans
‘Het is duidelijk dat we met veel belangen rekening moeten houden,’ stelt Smeets. ‘Enerzijds zijn er dus de belangen van de omgeving, zoals het borgen van de bereikbaarheid en de wens om de brug zoveel mogelijk open te houden.'
'Anderzijds moeten we ook de renovatiewerkzaamheden uitvoeren. Daarbij is veiligheid altijd het vertrekpunt. Zowel voor de mensen die aan de brug werken als voor de weggebruikers. Om veilig te kunnen werken, hebben bouwplaatsmedewerkers voldoende ruimte nodig en is het belangrijk dat er zo min mogelijk verkeer langs komt. Vanuit dat vertrekpunt onderzoeken we: hoe kunnen we de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk beperken?’
De gulden middenweg
‘Daarom luisteren we goed naar de omgeving voor eventuele verbeterpunten en om, waar kan, samen tot een compromis te komen’, vertelt Metten verder. ‘Een voorbeeld hiervan is het openhouden van 1 rijbaan tijdens de 1e fases, in plaats van de brug volledig af te sluiten. Hierin is het wel van groot belang dat weggebruikers zich houden aan de aangepaste verkeerssituaties en tijdelijke regels.'
'Dit voorkomt gevaarlijke situaties op en rond de brug. Daarnaast kijken we ook naar aanvullende maatregelen die we treffen om de omgeving bereikbaar te houden. Zo gaat de brug in de laatste fase voor een week volledig dicht, waarvan een dag precies tijdens de eindexamens is. We houden rekening met de belangen van scholieren door extra busvervoer via omleidingsroutes in te zetten. Die bussen gaan langs alle scholen. Daarnaast regelen we lokale taxi’s, zodat geen enkele leerling een examen hoeft te missen.’
Einde in zicht
‘We zijn bijna aan het einde van het project. Alleen de laatste fase rest nog, met dus een volledige afsluiting van een week,’ vertelt Metten verder. ‘Voor de omgeving is dat natuurlijk minder prettig vanwege de aanzienlijke verkeershinder. Maar na deze fase is het project volledig afgerond en kan de brug weer zeker 30 jaar vooruit.’
Metten en Smeets kijken met een goed gevoel terug op het project. ‘Als je terugkijkt, realiseer je je pas hoeveel werk je hebt verricht,’ zegt Smeets. ‘Het was niet altijd makkelijk, maar de samenwerking met de omgeving en het respect voor elkaars belangen zorgen ervoor dat we de Kooyburg op een fijne manier kunnen renoveren.’