Vleermuisvriendelijke verlichting (Batlamp)

Verlichting op wegen helpt de verkeersveiligheid. Tegelijk vormen de lampen een probleem voor vleermuizen. De zoogdieren zijn namelijk gevoelig voor blauw en ultraviolet licht. Daardoor hebben ze last van de normale straatverlichting.

Sinds 2011 gebruiken we vleermuisvriendelijke verlichting: de Batlamp. Deze lampen zijn daarnaast ook energiezuiniger dan traditionele straatverlichting.

Vleermuizen gevoelig voor licht

Vleermuizen zijn gevoelig voor lichtverstoring. Bij hun verblijfplaatsen, op vliegroutes en in hun jachtgebied. Vooral straatverlichting kan leiden tot pijnlijke verblinding bij deze beschermde nachtdieren.

Om dit probleem op te lossen heeft de Batlamp ledlichtjes die amberkleurig licht geven. Bij de lichtkleur is rekening gehouden met de zogeheten Human-Bat Response Ratio: een lichtkleur die voor vleermuisogen ongevoelig is, maar waarbij mensen de verkeerssituatie nog goed kunnen waarnemen. Zo voorkomen we dat we de leefomgeving van de vleermuis verstoren en de Wet Natuurbescherming overtreden.

De Batlamp gaat lang mee en heeft weinig onderhoud nodig. Daarmee is het een goedkope en duurzame oplossing voor duizenden vleermuislocaties in Nederland.

Video: 'O, zit dat zo? - Batlamp'

Hoe de Batlamp werkt, wordt ook uitgelegd in onderstaande video.

00:00
00:00

Toepassing Batlamp

De Batlamp is eind 2011 voor het eerst gebruikt bij de aanleg van een ecoduct over de snelweg A74 bij Tegelen. Dit was een wereldprimeur. De Batlamp is in de tussentijd bij veel projecten in Nederland gebruikt. Wij schrijven vleermuisvriendelijke verlichting tegenwoordig algemeen voor in planuitwerkingen. De verwachting is dat uiteindelijk ongeveer 5% van het totaal aantal lichtmasten voorzien zal zijn van vleermuisvriendelijke verlichting.

Innovatieve maatregelen

Om de lichthinder voor vleermuizen tot een absoluut minimum te beperken, is er nog een aantal extra maatregelen genomen:

  • De lichtmasten zijn niet hoger dan 6 m.
  • Dankzij een innovatief radarsysteem en lussen in het wegdek, gaat de wegverlichting alleen aan als fietsers of voetgangers passeren.
  • Een astronomische klok bepaalt de in- en uitschakeling van de verlichting. Bij het inschakelen komen de lampen langzaam op, bij de uitschakeling doven ze zachtjes.