(Vrachtwagens komen een terrein op en staan later bij een laadpaal. Een verslaggever van Rijkswaterstaat:) LEVENDIGE MUZIEK VERSLAGGEVER: We zitten midden in de energietransitie. Dat is te zien op onze wegen. Steeds meer voertuigen zijn elektrisch en dat geldt ook voor vrachtwagens. Inmiddels rijden er 1.000 elektrische vrachtwagens op onze wegen en dat aantal gaat de komende jaren alleen maar toenemen. Het doel is namelijk om in 2030 16.000 elektrische vrachtwagens op de weg te hebben. En wat is daarvoor nodig, om dat allemaal te kunnen bolwerken? Juist, goed ingerichte laadpleinen. En dat is waar het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat zich mee bezighoudt. Deze week neem ik een kijkje bij hun testweek. (Een vrachtwagen gaat bij een laadpaal staan.) Achter jou staan een aantal elektrische vrachtwagens. Wat gebeurt er hier precies? (Nuance Namara, communicatieadviseur Rijkswaterstaat:) NUANCE NAMARA: We zijn vandaag begonnen aan de testweek. Tijdens die week gaan we allerlei dagelijkse scenario's nabootsen om te kijken wat er gebeurt op zo'n laadplein. FRANK TEN WOLDE: De uitdaging is: hoe kunnen we dit even 'stresstesten', want de trucks die er nu zijn, die 1.000, dat is heel gaaf, maar we werken wel naar die 16.000 toe in 2030. Zijn dan deze laadpleinen daar klaar voor? Dus we doen alle laadpleinen aan: we gaan laden, we gaan hoogvermogens laden, we gaan tegelijkertijd laden. Wat gebeurt er op het net? Wat gebeurt erachter? De netbeheerder kijkt mee, dus we doen het met elkaar. Op basis daarvan proberen we de komende jaren klaar te zijn als die 16.000 trucks echt in Nederland elektrisch rijden. (Aldus Frank ten Wolde, projectleider testweek.) VERSLAGGEVER: Dit is jouw vrachtwagen? Mooi dingetje. ÖMER WITTEVEEN: Ja. Ja. Trots op? -Zekers. Zekers. Heel veel plezier ervan, heel veel schik ervan. Ik ben best wel inderdaad een dieselman, maar als je hiermee hebt gereden, dan wil je niet anders meer. VERSLAGGEVER: Je hangt hem hieraan? Ik hang hem hier aan de stekker. Ik laad nu met een maximaal van 195 kilowattuur. Ik heb ongeveer 378 kilowattuur nodig, ruim 350 kilometer red ik makkelijk. (Een vrachtwagen rijdt de snelweg op.) VERSLAGGEVER: Was het niet heel erg wennen, ook alleen het idee al? ÖMER: Tuurlijk. Tuurlijk. We gaan volledig elektrisch rijden, normaal: nee, dat doen we op de kermis. Nee, het werkt gewoon perfect. Het werkt echt super. Ik zeg altijd maar zo: ik heb 80 liter diesel bij me, daarmee moet ik de dag volbrengen. Red ik dat niet, dan haal ik onderweg wat extra en daarmee kan ik m'n dag vervullen. Alleen, de diesel is nu stroom. -De diesel is inderdaad nu stroom. (Aldus Ömer Witteveen, testrijder.) VERSLAGGEVER: Aan enthousiasme geen gebrek bij deze chauffeurs. Maar wat moet er nu allemaal nog gebeuren om die 16.000 vrachtwagens daadwerkelijk elektrisch te kunnen laten rijden? NUANCE: We onderzoeken binnen Living Lab Heavy Duty Laadpleinen hoe we al die vrachtwagens het laadplein van de toekomst kunnen geven. Binnen dat project werken we samen met andere overheden, kennisinstituten en bedrijven. Maandelijks ontvangen we informatie van datapunten van de zes verschillende laadpleinen in Nederland. Al die opgehaalde data gebruiken we in ons onderzoek en testen we ook in de praktijk. VERSLAGGEVER: Waarom is dat zo belangrijk? NUANCE: We staan voor een grote uitdaging. In 2050 moeten al onze vrachtwagens zero-emissie zijn. Zoals deze... Dat is best wel een grote klus. In 2025 zijn er al zero-emissiezones in verschillende steden, dus een flinke uitdaging nog, die we voor de boeg hebben. FRANK: Als je mobiliteit kan vergroenen, stoten we minder CO2 uit en werken we met elkaar aan een beter klimaat. Dat is goed voor iedereen. Ik ben er heilig van overtuigd dat we dit samen met de sector, met de netbeheerder, met de overheden, met elkaar gaan we dit echt goed voor elkaar krijgen, we gaan het cheffen, daar ben ik heilig van overtuigd. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/leefomgeving/duurzame-projecten. Het logo van Shell, BAT, Brabants Afval Team, Milence, WattHub, Circle K, Truckparkings, Rotterdam Exploitatie BV, Mercedes-Benz, Volvo, DAF, Renault Trucks, TNO, ElaadNL. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)
Living Lab Heavy Duty Laadpleinen
Het elektrische zware wegverkeer neemt steeds meer toe. Dit vraagt veel van de huidige laadinfrastructuur. In het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen onderzoekt Rijkswaterstaat wat er in de toekomst nodig is om de E-trucks veilig te laten rijden.
Begin 2023 reden er in Nederland ongeveer 400 elektrische vrachtwagens, begin 2024 was dit inmiddels verdubbeld en dit aantal blijft stijgen. Daarom is een goed landelijk netwerk van laadpleinen nodig.
In het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen onderzoeken we samen met bedrijven, verschillende overheden en onderzoeksorganisaties hoe laadpleinen in de praktijk werken en wat er in de toekomst nodig is. Door samen te werken kunnen we sneller laadinfrastructuur ontwikkelen en op de markt brengen.
Waarom?
Nederland moet grote veranderingen doorvoeren om tot een duurzaam en emissieloos mobiliteitssysteem te komen.
Emissieloos mobiliteitssysteem
Al in 2025 moeten tientallen binnensteden zero-emissiezones hebben, waardoor dieseltrucks er uiterlijk 2030 geen toegang meer hebben.
Uitstoot van fijnstof moet naar beneden
Naast de emissies van CO2 en stikstof moet ook de uitstoot van fijnstof flink naar beneden.
Publiek toegankelijke laadinfrastructuur in Europa
Er komen eisen uit Europa (AFIR) om voldoende publiek toegankelijke laadinfrastructuur aan te leggen langs trans-Europese netwerken en stedelijke knooppunten.
Lees meer over de afspraken voor mobiliteit in het Klimaatakkoord.
Wat?
- We werken samen met bedrijven, verschillende overheden en onderzoeksorganisaties om kennis te delen en informatie te verzamelen over hoe laadpleinen in de praktijk werken.
- Bij 6 verschillende laadpleinen in Nederland onderzoeken we hoe we de laadinfrastructuur het beste kunnen inrichten voor zware elektrische vrachtwagens. Dit draagt ook bij aan het invullen van de nieuwe wet- en regelgeving en subsidies.
- We onderzoeken de ruimtelijke ordening, de integratie met het stroomnet, de logistieke processen en de businesscase.
Hoe?
In het onderzoek hanteren we de centrale kennisvraag: wat is een functionele, betaalbare en schaalbare inrichting van (semi-)publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor heavy duty logistiek richting 2025 en 2030?
Met behulp van de kennisvraag verzamelen we data, kennis en ervaringen op 6 laadpleinen variërend van truckparkings, semi-publieke locaties en publiek toegankelijke locaties. Ook stelt Rijkswaterstaat per laadplein financiering beschikbaar voor innovatie.
Het laadplein van de toekomst
Partners
Rijkswaterstaat werkt in dit project nauw met samen onderstaande partijen.
- TNO
- Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL)
- Stichting ElaadNL
- Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)
- Project Logistieke Laadinfrastructuur (LoLa)
- 6 laadpleinen van marktpartijen
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen over Living Lab Heavy Duty Laadpleinen? Neem dan contact met ons op.
Publicaties
Wilt u meer lezen over het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen? We delen regelmatig onderzoeksrapporten en andere publicaties over laadpleinen voor elektrische vrachtwagens.