VOICE-OVER: Ruim negenduizend medewerkers van Rijkswaterstaat werken aan het beheer van onze wegen en wateren. Onze wegen zijn gemaakt van beton en asfalt. En Wilfred, die weet hier echt alles van. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Wilfred Nijssen staat op een viaduct over een snelweg.) RUSTIGE MUZIEK WILFRED NIJSSEN: Mensen zien het grijs en zwart, maar beton en asfalt zijn steeds anders. Het zit veel meer in de details. Ik heb het altijd schitterend gevonden. (Over de snelweg rijdt verkeer.) Ik ben materiaaltechnoloog en ik adviseer over alle projecten in Zuid-Nederland voor wat betreft asfalt- en betonconstructies. Mijn passie is mijn werk. (Samen met collega's loopt hij over een smalle weg.) Het asfalt is verbeterd de afgelopen jaren in die zin dat het hele proces van aanleggen helemaal is veranderd, het maakproces, waar we steeds beter verduurzamen, steeds meer richting hergebruik, steeds meer richting recycling. LEVENDIGE MUZIEK (Op de weg staan drie grote machines achter elkaar.) Dit is de Asphalt Recycling Train. In feite zijn dat drie machines. Het zijn twee voorverwarmers, 'preheaters', en de machine op zichzelf. Hier wordt het asfalt echt voorverwarmd en dan gaat het naar de machine en dan wordt het materiaal losgewoeld. Bij dat loswoelen komt een percentage nieuw bitumen en ook verjongingsmiddel en daarna wordt het gemengd en dan komt het er aan de achterkant weer uit als nieuw asfalt. Ik zie dat de warmte er goed in zit en dat het goed gemengd is. Ik vind het top, tot nu toe, hè. Het is een proef. Het is de eerste keer dat we het doen, we gaan echt proefdraaien. Straks gaan we het helemaal verduurzamen en dan wordt de hele machine geëlektrificeerd en dan worden die preheaters met waterstof bediend. (Met een collega kijkt hij naar de machine.) Het is gewoon een mooi materiaal, ook innovatief nu. Het wordt honderd procent hergebruikt, daardoor ook nog met een lagere temperatuur aangebracht, tussen de 75 en 90, en normaal tussen de 120 en 130 graden. Dus het is innovatief en ook duurzaam. Hartstikke mooi, een hartstikke mooi vak. Ja. (Hij glimlacht trots. Later staat hij weer op het viaduct.) Ik zat als vijfjarige jongen al op de strooiauto bij m'n opa, die was kantonnier. Dat was de vroegere weginspecteur. M'n vader was kantonnier, m'n ooms waren kantonnier en het lag een beetje in het verschiet dat mijn werk ook die kant op zou gaan. We zijn één Rijkswaterstaat-familie. Ik werk nu 45 jaar bij Rijkswaterstaat, ik heb me geen één dag verveeld. Het is zo divers, zo verschillend aan werk. Elke dag levert het je weer energie op. (Op een terrein staan vier hoge silo's.) We zijn hier nu op de betoncentrale in Rotterdam. Het is een mobiele betoncentrale. (Hij loopt naar een berg kleine steentjes.) Dit hier is steenslag. Steenslag wil zeggen dat het gebroken materiaal is. (Hij pakt een handje stenen.) Hier zie je dus grind. Dat is allemaal rond materiaal. Afhankelijk van het soort beton dat je gaat maken, heb je ook weer een groot verschil tussen het steen. (Steentjes vallen in een grote bak.) Ik vind dat beton meer waardering verdient. Het is niet meer: betonwegen, kedeng, kedeng, kedeng. Nee, verhardingen van doorgaand gewapend beton zijn zo vlak als een vloeitje en je hoort er helemaal niets van. Beton heeft ook innovatieve zaken en dat verdient qua duurzaamheid, en ook in z'n geheel, veel meer waardering. (Wilfred praat met een collega en staat later opnieuw op het viaduct.) VREDIGE MUZIEK Mijn passie is vernieuwender te zijn, dus dat we innovaties in de hand werken, dat we naar duurzaamheid gaan. Dat is mijn passie, mijn drijf om dat steeds elke dag beter te doen. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rechtsonder in beeld staat: Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE VREDIGE MUZIEK STOPT
Klimaatneutraal werken in 2030
Wij willen onze CO2-uitstoot en de gevolgen die de uitstoot heeft voor de aarde zo klein mogelijk houden. Ons doel is om in 2030 klimaatneutraal te werken. Dit betekent dat we geen broeikasgassen uitstoten of dat we deze uitstoot compenseren.
We proberen onze CO2-uitstoot al te verminderen waar dat kan. Niet alleen binnen Rijkswaterstaat, maar ook in de uitvoering van ons werk en bij onze de opdrachten. Zo bouwen we elke dag aan een schone, groene en prettige leefomgeving.
Duurzaam inkopen
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord inkopen doen we binnen al onze inkoopgebieden. Zowel bij de grond-, weg- en waterbouw, als bij bijvoorbeeld onze ICT- en kennisinkoop (zoals ingenieurs of onderzoek). We kopen ook duurzaam in waar het gaat om catering, kantoorinrichting of andere facilitaire zaken. En bij de inkoop van energie. Bij alle inkoopcontracten die we afsluiten is duurzaamheid een vast onderdeel.
Duurzame aanbesteder
Volgens Bouwend Nederland staat Rijkswaterstaat in de top 5 van de duurzaamste publieke aanbesteders van Nederland (november 2022). Het is een eer om op deze plek te staan. Dit hebben we vooral te danken aan het gebruik van de Milieu kosten indicator (Mki).
Milieu kosten indicator (Mki)
Met de Milieu kosten indicator (Mki) berekenen we de milieueffecten van grond- weg- en waterbouwwerken. Hoe lager de waarde, hoe lager de milieubelasting en hoe groter de bijdrage aan CO2-vermindering. Onze aandacht ligt hierbij op asfalt, beton, grondwerken (nat en droog) en energiebesparing. We meten onze inspanningen om CO2 te verminderen ook via de CO2-Prestatieladder.
Hoogste trede op de CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is een CO2-managementsysteem dat bestaat uit 5 treden. Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn als 2 van de eerste overheidsorganisaties gecertificeerd, op trede 5. De hoogste trede. Dat betekent dat we niet alleen maatregelen nemen om onze eigen CO2-uitstoot te verminderen, maar ook voor het werk dat we via de markt inkopen. Hoe wij dit doen staat in ‘Werken volgens de CO2-prestatieladder.’
A16 Rotterdam: 1ᵉ energieneutrale snelweg met tunnel
Om ons doel, in 2030 klimaatneutraal en circulair werken, te bereiken onderzoeken en experimenteren we samen met partners. Een voorbeeld is de aanleg van de eerste energieneutrale snelweg met tunnel: de A16 Rotterdam. In deze video neemt Stefan van der Voorn, contractmanager bij de A16, ons mee naar een testlocatie.
Rijkswaterstaat neemt deel aan de Green Deal GWW 2.0
Rijkswaterstaat heeft samen met 60 andere partijen de Green Deal GWW (Grond-, weg- en waterbouw) 2.0 ondertekend. Hiervoor is het Manifest Duurzaam GWW 2030 opgesteld.