Nieuwsbericht

Onderhoudswerkzaamheden Sluis Heel succesvol afgerond

Gepubliceerd op: 16 december 2021, 12.58 uur

17 december 2021 zijn de onderhoudswerkzaamheden aan Sluis Heel afgerond. Sinds mei 2021 verrichtte combinatie Mourik-Dynniq in opdracht van Rijkswaterstaat onderhoud aan de bijna 50 jaar oude (1972) sluis.

Tijdens de werkzaamheden zijn de nivelleersystemen gerenoveerd. De schuiven zijn uit de putten gehesen en in een werkplaats onder handen genomen. Voordat de schuiven terug ingehesen werden hebben er tests plaats gevonden.

Herstel bolders

Sluis Heel heeft ook een aantal kapotte bolders. Dit jaar nog worden er 3 van hersteld: bolder 8,9 en 15.

Maasroute

Sluis Heel maakt onderdeel uit van de zogenoemde Maasroute. Rond de jaren ’20 in de vorige eeuw is een gestart gemaakt om de Maas te kanaliseren en beter bevaarbaar te maken. Zo werd het Julianakanaal aangelegd en het Lateraalkanaal Linne-Buggenum (1972). In de Maas zelf kwamen 7 stuwen, van zuid naar noord: Borgharen, Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek, Grave en Lith. Dit totaal aan vaarwegen, stuwen en sluizen wordt de Maasroute genoemd.

Eerder in 2021 werden onderhoudswerkzaamheden aan de sluizen van Belfeld en Sambeek afgerond. Zo neemt de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de totale route voor de scheepvaart toe.

Start werkzaamheden Sluis Linne in voorjaar/zomer

De nivelleersystemen van Sluis Linne (1925) zijn in 2022 aan de beurt voor onderhoud. Ook hier worden de nivelleersystemen gerenoveerd. De exacte startdatum van deze werkzaamheden is nog niet bekend.

Onderhoud vaarwegen in Zuid-Nederland

Rijkswaterstaat werkt in ons land continu aan een goede bereikbaarheid over water. Ook in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. We beheren en onderhouden de Maas, Brabantse en Limburgse kanalen en tientallen bruggen, sluizen en stuwen. Dat is nodig voor een vlotte, veilige doorstroming en de leefbaarheid van de omgeving.