Een slagboom met hoogtemeter: ‘Simpel en superefficiënt’
Er hangen veel sensoren en detectiesystemen in onze tunnels. Die grijpen direct in als een te hoge vrachtwagen in de buurt komt. Dat doen we natuurlijk voor de veiligheid van de bestuurders. Maar nog veiliger is voorkomen dat te hoge vrachtwagens überhaupt de weg op gaan.
Daar heeft recyclebedrijf Renewi iets op bedacht: een slagboom met hoogtemeter op de parkeerplaats.
Renewi zet afval in de eigen recyclefabrieken om naar nieuwe grondstoffen. Die grondstoffen transporteren ze naar andere bedrijven, die er weer producten van maken. En met 165 vestigingen in 9 landen sturen zij bijna 2.500 vrachtwagens de weg op.
Nooit meer te hoog
Voor Johan Peter Post, Recycling manager bij Renewi Nieuwegein, is het vooraf controleren van de vrachtwagenhoogte heel belangrijk. ‘Veiligheid staat bij ons echt op één, net als bij Rijkswaterstaat. Constant onderzoek waar het veiliger kan, is daar een belangrijk onderdeel van.’
‘Op een dag kwam iemand op de werkvloer in Nieuwegein met het idee om een hoogtedetector te installeren. We gingen direct aan de slag. Samen met een veiligheidsexpert en een techneut verzonnen we al snel onze huidige hoogtemeter. Als een vrachtwagen nu te hoog is, gaat de slagboom gewoon niet open. Zo weten we zeker dat elke vrachtwagen voldoet aan de hoogteregel. Simpel en superefficiënt.’
Een succesvolle pilot
De regel is simpel: vrachtwagens mogen maximaal 4 m hoog zijn. Daar zijn ze ook op gemaakt. Maar er kan altijd iets gebeuren. Een haastige chauffeur die zijn laadbak niet helemaal vlak op de wagen heeft staan, een zeil dat door de wind losschiet. Johan Peter: ‘Als je zoveel rijdt als onze chauffeurs, dan moet je scherp blijven. We blijven mensen en een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan is zo’n extra veiligheidsmaatregel de ideale oplossing.’
‘We werken nu zo’n driekwart jaar met dit systeem, met uitstekend resultaat. We willen dit systeem dan ook graag binnen heel Renewi uitrollen. Voordat we dat doen, kijken andere veiligheidsexperts er nog naar, voor eventuele laatste verbeteringen.’
Als het veiliger kan, moet je het niet laten
‘Het controleren van de hoogte van een vrachtwagen is 99% van de tijd niet nodig is, dus zo’n extra beveiliging kwam lange tijd niet in ons op. Maar als het veiliger kan, waarom zouden we dat dan laten? Zo denken we ook over het delen van onze uitvinding. Als we bereid zijn van elkaar te leren, maken we samen de weg en ons werk zo veilig mogelijk.’
Johan Peter ziet dit proactief handelen bij veiligheid ook als zijn belangrijkste boodschap. ‘Denk na over hoogtedetectie – en de veiligheid van je chauffeurs – vóórdat het een keer misgaat. Dat is veiliger voor je bestuurders, maar voorkomt ook geld, oponthoud en kosten. Een uitkomst met alleen maar winnaars.’