(Beeldtitel: Het tunnelverhaal in vogelvlucht. Een animatie.) VOICE-OVER: Nederland heeft veel tunnels waar u waarschijnlijk regelmatig doorheen rijdt. Rijkswaterstaat beheert 20 van deze tunnels. De overige tunnels worden beheerd door andere overheden zoals gemeenten en provincies. Als tunnelbeheerder zorgen we ervoor dat de tunnels veilig en betrouwbaar zijn en goed werken. Daarvoor volgen we de strenge veiligheidseisen van de Nederlandse Tunnelwet. Deze wet bestaat nog niet zo heel erg lang. U herinnert zich misschien nog wel de verschrikkelijke tunnelbranden in de Alpen eind jaren 90 en begin 2000, waarbij veel doden vielen. Toen waren de veiligheidseisen voor een tunnel nog niet vastgelegd in de wet. De EU-landen wilden koste wat kost zulke rampen in de toekomst voorkomen. Daarom heeft het Europees Parlement een Europese richtlijn opgesteld. De Nederlandse overheid heeft de Europese richtlijn vertaald naar de Tunnelwet. Daarin staat aan welke veiligheidseisen de Nederlandse tunnels moeten voldoen. De Tunnelwet is op sommige punten strenger dan de Europese richtlijn omdat er dagelijks enorm veel verkeer door onze tunnels rijdt. Als tunnelbeheerder onderhouden we onze tunnels goed en zorgen we ervoor dat veiligheidsvoorzieningen zoals ventilatiesystemen, vluchtdeuren, verlichting camera's en luidsprekers goed werken. Wegverkeersleiders houden al onze tunnels 24 uur per dag, 7 dagen per week vanuit verkeerscentrales in de gaten. Dit doen zij met behulp van camera's en detectiesystemen. Dus mocht er in een tunnel toch een keer een onveilige situatie ontstaan bijvoorbeeld door een ongeluk dan kunnen we razend snel stappen nemen zodat weggebruikers zich in veiligheid kunnen brengen. Het kan zijn dat we hiervoor rijstroken moeten afsluiten de snelheid in de tunnel tijdelijk verlagen of de tunnel zelfs even helemaal afsluiten. Zo krijgen de nood- en hulpdiensten de ruimte. (Een luidspreker verschijnt.) Bij een ongeluk geeft de wegverkeersleider de weggebruikers instructies via de luidsprekers in de tunnel of een bericht via de autoradio. Bij brand zal hij de weggebruikers instrueren om de tunnel via de vluchtdeuren te verlaten. Ook kunnen weggebruikers zelf contact leggen met de wegverkeersleider via de noodtelefoon in de hulppostkast. Ook u kunt bijdragen aan veilige tunnels. Namelijk door altijd uw lichten aan te doen wanneer u door een tunnel rijdt voldoende afstand te houden tot de auto voor u en u aan de maximale snelheid te houden. (Auto's verlaten een tunnel.) Zo werken we allemaal hard aan veilige en betrouwbare tunnels. En met resultaat, want de Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa. Prettig idee, toch, als u er volgende keer doorheen rijdt? (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/tunnels. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.) RUSTIGE MUZIEK DIE ZACHTJES WEGEBT
Tunnels
Rijkswaterstaat speelt als tunnelbeheerder een grote rol in het bereikbaar en veilig houden van onze tunnels. We beheren op dit moment 23 tunnels. Er staan nog 2 andere tunnels op de planning.
Een tunnel is een kunstmatig aangelegde (onder)doorgang of overkapping die als doel heeft transport tussen 2 punten mogelijk te maken.
Soorten tunnels en redenen voor aanleg
Globaal zijn Nederlandse tunnels in te delen in 2 soorten. Enerzijds tunnels waarbij de weg ondergronds ligt om een water-, snel- of spoorweg te passeren. Anderzijds worden landtunnels aangelegd om natuurgebieden te ontzien en efficiënter om te gaan met de beschikbare ruimte in ons dichtbevolkte land of de barrièrewerking van snelwegen op te heffen. Landtunnels zijn in de praktijk vaak bovengrondse, overkapte snelwegen.
Tunnels in beheer van Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat beheert 23 tunnelcomplexen. De komende jaren komen daar nog 2 tunnels bij.
Tunnelkaart
Waar de tunnels die wij beheren liggen, ziet u op de tunnelkaart. Klik op een tunnelicoontje in de kaart voor meer informatie.
Overzicht van onze tunnels
De tabel geeft een overzicht van de tunnels die wij als Rijkswaterstaat beheren.
Naam
| (Rijks)weg
| Gemeente
| Jaar van openstelling
|
---|---|---|---|
Beneluxtunnel | A4
| Schiedam/Rotterdam
| 1967
|
Botlektunnel | A15
| Rotterdam
| 1980
|
Coentunnel | A10
| Amsterdam
| 1966/2013
|
Corbulotunnel | N434 | Leiden | 2024 |
Drechttunnel | A16
| Dordrecht/Zwijndrecht
| 1977
|
Gaasperdammertunnel
| A9
| Amsterdam
| 2020
|
Heinenoordtunnel | A29
| Barendrecht/Binnenmaas
| 1969
|
Hollandtunnel
| A24
| Vlaardingen
| 2024 |
Ketheltunnel | A4
| Schiedam
| 2015
|
Koning Willem-Alexandertunnel
| A2/N2
| Maastricht
| 2016
|
Leidsche Rijntunnel | A2
| Utrecht
| 2011
|
Maasdeltatunnel
| A24
| Rotterdam
| 2024 |
Noordtunnel | A15
| Alblasserdam/Hendrik-Ido-Ambacht
| 1991
|
Roertunnel | A73
| Roermond
| 2008
|
Salland-Twentetunnel | N35
| Hellendoorn
| 2015
|
Schipholtunnel | A4
| Haarlemmermeer
| 1966
|
Sijtwendetunnels | N14
| Leidschendam-Voorburg
| 2003
|
Thomassentunnel | A15
| Rotterdam
| 2004
|
Tunnel Swalmen
| A73
| Roermond
| 2008
|
Velsertunnel | A22
| Velsen
| 1957
|
Vlaketunnel | A58
| Reimerswaal/Kapelle
| 1975
|
Wijkertunnel | A9
| Beverwijk/Velsen
| 1996
|
Zeeburgertunnel | A10
| Amsterdam
| 1990 |
Tunnels in bouw- en planfase
Naam
| (Rijks)
| Gemeente
| Jaar van openstelling
|
---|---|---|---|
Rottemerentunnel
| A13-A16
| Lansingerland
| 2025 (prognose) |
Zuidasdok
| A10
| Amsterdam
| 2034 (prognose) |
Systemen in tunnels
Om het verkeer veilig te kunnen begeleiden en incidenten goed te kunnen afhandelen, zijn tunnels uitgerust met een groot aantal systemen die vanuit een verkeerscentrale worden bediend. Daarbij gaat het onder meer om:
- verkeerssystemen, zoals matrixborden, detectielussen, verkeerslichten en afsluitbomen.
- veiligheidssystemen, zoals verlichting, zichtmeters, camera’s, luidsprekers, een omroepinstallatie, brandblussers, ventilatoren voor de afvoer van rook, vluchtdeuren met audiovisuele bewijzering, en een vluchtgang met overdruk en een intercom.
Afsluiten tunnelbuis
Er zijn verschillende redenen waarom we een tunnelbuis (tijdelijk) afsluiten. We doen dat bijvoorbeeld wanneer er een ongeluk is gebeurd in de tunnel, als de veiligheidsinstallatie onverhoopt uitvallen of als een te hoge vrachtwagen de tunnel wil inrijden. Ook sluiten we bij een beperkt aantal tunnels een tunnelbuis soms af als er een file in de tunnel dreigt te ontstaan. Verder sluiten we een tunnelbuis wel eens af voor onderhouds- en renovatiewerkzaamheden.
Het tunnelverhaal van Rijkswaterstaat
Sinds de komst van de Nederlandse Tunnelwet moeten tunnels voldoen aan strenge veiligheidseisen. Hoe zorgen we ervoor dat onze tunnels veilig zijn én blijven? Welke maatregelen nemen wij bij incidenten? En hoe kunt u als weggebruiker zélf bijdragen aan veilige tunnels? Deze animatie leidt u in enkele minuten door het tunnelverhaal van Rijkswaterstaat.