Heinenoordtunnel krijgt bij renovatie middentunnelkanaal
Voor de veiligheid krijgt de Heinenoordtunnel een middentunnelkanaal. Hoeveel rijstroken houdt de tunnel na deze wijziging en hoe breed worden ze? Harry de Haan, adviseur tunnelrenovaties bij Rijkswaterstaat, geeft antwoord.
In de digitale nieuwsbrief van de renovatie van de Heinenoordtunnel roepen we op om tunnelvragen in te sturen. Wessel Koster uit Emmen stuurde de vraag over het middentunnelkanaal in.
Middentunnelkanaal Heinenoordtunnel
Bij de renovatie van de Heinenoordtunnel is een hoofdrol weggelegd voor de aanleg van een middentunnelkanaal. Deze afgesloten ruimte tussen de huidige 2 tunnelbuizen wordt de vluchtroute. Ook is daar ruimte voor de kabels en leidingen van de installaties en systemen. De uitvoering vindt in de zomer van 2023 plaats.
Daardoor zal de tunnel 4 weken in augustus 2023 volledig dicht zijn. ‘Dat is een flinke beperking van de hinder in vergelijking met andere oplossingen’, legt De Haan uit. ‘We realiseren eerst het middentunnelkanaal en kunnen daarna daarin werken terwijl het verkeer gewoon door de tunnel rijdt. Zonder middentunnelkanaal zouden we de tunnel maanden moeten afsluiten.’
Aantal en breedte rijstroken blijft gelijk
De Heinenoordtunnel is extra breed, omdat er in het verleden ruimte was voor langzaam verkeer, zoals (brom)fietsers en tractoren. Dat verkeer gaat nu door de Tweede Heinenoordtunnel. Die extra ruimte is daarom bij een eerdere renovatie gebruikt om tegen de middenwand een vluchtpad achter een barrier te realiseren.
De Haan: ‘Hierdoor is er nu ook ruimte voor een middentunnelkanaal en blijft er voldoende ruimte beschikbaar voor de huidige 3 rijstroken. Er verandert dus niets aan de breedte van de rijstroken.’ Wanneer het middentunnelkanaal na die paar weken klaar is, kan het verkeer meteen weer in 2 richtingen gebruik maken van de tunnel.
Vluchtgang
Het kanaal heeft 2 functies. Als eerste wordt het een gelijkvloerse vluchtgang. Automobilisten hebben hiermee bij ongelukken of pech een snelle en veilige, afgesloten vluchtroute. Dit is veiliger dan de huidige vluchtwegen achter de barriers in elk van de 2 tunnelbuizen.
Technische ruimte
Ook heeft het kanaal een technische functie. In het bovendeel van het middentunnelkanaal komen de kabels en leidingen naar de technische installaties. Van daaruit zijn ze straks bereikbaar bij een storing. Dat beperkt de hinder voor het verkeer.
‘Zo’n 90% van al het installatiewerk dat in de tunnel moet gebeuren, kan plaatsvinden in het te realiseren middentunnelkanaal’, weet De Haan. ‘Voor de aannemer betekent dit dat hij veilig kan werken. En in schonere lucht, omdat het kanaal afgesloten is van het autoverkeer.’ Er kan straks dus gewerkt worden terwijl de tunnel beschikbaar is voor het verkeer. Door deze werkwijze kan de klus bovendien veelal overdag worden geklaard. ‘Minder uren hoeven maken in avonden, nachten en weekenden is ook een vorm van veiliger werken.’