A29

Heinenoordtunnel (A29)

De Heinenoordtunnel is gelegen in snelweg A29 tussen Barendrecht en Oud-Beijerland. De Heinenoordtunnel gaat onder de Oude Maas door en verbindt de eilanden Hoeksche Waard en IJsselmonde met elkaar.

Renovatie Heinenoordtunnel in 2023 en 2024

In de zomer van 2023 is een middentunnelkanaal (MTK), inclusief bijbehorende installaties gerealiseerd. In augustus 2024 wordt de laatste fase uitgevoerd, waarna de geheel gerenoveerde tunnel, inclusief nieuwe besturing wordt opgeleverd.

Lees op de projectpagina Renovatie Heinenoordtunnel meer over de renovatie, de hinder en de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de hinder te kunnen beperken en wat u zelf kunt doen om de files te vermijden.

Twee Heinenoordtunnels

de Heinenoordtunnel is opgebouwd uit 2 delen: een tunnel voor het snelwegverkeer in de A29 en de Tweede Heinenoordtunnel met 2 verkeersbuizen, 1 voor fietsers en voetgangers en 1 voor langzaam verkeer

De Heinenoordtunnel in de A29 is opengesteld in 1969 en is 614 m lang. De Tweede Heinenoordtunnel voor (brom)fietsers, voetgangers en landbouwverkeer, geopend in 1999, is 914 m lang.

Aanleiding voor de tunnel

Tot eind 19e eeuw was het eiland Hoeksche Waard onder Rotterdam alleen per veerboot bereikbaar. In 1888 werd de Barendrechtse brug over de rivier de Oude Maas in gebruik genomen. Tot halverwege de jaren 50 voldeed deze brugverbinding. Vanaf die tijd nam de verkeersdrukte explosief toe en werd er gezocht naar een alternatief voor de brugverbinding.

Inmiddels was in de Hoeksche Waard de snelweg A29/A4 gerealiseerd vanaf de Barendrechtse brug tot aan het Hellegatsplein, via de in 1965 gereed gekomen Haringvlietbrug. Mede doordat de Barendrechtse brug vaak open stond voor het scheepvaartverkeer, ontstonden lange files voor de smalle brug. Rond 1963 werd het besluit genomen de brug te vervangen door een tunnel.

Bouw van de Heinenoordtunnel

De tunnel is als zogenaamde afzinktunnel gebouwd. De elementen zijn gebouwd in het naast de tunnel gegraven bouwdok. De Heinenoordtunnel had oorspronkelijk 2 buizen, met in iedere buis 2 rijstroken voor snel verkeer en een rijstrook voor langzaam verkeer en fietsers. De Heinenoordtunnel is in 1969 opengesteld voor verkeer.

De tunnel kreeg een te kleine capaciteit. Om dit op te lossen, is in 1991 de oostelijke buis uitgebreid met een extra rijstrook voor snel verkeer ten koste van de rijstrook voor langzaam verkeer. Hiervoor is de Tweede Heinenoordtunnel gebouwd.

De Tweede Heinenoordtunnel is de eerste boortunnel in Nederland

De Tweede Heinenoordtunnel is in de jaren 90 gebouwd en was destijds de eerste boortunnel (geboord met een tunnelboormachine) in Nederland. De tunnel is in 1999 door prins Willem-Alexander geopend.

Deze tunnel is geschikt voor langzaam verkeer en heeft naast een buis voor landbouwvoertuigen ook een buis voor (brom)fietsers en voetgangers. De Heinenoordtunnels worden 24/7 bediend en bewaakt vanuit de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in Rhoon. Elke dag rijden ongeveer 100.000 voertuigen door de Heinenoordtunnel in de A29.

Tunnels in de A29

De Heinenoordtunnel is de enige tunnel in de A29.

Wanneer is de Heinenoordtunnel dicht?

In 2024 wordt de Heinenoordtunnel in de A29 gerenoveerd. Bekijk onze projectpagina A29: renovatie Heinenoordtunnel voor de informatie over de renovatie en wat dat betekent voor het verkeer.

Bekijk voor actuele verkeersinformatie op Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Bekijk hier ook de mogelijk geplande werkzaamheden op de A29. Soms komt het voor dat de tunnel tijdelijk gesloten is voor onderhoud.

Nieuws