Hoi, ik ben Rianne. Ik ben Robby Preesman. -Ik ben Cenk Özçelik. ROBERT LEAÑEZ: Ik ben Robert. Ik werk voor Rijkswaterstaat. Ik bedien de sluizen en de bruggen in het Merwedekanaal in Utrecht. RIANNE FIK: Ik bedien natuurlijk de Houtribsluis. CENK ÖZÇELIK: Wij zijn hier verantwoordelijk voor plusminus veertig objecten, waarvan dertig bruggen, dat zijn heel wat slagbomen, zoals jullie weten. ROBBY PREESMAN: Ik ben brugoperator van de verkeerscentrale in Rhoon en ik bedien onder andere de Spijkenisserbrug. (Een van de hefgedeeltes van de Spijkenisserbrug zakt naar beneden.) RUSTIGE MUZIEK ROBBY: Het kan soms rustig zijn, maar als het moment daar is, moet je wel scherp zijn. CENK: Als het hier ook heel druk is, dan ben je als een spin in het web overal mee bezig. ROBBY: Wat hem uniek maakt, vind ik, is dat hij twee heffen heeft en dat je bij deze brug altijd je 'koppie' erbij moet houden. (Rianne wandelt over een brug. Robert staat bij het Merwedekanaal.) VREDIGE MUZIEK ROBERT: Bij de brug kan het weleens risicovol zijn bij het sluiten van de slagbomen dat er dan toch iemand snel onderdoor wil. CENK: Ik heb wel een keer meegemaakt dat ik bezig was met de slagbomen dicht te maken en dan zie je een moeder met een kinderwagen er net voorbij willen gaan. RIANNE: Voor ons is het ook altijd schrikken. Mensen vergeten toch dat wij ook mensen zijn, wij zien ook alles gebeuren. Er zaten twee personen op de scooter, waarbij de voorste naar voren gebogen zat en de achterste stond overeind en die bleef hangen achter de slagboom. Wat er dan door mijn hoofd heen gaat, is van: sukkel, wat doe je nou? Je zorgt ervoor dat ik nu ook de scheepvaart moet vertragen en de schipper moet informeren van: joh, doe even rustig aan, want er is een voetganger onderdoor gegaan. ROBBY: Je vraagt je echt af, hoe gaat het met die persoon? De persoon is het belangrijkst, maar je moet een proces wel afbreken. Dat betekent ook: de scheepvaart stilleggen. En zeker op de Oude Maas, met alle stromingen, is dat wel een lastig verhaal. RIANNE: Dat doet ons zeker wel wat. Het heeft een behoorlijke impact. Bij ons gaat ons hart ook een paar keer heen en weer dan. CENK: Stel je voor, je doet als bedienaar iets fout, dan heb je dat op je geweten. Een ongelukje is zo gebeurd. ROBERT: Wij doen dit voor jullie en we doen het met plezier en we zouden het leuk vinden als daar ook met plezier naar gekeken wordt. RIANNE: Dus jongens, wacht gewoon even op het rode licht. Het is maar een paar minuutjes, je brengt je eigen veiligheid in gevaar. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/operators. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.)
Iedere week een aanrijding met slagboom
Iedere week sneuvelt er minimaal 1 slagboom door een onoplettende automobilist, voetganger of vaarweggebruiker. Rijkswaterstaat vraagt daarom de (vaar)weggebruiker om extra alert te zijn.
Het gaat regelmatig mis, maar het gaat misschien nog wel vaker ‘net goed’ en ook dat verdient aandacht.
'Het gaat om ieders veiligheid', aldus operator Rianne. Als operator werkt Rianne op verschillende bruggen en sluizen. Samen met 3 andere operators verspreid over Nederland lanceert zij vandaag de video over hun werk. 'Je ziet ons normaal gesproken niet. Maar ik bedien de sluis of brug ook voor jouw veiligheid. Ik heb controle over het hele proces, behalve of jij besluit te stoppen voor de slagboom', vertelt Rianne.
Minimaal 51 slagboomaanrijdingen in 2021
In 2021 werden er minimaal 51 slagbomen uitgereden op onze bruggen en sluizen. De locaties en redenen hiervan variëren. Van een onoplettende automobilist op de Afsluitdijk tot die ene chauffeur die met een beetje extra gas hoopt nog voor de brugopening over de Spijkenisserbrug te zijn.
'Je schrikt je kapot als zoiets gebeurt. Je hebt alles volgens de juiste processen gevolgd en toch zie je het dan misgaan. Je maakt het dan voor alle betrokken partijen ontzettend onveilig. En niet alleen dat, het brengt ook de nodige kosten met zich mee', geeft Rianne aan.
Bediening van bruggen en sluizen
Veel van de sluizen en bruggen van Rijkswaterstaat worden handmatig bediend door zogenoemde operators. Zij controleren of de weg vrij is, communiceren naar de scheepvaart wanneer ze kunnen doorvaren en openen en sluiten de slagboom. Met behulp van camera’s en radar bepalen zij wat het juiste moment voor de brugopening is. Op die manier houden zij de wachttijd voor automobilist en schipper tot een minimum.
Er zijn 440 operators werkzaam bij Rijkswaterstaat op veel verschillende objecten. Rianne: 'Ik heb de mooiste baan van Nederland en ben er trots op om te werken aan een stukje extra veiligheid. Daar doe ik alles voor. Daarom wil ik mensen ook meegeven om net even dat minuutje extra te wachten. Geniet van het mooie uitzicht. Dat doe ik ook.'
Meer weten over het beroep van de operator? Bekijk dan de pagina over operators bij Rijkswaterstaat.