Veilig werken aan de verruiming van de Twentekanalen
Op maandagochtend vertrekt Gerrit Visser, al 26 jaar schipper bij Van Oord, om 4.45 uur uit Werkendam om om 5.45 uur in Almelo aan de slag te kunnen op het kraanponton ‘Anna Catharina’. Hij geeft een inkijk in zijn bijdrage aan de verruiming van de Twentekanalen.
Visser werkt van maandag tot en met donderdag op het werkschip aan het uitbaggeren van de Twentekanalen, samen met zijn collega Tonny van Weelden.
‘We beginnen om 07.00 uur ‘s ochtends en werken dan door tot in de avond. Dat kan 19.00 uur zijn, maar ook 21.00 uur. Vanwege de lange dagen en de afstand slapen we daarom op het schip in een apart woongedeelte.’
Verkeersborden langs de Twentekanalen
Visser is er als schipper verantwoordelijk voor dat zijn schip voldoende bijdraagt aan het baggerwerk. Maar hij is ook verantwoordelijk voor de veiligheid: ‘Ons werkschip op het water veroorzaakt hinder voor de andere schepen.'
'Er zijn 2 situaties: of andere schepen kunnen aan 1 kant langsvaren, of wij moeten eerst aan de kant. In de eerste situatie zorgen wij voor verkeerstekens die aangeven aan welke kant een schip langs kan varen. Een rood bord aan de zijkant van het schip, betekent dat je niet aan die kant mag passeren, bijvoorbeeld omdat de kraan aan die kant bezig is.’
Een rood-wit bord is het sein dat het aan die kant van het schip wél mag. ‘Die borden zijn 1 m2 groot, dus vanaf een afstand is al goed te zien wat de bedoeling is.’
Stamgasten op het water
‘Soms staat er aan beide kanten een rood bord en moet het schip eerst met mij of de kraanmachinist communiceren via de marifoon. Dan vraag ik bijvoorbeeld of ze nog 5 minuten kunnen wachten en dan zorg ik dat na die tijd het werkschip aan de kant gaat zodat het schip er langs kan.’
‘De meeste schepen die langskomen, zien we meerdere keren per week. Met hen hebben we dan ook goed contact. Voor nieuwkomers maak ik altijd wat meer tijd vrij. Maar ook bij de stamgasten is het uitkijken voor laksheid, want dan zit een ongeluk soms in een klein hoekje.’
We zijn net een trein
Het schip waar Visser en Van Weelden zijn niet het enige schip dat werkt aan de Twentekanalen. ‘Ik vergelijk het weleens met een trein,’ zegt Visser. Alle schepen hebben hun eigen stukje werk, en met jouw werk bereid je weer het werk van de volgende voor.’
‘Met de combinatie Van Oord-Hakkers-Beens verdiept de één bijvoorbeeld, en maakt de ander de oevers. Als je uit de pas loopt en te hard of te zacht gaat, heeft de rest daar last van, en loopt het in de soep.'
We mogen best een beetje trots zijn
‘Dat is wel één van de bijzondere dingen van dit project: bij de verruiming van de Twentekanalen lopen het werk en de communicatie eigenlijk heel soepel. Dat ligt niet alleen aan ons, maar ook aan de leidinggevenden.'
'We moeten rekening houden met bijvoorbeeld vergunningen, toezichthouders en uitvoerend personeel. We mogen best een beetje trots zijn op hoe goed dit gaat!’