Interview

Eerherstel voor de iconische John S. Thompsonbrug

Gepubliceerd op: 16 december 2022, 12.31 uur - Laatste update: 31 mei 2023, 16.53 uur

De John S. Thompsonbrug, ook wel de brug bij Grave of Graafse brug, is na een lange periode van (herstel)werkzaamheden weer open voor verkeer.

Deze brug heeft 9 indrukwekkende bogen. En de brug gaat over de Maas tussen Grave (Noord-Brabant) en Nederasselt (Gelderland). De brug dankt zijn naam aan de luitenant die tijdens Operatie Market Garden de brug wist te veroveren.

De belasting op de brug was niet langer meer toelaatbaar voor de brugconstructie. Daarnaast vervaagden de regenboogkleuren van het rijksmonument. En op sommige plekken kreeg roest de overhand. In januari 2020 startten we daarom aan de voorbereidende werkzaamheden. We hebben een gewichtsbeperking ingevoerd. Daarnaast plaatste aannemer Gelders Staalstraal- en schildersbedrijf (GSB) een Slim-Fit-Coating om de brugbogen te verven.

In 2022 begonnen we met de herstelwerkzaamheden voor de brug, onder meer door het plaatsen van protheses en het vervangen van het wegdek.

Samenwerking onmisbaar

Om de John S. Thompsonbrug te herstellen en klaar te maken voor de volgende decennia, zijn er veel partijen betrokken geweest bij dit project. Denk bijvoorbeeld aan de 2 provincies die de brug verbindt, Noord-Brabant en Gelderland. Daarnaast maken veel partijen gebruik van de brug, zoals Arriva en de eenheden van de veiligheidsregio’s. Daarom haakten deze partijen al aan tijdens de voorbereidingen.

‘Er was begrip en respect voor elkaars expertise, inzichten en belangen. Deze hebben de partijen goed aan elkaar afgewogen’, blikt Viola Vink, omgevingsmanager bij GSB, terug. ‘De provincies hebben veel betekend voor onder andere de verkeersmaatregelen, evenals de gemeenten. Die hebben vanuit communicatieperspectief veel bijgedragen door de berichtgeving over de werkzaamheden proactief te delen met de inwoners van de gemeenten.’

Het belang van een goed voortraject

Het project startten we met een goed voortraject. Daarbij hebben we de nodige informatie opgehaald bij de verschillende betrokkenen, waaronder de hulpdiensten.

‘Er is constant sprake geweest van onderling overleg en heldere afstemming, ook bij eventuele wijzigingen in tijden of dagen. Want een van de belangrijkste spelers in het veld is de ambulancedienst. Deze maakt ook vervoersbewegingen van en naar het Universitair Medisch Centrum in Nijmegen’, zegt Harry Eijkemans, Specialist Preparatie/Officier van Dienst bij Veiligheidsregio Noord-Brabant.

‘We zijn als gebruiker van de brug ruim van tevoren op de hoogte gesteld van de plannen en de planning. Zo hebben we op tijd omleidingen kunnen voorbereiden en gecommuniceerd met onze reizigers’, vertelt Pieter Thielen, Woordvoerder/Communicatieadviseur bij Arriva.

‘Alles verliep in duidelijke samenspraak met de omringende gemeenten, de provincies Noord-Brabant en Gelderland, Rijkswaterstaat en GSB. We zijn blij met het eindresultaat en we kunnen daardoor de komende decennia weer vooruit.’

De voorbereiding voor deze klus valt volgens sommigen in de categorie ‘bijzonder’. Zowel vanwege het uitgebreide voortraject als vanwege onverwachte haken en ogen. In eerste instantie was het de bedoeling om enkel de brug te schilderen in de oude regenboogkleuren.

Bram Meijer, Verkeersdeskundige Assetgebruik Wegen (AGW) bij provincie Gelderland: ‘Toen Rijkswaterstaat op de hoogte werd gebracht over het onderhoud van de brug, bleek dat de brug in slechtere staat was dan aangenomen. Daarna is het plan aangepast en is er ingezet op technisch herstel met ruimte voor de schilderwerkzaamheden.’

Spannend keerpunt

Een van de cruciale momenten tijdens de werkzaamheden was het invoeren van de aslastbeperking van 50 ton naar 10 ton. Dit was nodig om de constructieve veiligheid te waarborgen. ‘Heel Rijkswaterstaat was in rep en roer om iedere stakeholder direct op de hoogte te brengen. Dat vroeg erg veel van het team’, vertelt Petra Raemaekers, Omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat.

Ook de andere stakeholders reageerde geschrokken. Bijvoorbeeld vanuit de provincie Gelderland. ‘Toen het bericht binnenkwam, was ik in eerste instantie erg verbaasd. Ondanks dat ik verwachtte dat de technische staat van de brug niet in orde was, had ik dat bericht niet verwacht’, zegt Meijer.

Daarnaast vormde het plaatsen van de slim-fit-coat in augustus 2020 een belangrijke mijlpaal in het project. ‘Dit was een technisch hoogstandje met veel risico’s. Maar gelukkig is het succesvol en zonder fouten afgerond’, vertelt Vink. ‘De enorme constructie paste op de brug. Deze heeft onze medewerkers en het verkeer beschermd. We konden hierdoor in weer en wind doorwerken terwijl het verkeer gebruik kon blijven maken van de brug.’

Overwegend positieve terugblik

We beseffen dat hoewel we verantwoordelijk zijn voor de brug, wegbeheerders worden aangesproken op de staat van het onderhoud van de brug.

Raemaekers zegt daarover: ‘Wij werken constant aan toegankelijke vaarwegen, waterkwaliteit, veiligheid en ecologische waarden rond het water. Gezamenlijk zorgen we voor beheer en onderhoud van de vaarwegen in Zuid-Nederland en voor aanleg, onderhoud en inrichting van waterwerken, oevers en uiterwaarden.'

'We zoeken daarbij steeds naar de gemeenschappelijke overeenkomst in een veelheid aan eisen, wensen en belangen. In dat samenspel is het belangrijk om op tijd informatie te delen over de staat van bepaalde objecten, regelmatig het gesprek te hebben over ieders verantwoordelijkheid en met alle partijen de gezamenlijke verantwoordelijkheid te voelen.’

Daarnaast geven alle stakeholders aan dat het een erg prettige samenwerking was tijdens dit project. Daardoor kan de brug nu weer een lange tijd mee zonder groot onderhoud.

‘De John S. Thompsonbrug bij Grave is een rijksmonument en is in ruim 2 jaar hersteld. Dit hebben we gedaan dankzij de coöperatie tussen vele partijen. En dat op een prettige manier’, licht Ella van Zundert, Themabeheerder Doorstroming bij provincie Noord-Brabant, toe.

‘Doordat er regelmatig terugkoppeling was en de planning strak werd bewaakt, is het project binnen de marges zeer goed verlopen.’