Nieuwsbericht

Omdraaien klep Haringvlietbrug: een kolossale klus

Gepubliceerd op: 29 maart 2023, 09.16 uur - Laatste update: 8 oktober 2024, 13.35 uur

14 februari 2023 was een grote dag voor het project Renovatie klep Haringvlietbrug. Op de werf in Krimpen aan den IJssel is het nieuwe brugdek van 725.000 kg met behulp van de drijvende bok Matador 3 verplaatst naar een grotere productiehal én omgedraaid. Een kolossale klus die met succes is geklaard!

Met uiterste precisie is het nieuwe brugdek neergelegd op een zogenaamde SPMT-wagen, een voertuig voor zwaar transport met maar liefst 36 assen. Het brugdek staat inmiddels in een grote hal. Hier wordt de ballastkist eraan gelast en het geheel wordt daarna geconserveerd.

Helemaal ondersteboven

Een brugklep wordt altijd ondersteboven gebouwd, omdat het overgrote deel van het laswerk aan de onderzijde van de brug plaatsvindt. Onder het rijdek worden ter versteviging van de brug liggers en zogeheten troggen aangebracht. Zodra dit werk erop zit, moet de complete constructie worden omgedraaid om werkzaamheden aan de bovenkant te kunnen uitvoeren. 

Vanwege de enorme afmetingen en het gewicht zijn vooraf complexe berekeningen en unieke hulpconstructies nodig om deze kanteloperatie veilig te kunnen uitvoeren. Daarom is dit binnen het project een grote mijlpaal. Het brugdek van de Haringvlietbrug met zijn lengte van 53 m spant binnen de hele renovatie toch wel de kroon en dat maakte deze operatie extra spannend.