(Silvia van Waardenburg, team B Wegen Rijkswaterstaat:) SILVIA VAN WAARDENBURG: Ik ben projectmanager van het team B Wegen. Daarmee doen wij het onderhoud van de wegen en de viaducten over de wegen. We zoeken naar manieren om de weg te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de weggebruikers. We maken iedere dag de keuze wat er nu direct nodig is aan onderhoud en ook wat er op de langere termijn nodig is aan onderhoud, zodat de weg in ieder geval continu in goede conditie blijft. In een nachtafsluiting kunnen we ongeveer vijf uur werken, in een weekendafsluiting ongeveer vijftig uur. Hebben we 80 kilometer asfalt te vervangen, dan past dat simpelweg niet meer in nachten of weekenden en kiezen we ervoor om dat in een weekafsluiting te doen. We proberen dat ook altijd in een zomervakantie bijvoorbeeld te plannen, zodat de hinder beperkt blijft voor de weggebruikers. Toch blijft het altijd een enorme puzzel doordat we afhankelijk zijn van omleidingsroutes, maar ook doordat we afhankelijk zijn van medewerkers en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat een enorme puzzel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rwsverkeersinfo.nl voor actuele verkeersinformatie. (Twitter: @RWSverkeersinfo) of bel 0800-8002 (gratis). www.zuidhollandbereikbaar.nl geeft een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland en reistips. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Onderhoud in Zuid-Holland: een kijkje achter de schermen
Waarom
- Zuid-Holland is dichtbevolkt. De (vaar)wegen, bruggen en tunnels zijn belangrijke verbindingen met de rest van het land.
- Dit vraagt om een infrastructuur die in topconditie is.
- Veel van onze infrastructuur is gebouwd in de jaren ‘50 en ’60 en toe aan renovatie.
- Daarnaast voeren we ook regulier en groot onderhoud uit.
- Daar komt veel bij kijken. We geven je graag een kijkje achter de schermen.
Hoe
regulier en groot onderhoud bruggen, tunnels, wegen en vaarwegen
Onderhoud in ’t kort
Onze mensen werken met hart en ziel aan het onderhoud in Zuid-Holland. Bekijk onze video’s en leer de mensen achter de werken kennen.
Een groot deel van de Nederlandse snelwegen is toe aan renovatie. Ondertussen proberen we de hinder voor weggebruikers te beperken. Projectmanager Silvia van Waardenburg ziet het als een puzzel die elke dag weer gelegd moet worden. In onderstaande video vertelt ze meer over de opgaven waar zij en haar collega’s voor staan.
Wie voeren de werkzaamheden uit?
Voor en achter de schermen werken veel mensen hard aan het regulier en grootschalig onderhoud van wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en tunnels. Graag geven wij jou een kijkje achter de schermen hoe dit is georganiseerd.
Werken in perspectief
Bekijk onze grootste werkzaamheden in Zuid-Holland vanuit verschillende perspectieven: onder, boven en dichtbij.
Bekijk onderhoudsprojecten vanuit een onverwachte hoek
Projecten in beeld
Onze onderhoudteams werken aan verschillende grote projecten in Zuid-Holland. Benieuwd welke en waarom we dit doen? Bekijk onze video’s en lees de interviews.
Geheimen achter de werken
Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud van onze (vaar)wegen, bruggen, sluizen en tunnels? We nemen u mee in de geheimen achter onze werkzaamheden.
Wanneer zijn we aan het werk?
Deze planning geeft een overzicht van de meerdaagse afsluitingen met 30 tot 60 minuten extra reistijd en kan nog veranderen.