Waarom

  • Zuid-Holland is dichtbevolkt. De (vaar)wegen, bruggen en tunnels zijn belangrijke verbindingen met de rest van het land.
  • Dit vraagt om een infrastructuur die in topconditie is.
  • Veel van onze infrastructuur is gebouwd in de jaren ‘50 en ’60 en toe aan renovatie.
  • Daarnaast voeren we ook regulier en groot onderhoud uit.
  • Daar komt veel bij kijken. We geven je graag een kijkje achter de schermen.

Hoe

regulier en groot onderhoud bruggen, tunnels, wegen en vaarwegen

Onderhoud in ’t kort

Onze mensen werken met hart en ziel aan het onderhoud in Zuid-Holland. Bekijk onze video’s en leer de mensen achter de werken kennen.

Steeds vaker kom je de Asphalt Recycling Train (ART) tegen. De ART verwarmt het oude asfalt, woelt het los, mengt het opnieuw en spreidt het weer uit. Zo kunnen we wegdekonderhoud efficiënter en duurzamer uitvoeren. Strategisch adviseur Fredy Sierra Fernandez legt in een video uit hoe het werkt en waarom dit zo belangrijk is.

Asfalt recyclen met de Asphalt Recycling Train (ART)

FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER

Bekijk de pagina Onderhoud in 't kort

Wie voeren de werkzaamheden uit?

Voor en achter de schermen werken veel mensen hard aan het regulier en grootschalig onderhoud van wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en tunnels. Graag geven wij jou een kijkje achter de schermen hoe dit is georganiseerd.

Team onderhoud wegen Team onderhoud bruggen, vaarwegen en sluizen Team onderhoud tunnels

Bekijk de teams die het werk doen

Werken in perspectief

Bekijk onze grootste werkzaamheden in Zuid-Holland vanuit verschillende perspectieven: onder, boven en dichtbij.

(Beeldtitel: Werken aan de weg en vaarweg. De grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit.) VOICE-OVER: Rijkswaterstaat onderhoudt onze wegen en vaarwegen. Daarbovenop vervangen en renoveren we de komende jaren veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en stuwen. Dit is broodnodig. Ook om in de toekomst onze wegen, vaarwegen en waterwerken veilig en betrouwbaar te houden. Delen van onze infrastructuur zijn aan het einde van hun levensduur, en niet berekend op het toegenomen en zwaardere verkeer van nu, en het veranderende klimaat. Hoeveel moet er gebeuren? Laten we de cijfers erbij pakken. We beheren en onderhouden 5.458 kilometer rijksweg, met daarop 1.143 bruggen en 27 tunnels. Dat doen we ook met 6.300 kilometer vaarweg, inclusief 92 sluiscomplexen, waar per jaar 780.000 schepen door varen. Al die infrastructuur dagelijks onderhouden en grote delen ervan vervangen of renoveren, is een enorme klus. Het is dan ook onze grootste onderhoudsbeurt ooit, waarbij we de weg- en vaarweggebruiker niet uit het oog verliezen. Om hinder te beperken, plannen we jaren vooruit en maken we slimme afspraken om werkzaamheden te combineren en de best mogelijke reisalternatieven te bieden. Maar we moeten eerlijk zijn: de opgave is te groot om hinder te voorkomen. Waar mogelijk werken we in weekenden of vakanties. Dat blijft natuurlijk vervelend, maar levert onder aan de streep minder hinder op dan bij doordeweekse afsluitingen. Soms moeten we echter ook overdag en doordeweeks werken. Dit doen we dan volgens het principe kort en hevig. Liever kort flinke overlast dan lange tijd een beetje. Zo steken we onze handen uit de mouwen om ook in de toekomst onze vaarwegen, wegen en waterwerken veilig en bereikbaar te houden. Wil jij weten waar we in jouw regio aan het werk gaan? Kijk dan op rijkswaterstaat.nl voor meer informatie of plan je reis op vanAnaarBeter.nl of vaarweginformatie.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Plan je reis op vanAnaarBeter.nl, vaarweginformatie.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Bekijk de pagina Werken in perspectief

Projecten in beeld

Onze onderhoudteams werken aan verschillende grote projecten in Zuid-Holland. Benieuwd welke en waarom we dit doen? Bekijk onze video’s en lees de interviews.

Geheimen achter de werken

Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud van onze (vaar)wegen, bruggen, sluizen en tunnels? We nemen u mee in de geheimen achter onze werkzaamheden.

Deze planning geeft een overzicht van de meerdaagse afsluitingen met 30 tot 60 minuten extra reistijd en kan nog veranderen.