Waarom

  • Zuid-Holland is dichtbevolkt. De (vaar)wegen, bruggen en tunnels zijn belangrijke verbindingen met de rest van het land.
  • Dit vraagt om een infrastructuur die in topconditie is.
  • Veel van onze infrastructuur is gebouwd in de jaren ‘50 en ’60 en toe aan renovatie.
  • Daarnaast voeren we ook regulier en groot onderhoud uit.
  • Daar komt veel bij kijken. We geven je graag een kijkje achter de schermen.

Hoe

regulier en groot onderhoud bruggen, tunnels, wegen en vaarwegen

Onderhoud in ’t kort

Onze mensen werken met hart en ziel aan het onderhoud in Zuid-Holland. Bekijk onze video’s en leer de mensen achter de werken kennen.

Een groot deel van de Nederlandse snelwegen is toe aan renovatie. Ondertussen proberen we de hinder voor weggebruikers te beperken. Projectmanager Silvia van Waardenburg ziet het als een puzzel die elke dag weer gelegd moet worden. In onderstaande video vertelt ze meer over de opgaven waar zij en haar collega’s voor staan.

(Silvia van Waardenburg, team B Wegen Rijkswaterstaat:) SILVIA VAN WAARDENBURG: Ik ben projectmanager van het team B Wegen. Daarmee doen wij het onderhoud van de wegen en de viaducten over de wegen. We zoeken naar manieren om de weg te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de weggebruikers. We maken iedere dag de keuze wat er nu direct nodig is aan onderhoud en ook wat er op de langere termijn nodig is aan onderhoud, zodat de weg in ieder geval continu in goede conditie blijft. In een nachtafsluiting kunnen we ongeveer vijf uur werken, in een weekendafsluiting ongeveer vijftig uur. Hebben we 80 kilometer asfalt te vervangen, dan past dat simpelweg niet meer in nachten of weekenden en kiezen we ervoor om dat in een weekafsluiting te doen. We proberen dat ook altijd in een zomervakantie bijvoorbeeld te plannen, zodat de hinder beperkt blijft voor de weggebruikers. Toch blijft het altijd een enorme puzzel doordat we afhankelijk zijn van omleidingsroutes, maar ook doordat we afhankelijk zijn van medewerkers en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat een enorme puzzel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rwsverkeersinfo.nl voor actuele verkeersinformatie. (Twitter: @RWSverkeersinfo) of bel 0800-8002 (gratis). www.zuidhollandbereikbaar.nl geeft een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland en reistips. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO

Leer de mensen achter het onderhoud kennen

Wie voeren de werkzaamheden uit?

Voor en achter de schermen werken veel mensen hard aan het regulier en grootschalig onderhoud van wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en tunnels. Graag geven wij jou een kijkje achter de schermen hoe dit is georganiseerd.

Team onderhoud wegen Team onderhoud bruggen, vaarwegen en sluizen Team onderhoud tunnels

Bekijk de teams die het werk doen

Werken in perspectief

Bekijk onze grootste werkzaamheden in Zuid-Holland vanuit verschillende perspectieven: onder, boven en dichtbij.

(Beeldtitel: Werken aan de weg en vaarweg. De grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit.) VOICE-OVER: Rijkswaterstaat onderhoudt onze wegen en vaarwegen. Daarbovenop vervangen en renoveren we de komende jaren veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en stuwen. Dit is broodnodig. Ook om in de toekomst onze wegen, vaarwegen en waterwerken veilig en betrouwbaar te houden. Delen van onze infrastructuur zijn aan het einde van hun levensduur, en niet berekend op het toegenomen en zwaardere verkeer van nu, en het veranderende klimaat. Hoeveel moet er gebeuren? Laten we de cijfers erbij pakken. We beheren en onderhouden 5.458 kilometer rijksweg, met daarop 1.143 bruggen en 27 tunnels. Dat doen we ook met 6.300 kilometer vaarweg, inclusief 92 sluiscomplexen, waar per jaar 780.000 schepen door varen. Al die infrastructuur dagelijks onderhouden en grote delen ervan vervangen of renoveren, is een enorme klus. Het is dan ook onze grootste onderhoudsbeurt ooit, waarbij we de weg- en vaarweggebruiker niet uit het oog verliezen. Om hinder te beperken, plannen we jaren vooruit en maken we slimme afspraken om werkzaamheden te combineren en de best mogelijke reisalternatieven te bieden. Maar we moeten eerlijk zijn: de opgave is te groot om hinder te voorkomen. Waar mogelijk werken we in weekenden of vakanties. Dat blijft natuurlijk vervelend, maar levert onder aan de streep minder hinder op dan bij doordeweekse afsluitingen. Soms moeten we echter ook overdag en doordeweeks werken. Dit doen we dan volgens het principe kort en hevig. Liever kort flinke overlast dan lange tijd een beetje. Zo steken we onze handen uit de mouwen om ook in de toekomst onze vaarwegen, wegen en waterwerken veilig en bereikbaar te houden. Wil jij weten waar we in jouw regio aan het werk gaan? Kijk dan op rijkswaterstaat.nl voor meer informatie of plan je reis op vanAnaarBeter.nl of vaarweginformatie.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Plan je reis op vanAnaarBeter.nl, vaarweginformatie.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Bekijk onderhoudsprojecten vanuit een onverwachte hoek

Projecten in beeld

Onze onderhoudteams werken aan verschillende grote projecten in Zuid-Holland. Benieuwd welke en waarom we dit doen? Bekijk onze video’s en lees de interviews.

Geheimen achter de werken

Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud van onze (vaar)wegen, bruggen, sluizen en tunnels? We nemen u mee in de geheimen achter onze werkzaamheden.

Wanneer zijn we aan het werk?

Oktober - november - december 2024

Deze planning geeft een overzicht van de meerdaagse afsluitingen met 30 tot 60 minuten extra reistijd en kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning