FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER
Onderhoud in Zuid-Holland: een kijkje achter de schermen
Waarom
- Zuid-Holland is dichtbevolkt. De (vaar)wegen, bruggen en tunnels zijn belangrijke verbindingen met de rest van het land.
- Dit vraagt om een infrastructuur die in topconditie is.
- Veel van onze infrastructuur is gebouwd in de jaren ‘50 en ’60 en toe aan renovatie.
- Daarnaast voeren we ook regulier en groot onderhoud uit.
- Daar komt veel bij kijken. We geven je graag een kijkje achter de schermen.
Hoe
regulier en groot onderhoud bruggen, tunnels, wegen en vaarwegen
Onderhoud in ’t kort
Onze mensen werken met hart en ziel aan het onderhoud in Zuid-Holland. Bekijk onze video’s en leer de mensen achter de werken kennen.
Steeds vaker kom je de Asphalt Recycling Train (ART) tegen. De ART verwarmt het oude asfalt, woelt het los, mengt het opnieuw en spreidt het weer uit. Zo kunnen we wegdekonderhoud efficiënter en duurzamer uitvoeren. Strategisch adviseur Fredy Sierra Fernandez legt in een video uit hoe het werkt en waarom dit zo belangrijk is.
Wie voeren de werkzaamheden uit?
Voor en achter de schermen werken veel mensen hard aan het regulier en grootschalig onderhoud van wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en tunnels. Graag geven wij jou een kijkje achter de schermen hoe dit is georganiseerd.
Werken in perspectief
Bekijk onze grootste werkzaamheden in Zuid-Holland vanuit verschillende perspectieven: onder, boven en dichtbij.
Bekijk de pagina Werken in perspectief
Projecten in beeld
Onze onderhoudteams werken aan verschillende grote projecten in Zuid-Holland. Benieuwd welke en waarom we dit doen? Bekijk onze video’s en lees de interviews.
Geheimen achter de werken
Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud van onze (vaar)wegen, bruggen, sluizen en tunnels? We nemen u mee in de geheimen achter onze werkzaamheden.
Wanneer zijn we aan het werk?
Vrijdag 22 tot maandag 25 november |
|
---|---|
Vrijdag 29 november tot maadnag 2 december |
|
vrijdag 6 tot maandag 9 december |
|
Deze planning geeft een overzicht van de meerdaagse afsluitingen met 30 tot 60 minuten extra reistijd en kan nog veranderen.