Nieuwsbericht

Vervolgaanpak hervatten werkzaamheden Julianakanaal

Gepubliceerd op: 4 april 2023, 14.36 uur - Laatste update: 9 mei 2023, 14.05 uur

Voor het afronden van de werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht worden momenteel verschillende scenario’s uitgewerkt. Het is duidelijk dat het kanaal uiteindelijk nog een keer tijdelijk gestremd moet worden om de werkzaamheden veilig en verantwoord uit te voeren.

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer Van den Herik Sliedrecht aan de verdieping en verbreding van het Julianakanaal. Dit doet de aannemer, zodat de vaarweg op dit deel van de Maasroute geschikt wordt voor langere en diepere scheepvaart.

Scheepvaart Julianakanaal

Op 23 februari 2023 ontstonden er problemen toen de 750 m lange bouwkuip plotseling volliep met water. In de bouwkuip was net een start gemaakt met het verdiepen van de bodem van het kanaal. Alle aanwezigen konden de kuip verlaten.

Door het ongeluk was de scheepsvaart door het Julianakanaal tijdelijk gestremd. We hebben hard gewerkt om het grondwaterpeil zo snel mogelijk weer stabiel te krijgen en de scheepsvaart te hervatten.

De damwand van de bouwkuip is nu gerepareerd en we hebben een steunberm aangebracht voor extra stabiliteit en bescherming. Sinds 20 maart 2023 kan scheepvaart weer veilig langs de damwand varen, onder begeleiding en met een snelheidsbeperking tot maximaal 6 km/u.

Werkzaamheden Julianakanaal

Hoewel er geen sprake meer is van een onveilige situatie, zijn de problemen nog niet opgelost. De volgende stap is om het werk aan de bodem af te ronden en de bouwkuip te verwijderen, zodat schepen weer zonder beperkingen over de hele breedte van het kanaal kunnen varen.

Momenteel werken we met de aannemer een aantal scenario’s uit om dit veilig en verantwoord te kunnen doen. Naast dat we bezig zijn met het afronden van de werkzaamheden bij de bouwkuip, kijken we naar het verbreden en verdiepen van het andere deel van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht. In totaal wordt het kanaal hier over een lengte van 3 km verruimd.

Risico scheepvaart Julianakanaal

Uit alle scenario’s die we met de aannemer hebben opgesteld, wordt duidelijk dat het Julianakanaal vanwege de werkzaamheden volledig drooggezet moet worden.

Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: ‘Ondanks grondige voorbereiding en uitgebreid onderzoek heeft de praktijk bij dit bouwvak laten zien dat er toch een risico is bij het uitvoeren van deze werkzaamheden, terwijl er water in het kanaal staat. Hoe klein dat risico ook is, de impact is meteen groot. Met het oog op de veiligheid van werknemers, omwonenden en de scheepvaart willen we dat risico niet nogmaals nemen.’

Grote impact scheepvaart

Doordat we het Julianakanaal vanwege de werkzaamheden droog moeten zetten, zal het kanaal nogmaals een periode gestremd zijn voor scheepvaart. Omdat dit grote impact heeft, zullen vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven op tijd betrokken worden bij de uitwerking en planning.

We streven ernaar om de afsluiting zo te plannen, dat de overlast zo klein mogelijk is. We willen uiterlijk deze zomer meer duidelijkheid geven over het vervolg en de planning van de werkzaamheden.

Omwonenden

Sinds het vollopen van de bouwkuip hebben we verschillende pompen aangebracht. Aan de hand van peilbuizen zetten we die in om het grondwaterpeil stabiel te houden en overlast voor omwonenden te voorkomen. De pompen blijven aanwezig, zolang dat nodig is.