VOICE-OVER: Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept het Julianakanaal. Hiermee maken we de belangrijke internationale Maasroute, waar het Julianakanaal onder valt, toekomstklaar. (Een animatie.) Tijdens de werkzaamheden is het Julianakanaal gedeeltelijk niet bereikbaar. Schepen moeten daarom tijdelijk omvaren. Voor we beginnen met het uitgraven van het kanaal, zetten we het kanaal droog tussen Berg aan de Maas en sluis Born. Daarvoor bouwen we een tijdelijke dam bij Berg. Dan laten we het water weglopen door sluis Born. Dit doen we geleidelijk en gecontroleerd, zodat er geen schade ontstaat aan de bruggen of kades. Tussentijds vangen we de vissen die hier nog rondzwemmen, en zetten we deze terug in het kanaal, waar nog wel water staat. Wanneer het kanaal helemaal droog ligt, verwijderen we de beschadigde bouwkuip. Deze is overgebleven na eerdere werkzaamheden aan het kanaal in 2023. Zodra de bouwkuip is verwijderd, kan het graven beginnen, met ongeveer 120 vrachtwagens en graafmachines. Een speciale transportweg op de bodem van het kanaal zorgt ervoor dat het bouwverkeer niet door de omliggende wijken hoeft te rijden. En met een tijdelijke transportbrug voeren we de afgegraven grond weg, en stenen aan. Dankzij deze brug blijft de Obbichterweg tijdens de werkzaamheden open voor verkeer. Wanneer we klaar zijn met graven, brengen we de nieuwe kanaalbodem aan. Eerst met bentonietmatten, dan een grindlaag en ten slotte een laag breukstenen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de schepen hier in april 2025 weer varen. Ook grotere schepen, tot 190 meter lang, 11,4 meter breed en maximaal 3,5 meter diep. Op deze manier is ook deze vaarweg weer toekomstbestendig. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/Julianakanaal. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Waarom
- Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in Belgiƫ, Duitsland en Nederland.
- De Maasroute wordt geschikt gemaakt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 m lang, 11,4 m breed en met een maximale diepgang van 3,5 m.
- Hiervoor moeten we het Julianakanaal verbreden en verdiepen.
- Zo zorgen we ervoor dat de Maasroute ook in de toekomst een vaarroute van formaat blijft.
Hoe
26,6 km verdiepen, 11 km verbreden
Animatie over verbreden en verdiepen Julianakanaal
Heb ik last van de werkzaamheden?
Tijdens de werkzaamheden is de vaarweg gestremd. Ook is er voor omwonenden tijdelijk geluidoverlast. Dit wordt op tijd gecommuniceerd naar de omgeving.
Stremming Julianakanaal en nadeelcompensatie
In het Julianakanaal zijn de verdiepingswerkzaamheden stilgelegd vanwege een volgelopen bouwkuip. De werkzaamheden om de defecte bouwkuip uit het kanaal te verwijderen zijn 12 augustus 2024 gestart. Het kanaal wordt hiervoor gestremd en drooggelegd. Direct na het verwijderen van de bouwkuip worden ook de verruimingswerkzaamheden afgemaakt. Dit is naar verwachting in het voorjaar van 2025 klaar.
Scheepvaartverkeer, bedrijven en particulieren in de omgeving kunnen nadeel ondervinden door de stremming van het Julianakanaal. Zij kunnen een aanvraag om nadeelcompensatie indienen.
Wanneer
April 2025 | Verwachte moment openstelling scheepvaart |
---|---|
Zomer 2025 | Jaagpaden, herinrichting Oostelijke Kanaalweg en afvoer stenen gebruikt in dam |
Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.