Interview

Terugblik: Heinenoordtunnel voor het eerst langere tijd in beide richtingen dicht

Gepubliceerd op: 15 mei 2023, 18.02 uur - Laatste update: 16 mei 2023, 13.44 uur

De Heinenoordtunnel is van 28 april tot en met 8 mei 2023 voor het eerst meerdere dagen achter elkaar in beide richtingen dicht geweest. Omgevingsmanager Daisy Hofmans en projectleider Bereikbaarheid Robin Witkamp van Rijkswaterstaat kijken terug op deze eerste langere afsluiting.

Het waren intensieve weken. Hofmans en Witkamp weten als geen ander welke impact het heeft als een belangrijke verkeersader geheel is afgesloten. ‘Hoe grondig we alles ook voorbereiden, en ondanks dat we zoveel mogelijk werken in perioden met minder verkeer, zoals in de vakantie. Als de Heinenoordtunnel helemaal dicht is, kunnen we hinder voor weggebruikers en omgeving nooit helemaal voorkomen,’ vertelt Hofmans.

‘We voeren de renovatie uit in periodes met minder verkeer, zoals weekenden en vakanties, en zoveel mogelijk per buis, en dan nog is forse hinder onvermijdelijk. De hinder was tijdens de afsluiting van april tot begin mei in grote lijnen zoals we hadden verwacht, op een aantal lokale knelpunten na.’

Problemen in avondspits

Waar de ochtendspitsen en de weekenden relatief rustig zijn verlopen, was het tijdens de avondspitsen druk op de omleidingsroutes. ‘Vooral tijdens de avondspits van de eerste en laatste werkdag van de week was het heel druk’, vertelt Hofmans. ‘Het hielp ook niet dat er op de Moerdijkbrug een auto stil kwam te staan en er op de omleidingsroute diverse ongelukken waren, waaronder 2 zware ongevallen op de A15. Daardoor liep de extra reistijd razendsnel op, tot meer dan een uur.’

Frustraties vanwege afgezette sluiproutes

Dat wil niet zeggen dat de omgevingsmanager denkt dat het niet beter kan. Er waren diverse sluipwegen afgezet, bijvoorbeeld omdat er op smalle dijkweggetjes geen grote aantallen verkeer gewenst zijn. En om bepaalde wegen bereikbaar te houden voor de nood- en hulpdiensten. Juist deze afzettingen zorgden voor frustraties onder weggebruikers, blijkt bijvoorbeeld uit opmerkingen op Facebook.

‘Ik kan me voorstellen dat weggebruikers zich frustreren, omdat ze niet weten waarom er zo veel wegen zijn afgezet. Maar het gaat heel ver dat ze uit frustratie verkeersregelaars bedreigen, bespugen en zelfs naar de keel grijpen. Dat is helaas wel gebeurd. We overleggen met betrokken wegbeheerders (provincie, gemeente en waterschap) over hoe we dit anders kunnen regelen. Ook om onze medewerkers te beschermen.’

Effect verkeersmaatregelen

Hofmans ziet dat de acties voor fietsers, gratis veerponten en extra pendelbussen effect hebben gehad. ‘We zijn heel blij dat mensen hier bewust voor hebben gekozen, anders was het nog veel drukker geweest. Deze maatregelen hadden we meegenomen in onze voorspellingen. En de files waren grotendeels zoals verwacht’, licht Hofmans toe.

‘We zagen ook dat het drukker was op de fietspaden en bij de veerponten. Met de fiets de pont pakken om over te steken, is sneller dan met de auto, zeker als je lang moet wachten en alle wegen naar de pont vaststaan. Het lijkt er sterk op dat veel mensen hun reisgedrag hebben aangepast. Dat is fijn, daarmee beperken ze samen de hinder voor de mensen die geen alternatief hebben voor de auto.’

Fietsacties

Tijdens 2 Fietsdagen in de Hoeksche Waard konden de inwoners van de Hoeksche Waard zich laten informeren over de verschillende fietsacties. Tijdens deze Fietsdagen zijn leuke Ways2go goodies uitgedeeld voor op de fiets, zoals fietslampjes, rugzakjes en EHBO-kits.

Met een probeeraanbod kunnen inwoners van de Hoeksche Waard 2 weken gratis een e-bike of speed pedelec uitproberen en daarna aanschaffen met €325,- korting. Er is veel belangstelling voor fietsen, ook vanuit werkgevers. Een groot aantal inwoners heeft dit aanbod al gebruikt of een reservering gedaan.

Ook is er een gratis fietsapp met een ‘Slim Reizen Challenge’ waarmee je spaart voor cadeaubonnen en uitjes door vaker te fietsen. Al bijna 700 mensen in de regio Hoeksche Waard, Drechtsteden en Goeree-Overflakkee zijn deze uitdaging aangegaan.

Naast beloningen voor fietsen, spaar je met de Slim Reizen Challenge tijdens afsluitingen van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug ook punten door thuis te werken of met het open vervoer te reizen. En er zijn speciale acties voor bedrijven die fietsgebruik bij werknemers willen stimuleren door via een huuraanbod e-bikes aan hun werknemers beschikking stellen.

Op de website Ways2go zijn nog veel meer fietsacties te vinden, zoals korting op fietsaccessoires en -onderhoud, gratis pontovertochten voor fietsers en gratis deelfietsen uitproberen in de Drechtsteden.

Pendelbussen zijn goed gebruikt

Hofmans is ook erg blij met de extra pendelbussen die Connexxion heeft ingezet. Die rijden via de buis voor het langzame verkeer van de Tweede Heinenoordtunnel of door een beschikbare rijstrook in de tunnel in de A29 tussen busstation Heinenoord en Zuidplein, Lombardijen en Barendrecht. 

Hofmans: ‘De eerste voorzichtige cijfers laten zien dat er op doordeweekse dagen tussen de 30 en 40% meer reizigers zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de weekenden is dat zo’n 20 tot 25%. Ik lees op Facebook positieve berichten over de pendelbussen en heb gezien dat de meeste bussen in de spits inderdaad goed vol zaten. Buiten de spits kunnen er nog wel wat reizigers bij.’

Soepeler dan verwacht

Witkamp sluit zich daarbij aan: ‘Omdat de pendelbussen elke 2 minuten vertrekken, zijn ze een goed alternatief voor met de auto in de file staan of lang wachten bij de pont. Ze zorgen voor een goede doorstroming van reizigers. Dat de bussen kunnen blijven rijden, wordt gewaardeerd. Consequentie is wel dat de landbouwvoertuigen alleen buiten de dienstregeling van het ov gebruik kunnen maken van de Tweede Heinenoordtunnel.’ Witkamp is verantwoordelijk voor de veilige doorgang van nood- en hulpdiensten en ov tijdens afsluitingen van de tunnel in de A29.

‘Eigenlijk is deze week soepeler verlopen dan we hadden verwacht’, vertelt hij over de eerste 9 opeenvolgende dagen dat de Heinenoordtunnel helemaal was afgesloten. ‘Tijdens de eerdere weekendafsluitingen hebben we de communicatie tussen alle betrokkenen goed kunnen inrichten, en in de praktijk kunnen kijken of alle gemaakte afspraken ook inderdaad opgevolgd worden. Dat heeft in deze eerste totale afsluiting zijn vruchten afgeworpen.’

Ervaringen nood- en hulpdiensten tijdens de afsluiting

De projectleider Bereikbaarheid is ook tevreden over de ervaringen van de nood- en hulpdiensten tijdens de afsluiting. ‘Er zijn zo’n 20 tot 30 ritten van politie, ambulance, brandweer en acute zorg per dag geweest. Alle ritten zijn goed en netjes verlopen. De nood- en hulpdiensten hebben hun taken goed en op tijd kunnen uitvoeren.’

Tijdens de afsluiting zijn er 2 valpartijen met fietsers in de fietsbuis van de Tweede Heinenoordtunnel te betreuren geweest. Dat is natuurlijk heel naar voor de betrokkenen, maar in de afhandeling ervan ziet Witkamp de bevestiging dat de huidige maatregelen werken. ‘Onze mensen hebben gelijk 112 gebeld, het ov-verkeer tijdelijk stilgelegd en hulp geboden. Onze procedures werken goed.’

Toch ziet hij verbeterpunten voor de periode dat de Heinenoordtunnel in de zomer voor langere tijd helemaal dicht gaat. ‘Dat zijn onder andere punten als waar afzettingen of onze mensen staan. Die nemen we mee naar de afsluiting in de zomer.’