(Beeldtitel: Botsproeven. Hekwerk Oosterscheldekering. Een auto botst met hoge snelheid tegen een leuning op langs de weg en rijdt hard verder. Beeldtekst: Botsproef leuning. De beelden worden vertraagd afgespeeld.) DEZE VIDEO HEEFT GEEN MUZIEK (Een andere auto botst ook tegen de leuning op, alleen staat er nu boven op de leuning een hoog hekwerk. Beeldtekst: Botsproef hoog hekwerk. De hele zijkant van de auto gaat aan diggelen, maar hij kan nog wel verder rijden.) (Een herhaling van de beelden toont de botsing van boven. Het hoge hekwerk op de leuning wankelt lichtjes.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/leuning-hekwerk-OSK. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.)
1e nieuwe leuning Oosterscheldekering geplaatst
In november 2023 startte Rijkswaterstaat met een grote klus op de Oosterscheldekering: het vervangen van de leuning en hekwerken langs de werkweg van de kering. In dit artikel leggen we uit hoe we dat doen.
Eerst over die werkweg. Over de Oosterscheldekering lopen 2 wegen: de autoweg N57 en een werkweg. Die laatste weg is er voor werkverkeer, maar hij is ook beschikbaar voor fietsers en voetgangers. Langs de werkweg staan de pijlers van de kering en ligt de Noordzee.
Stel dat er op de werkweg een ongeluk plaatsvindt, dan moet de leuning van de werkweg voorkomen dat voertuigen in het water terechtkomen. Omdat de huidige leuning het einde van zijn levensduur bereikt, plaatsen we een nieuwe leuning.
Botsproeven
Een stevige leuning dus. Om zeker te zijn dat hij aan alle veiligheidseisen voldoet, is hij uitgebreid getest. Jan Anker, technisch adviseur, vertelt: ‘Dit type weg vereist dat we de leuning testen met botsproeven. We hebben in de computer gesimuleerd dat een auto tegen de leuning aan botst.'
'Daarna hebben we ook een fysieke botsproef gedaan. Daarvoor hebben we op een testlocatie een auto tegen een exacte kopie van de leuning laten botsen. Zo zien we wat er in zo’n situatie met de leuning gebeurt.’ Wanneer de leuning voldoet, krijgt Rijkswaterstaat een zogenoemd N1-certificaat om te bevestigen dat de leuning aan de eisen voldoet.
Jan: ‘De leuning heeft de botsproef heel goed doorstaan, de certificering is afgerond, dus we zijn gestart met de plaatsing. Het eerste deel van de nieuwe leuning staat al!’
Hoge hekken en bordessen
Behalve de nieuwe leuning, plaatst Rijkswaterstaat ook hoge hekken op de kering. Jan: ‘Ter hoogte van de pijlers komen 3 m hoge hekken. Die voorkomen dat onbevoegden op de pijlers kunnen komen. Nu komt het nog voor dat onbevoegden op de pijlers klimmen, maar dat is verboden.’
Net als de leuning zijn ook de hoge hekken getest met botsproeven. Rijkswaterstaat plaatst tussen de hoge hekken en de pijlers bordessen en vervangt de trappen. Jan: ‘De bordessen maken het makkelijker en veiliger voor personeel om op de pijlers te komen.’
Volgorde van het werk
‘In november 2023 zijn we gestart met het verwijderen van delen van de oude leuning en het plaatsen van de nieuwe leuning. Dat is zo’n grote klus dat we daar volgend jaar nog steeds mee bezig zijn. Het plaatsen van de leuning en hekwerken moet dus ook rekening houden met de andere werkzaamheden op de kering.'
'Alle werkzaamheden op de Oosterscheldekering zijn zo gepland dat we voorkomen dat we verschillende werkzaamheden op dezelfde locatie uit moeten voeren. Vanaf het voorjaar van 2024 starten we met het plaatsen van de hoge hekken. De bordessen en de hoge hekwerken sluiten mooi op elkaar aan.'
'Daarom plaatsen we overal eerst de nieuwe bordessen en daarna de hoge hekwerken. Volgens planning zijn de werkzaamheden eind 2024 gereed!’
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op de projectpagina over de leuning en hekwerken.
Benieuwd naar de botsproeven? Bekijk de video hieronder!