Oosterscheldekering

De Oosterscheldekering is het grootste en beroemdste Deltawerk. De 9 km lange stormvloedkering sluit de Oosterschelde af bij dreigend hoogwater.

Tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland werd tussen 1976 en 1986 de Oosterscheldekering gebouwd. Het is Nederlands grootste stormvloedkering.

De Oosterscheldekering:

9 km lang en 3 km afsluitbaar

  • gaat gemiddeld 1 keer per jaar dicht, vanwege een hoge waterstand;
  • beschermt samen met de Grevelingendam, Philipsdam, Oesterdam en Bathse Spuisluis het achterland tegen overstromingen;
  • is ontworpen om een hoogwatersituatie te weerstaan die statistisch 1 keer in de 4000 jaar voorkomt;
  • heeft 65 kolossale pijlers. Hiertussen hangen 62 schuiven van ongeveer 42 m lang en 6 tot 12 m hoog. De schuiven wegen tussen de 260 en 480 ton.

Wanneer gaat de kering dicht?

Bij een waterstandvoorspelling van 3 m boven NAP sluiten we de Oosterscheldekering. Dit gebeurt vanuit het ir. J.W. Topshuis op het eiland Neeltje Jans. Met een druk op de knop gaan alle 62 schuiven naar beneden. Het sluiten van de kering duurt 75 minuten. Die tijd is nodig om de schuiven veilig en beheerst en gelijkmatig te laten zakken. Anders zouden ook de golven op de Oosterschelde te heftig worden. Gaat de kering om één of andere reden niet dicht, dan gebeurt dit alsnog automatisch met een noodsluitsysteem.

Wat doet Rijkswaterstaat?

Voor het bedienen van de kering heeft Rijkswaterstaat een speciaal bedieningsteam. Het bedienteam krijgt daarbij cruciale informatie van het Hydro Meteo Centrum, dat voorspellingen en metingen doet.

Bij een waterstandvoorspelling van 3 m boven NAP sluit de Oosterscheldekering

Bouw

De Oosterscheldekering is een uniek bouwproject. Nooit eerder werd een constructie gemaakt op zo’n grote schaal en met zulke enorme afmetingen. En nog steeds is de stormvloedkering ongeëvenaard. De kering staat wereldwijd bekend als een waterbouwkundig hoogstandje.

Meer over de bouw van de Oosterscheldekering

Onderhoud Oosterscheldekering

Om ervoor te zorgen dat de Oosterscheldekering goed blijft werken, is doorlopend onderhoud nodig. Zo inspecteren en onderhouden we elk jaar het besturingssysteem, het noodsluitsysteem en de elektriciteitsinstallaties.

De werkzaamheden vinden plaats van april tot september, buiten het stormseizoen.

Naast het vaste onderhoud voert Rijkswaterstaat de komende jaren groot (variabel) onderhoud uit.

Video onderhoud Oosterscheldekering - #HOEDAN?!

BART KUIJPERS: Wereldberoemd en onmisbaar voor de bescherming van Nederland tegen hoogwater: de Oosterscheldekering. Dit is ons grootste Deltawerk van maar liefst 9 kilometer lang. Maar wat als er onderhoud nodig is aan deze krachtpatser? Werkzaamheden aan de Oosterscheldekering, maar hoe dan?! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Bart Kuijpers loopt over de kering:) EEN STEVIGE JINGLE GAAT OVER IN LEVENDIGE MUZIEK Bij extreem hoogwater laten we de schuiven van de kering zakken, zodat de Oosterschelde van de Noordzee wordt afgesloten. (Hij wijst naar een pijler.) Tussen die 65 kolossale pijlers hangen de schuiven, en die zijn ook enorm. Ze zijn tussen de 6 en 12 meter hoog en 42 meter breed. De schuiven kunnen bewegen dankzij de grote cilinders en de cardanbalk, dat zijn de bewegingswerken, en die gaan in groot onderhoud, 124 stuks. (Bart trekt een oranje veiligheidshesje aan, zet een witte helm op en steekt daarna z'n duimen in de lucht.) STEVIGE MUZIEK Deze enorme hijskraan tilt vandaag een van de cilinders uit de pijler. Die gele stellages die je ziet, die zijn speciaal ontworpen voor deze klus, zodat de cilinder al kan worden losgemaakt zonder dat die omvalt, een soort extern skelet dus. Dat is nodig, want zo'n cilinder is tussen de 13 en 20 meter lang en weegt tussen de 45 en 100 ton, 100.000 kilo. Kijk, daar gaat-ie. (De hijskraan tilt de cilinder op en legt hem heel voorzichtig op de oplegger van een vrachtwagen.) DE STEVIGE MUZIEK SPEELT VERDER Ha André, er moeten 124 cilinders en cardanbalken worden opgeknapt. Hoe zorgen jullie ervoor dat deze enorme klus geklaard wordt zonder de werking van deze kering in gevaar te brengen? ANDRÉ DE RIDDER: De Oosterscheldekering moet in werking blijven en daarom werken we buiten het stormseizoen. Er mogen dan gemiddeld acht schuiven buiten gebruik zijn, maar die mogen dan weer niet naast elkaar liggen. Dit jaar doen we vier cilinders, vorig jaar hebben we er twee gedaan. Dus na deze zes kijken we of we dingen nog beter of sneller kunnen doen om te kijken hoe we de volgende 118 kunnen aanpakken. Zo, maar dan ben je dus dertig jaar bezig met deze klus. Ja, dat klopt. De Oosterscheldekering is natuurlijk enorm. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het schilderen. Als je klaar bent met schilderen, kun je aan de voorkant weer beginnen. En ook andere onderdelen van de kering hebben veel onderhoud nodig. Die hebben allemaal hun eigen planning en het zorgt ervoor dat de kering gewoon prachtig blijft en in werking blijft. En wat maakt deze hijsklus zo bijzonder? Deze hijsklus is speciaal ontwikkeld voor dit project. Zoals je kunt zien, staat de kraan niet op de grond, maar op de kering zelf. Dat betekent dat de kering wel sterk genoeg moet zijn, dus daar is heel veel berekening aan voorafgegaan. Want we willen dat de klus goed gebeurt, maar zeker ook veilig. Dank, succes vandaag! -Dank je wel! Dit is hem dan, wat een joekel! Maar het is gelukt! Hij ligt op de vrachtwagen en wordt zo meteen naar de werkplaats vervoerd. Daar wordt hij volledig uit elkaar gehaald. Elk onderdeel wordt schoongemaakt, geïnspecteerd en opgeknapt. Daarna wordt alles weer in elkaar gezet, wordt hij weer hierheen gebracht en weer in de pijler gehesen en dan kunnen ze er weer even tegenaan. En dit dus nog 118 keer, wat een operatie! Dit was hem weer voor deze keer. Tot de volgende aflevering van 'Hoe dan?!'. Later! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE STEVIGE JINGLE EBT WEG

Natuur

In 1e instantie zou er een dichte dam op de plek van de Oosterscheldekering komen. Maar omdat de Oosterschelde een bijzonder natuurgebied is met veel verschillende dieren en planten, koos men uiteindelijk voor een open, beweegbare kering. Hierdoor is er nog steeds eb en vloed in de Oosterschelde en blijft het water zout.

Het eiland Neeltje Jans, dat we tijdens de bouw van de kering als werkeiland gebruikten, is tegenwoordig ingericht als natuurgebied: Nationaal Park Oosterschelde.

Veilig achter de Oosterscheldekering

In deze podcast vertelt Eric van Weegen alles over de kering, maar ook over de krachten van de wind en het water.

Onderliggende pagina