‘Alle beetjes helpen om de regio bereikbaar te houden’
Joost van de Beek en Jorine Knüppe moeten de versterking van de brug Purmerend in goede banen leiden. Hij als projectmanager voor Rijkswaterstaat, zij als projectmanager voor bouwcombinatie Savera. Beiden staan te popelen om het knelpunt op te lossen: op een goede en veilige manier. En liefst zo snel mogelijk.
Hij vond het prettig om te horen, het nieuws dat de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits nu ook Purmerend aandoet. Volgens Joost van de Beek zijn alle alternatieven nodig om de regio zo bereikbaar mogelijk te houden. ‘Daarvoor moet minstens 20% van de automobilisten, die normaal over de brug rijden, van de weg af’, legt hij uit.
‘En met Purmerend als spitsstop wordt de trein voor sommige forenzen een beter alternatief.’ Van de Beek is projectmanager bij Rijkswaterstaat voor de versterking van de brug in de snelweg A7. Die is noodzakelijk, omdat de steunpunten niet meer voldoen om het gewicht van vrachtwagens en ander zwaar verkeer te dragen.
Daarom worden deze steunpunten in april tot 1 september 2024 versterkt. Bouwcombinatie Savera (Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie Aanpak) gaat het werk uitvoeren.
Bijna 50.000 boringen en kilometers wapeningstaal
Jorine Knüppe, projectmanager van Savera: ‘We verwijderen het asfalt en brengen wapeningstaal in het beton aan. Onze grootste uitdaging is dat we in korte tijd 50.000 boringen moeten verrichten. In de lengterichting van de brug boren we om de 25 cm 44 gaten over een breedte van 30 m. Zo maken we in totaal 15,4 km boorgat.'
'En we doen 7500 precisieboringen tussen de bestaande wapening door; daarvan gaan er bijna 4000 dwars door het brugdek heen. Het is specialistisch werk, waarbij we met veel zaken rekening moeten houden. Veiligheid staat altijd voorop. Zowel voor onze mensen als voor de omgeving.’
Versmalde rijstroken en snelheidsbeperking
De werkzaamheden beginnen met een volledige afsluiting van de A7. Knüppe: ‘Dat doen we om de nieuwe wegindeling op te kunnen bouwen. In april 2024 gaan we echt van start met de versterking op de westkant van de brug. Dat is richting Amsterdam. Die sluiten we af voor verkeer.'
'We leiden dit verkeer om met een slinger over de oosthelft. Die oosthelft krijgt versmalde rijstroken in beide richtingen. Voor die 2 x 2 versmalde rijstroken geldt een gewichtsbeperking van 25 ton en een snelheidsbeperking van 70 km/h. Ook dat is een noodzakelijke veiligheidsmaatregel.’
Als het werk aan de westkant is afgerond, begint Savera met de oosthelft en ontstaat de omgekeerde situatie: de westkant krijgt 2 x 2 versmalde rijstroken en de oosthelft wordt het werkvak.
Tijdens de werkzaamheden kan de brug veel minder verkeer verwerken. Van de Beek: ‘Als iedereen die dat nu doet met de auto blijft gaan, kan de extra reistijd oplopen tot meer dan een uur. Enkele reis!’ Ook sluiten we afritten af. Daarvoor werden omleidingsroutes ingesteld en zal de drukte op omliggende wegen fors toenemen.
‘Sluipverkeer willen we daarbij zo veel mogelijk voorkomen’, vertelt Van de Beek. ‘In de regio zijn veel lintdorpen en smalle dijken waaraan mensen wonen. We willen niet dat het verkeer van de A7 langs het schoolplein met kinderen raast.’
Reis niet of reis anders
Ondertussen wordt er hard gewerkt aan een plan om de regio bereikbaar te houden. En daarvoor bestaat geen magische knop. ‘Het is én, én, én’, benadrukt Van de Beek.
‘Dus reis niet als het kan en werk thuis. Of reis anders: met de fiets of het ov. We proberen daarbij te helpen. De NS gaat op het traject naar Amsterdam bijvoorbeeld langere treinen inzetten en we zijn met NS in gesprek over mogelijkheden om reizigers ook goedkoper met de trein te laten reizen.’
Voor veel mensen die in en om Hoorn en Purmerend wonen, is de trein het beste alternatief, stelt Van de Beek. ‘We hopen dat een paar procent van de automobilisten daar wil overstappen naar de trein. En we hopen dat van alle weggebruikers op de A7 een paar procent thuis blijft werken en een paar procent gaat carpoolen.’
‘Als we 20% van het verkeer over de A7 van de weg willen hebben, moet we dat procent voor procent verdienen. Alle beetjes helpen om de regio bereikbaar te houden.’
Maatregelen om de verkeershinder te beperken
Tijdens de werkzaamheden aan de brug doen we er alles aan om de hinder tot een minimum te beperken. Door bijvoorbeeld sluipverkeer tijdens de spits zo veel mogelijk te voorkomen met verbodsborden en inzet van doseerlichten. En door alternatieven voor de auto aan te bieden, stimuleren we automobilisten om niet of anders te reizen.
Dit doen we onder meer door te zorgen dat voorzieningen zoals P&R’s op orde zijn. En we zorgen ervoor dat iedereen goed voorbereid op reis kan door de actuele verkeerssituatie rond de brug op te laten nemen in navigatiesystemen als Google Maps en Waze.