Vlotte doorvaart op de IJssel tijdens renovatie A12 IJsselbruggen
Tijdens de renovatie van de stalen IJsselbruggen in de A12 bij Arnhem gebeurt het meeste werk aan de onderzijde van de brug. Boven de drukbevaren IJssel, dus.
Rijkswaterstaat en aannemer Savera IJsselbruggen werken op een constructieve wijze samen om de werkzaamheden vlot en veilig uit te kunnen voeren en tegelijkertijd de scheepvaart doorgang te geven. Daarbij is ook rekening gehouden met hogere waterstanden.
Vlot en veilig
Marten Klos, nautisch adviseur bij Rijkswaterstaat, benadrukt het belang van het zorgen voor minimale hinder voor de scheepvaart tijdens de werkzaamheden.
‘Jaarlijks passeren 30.000 binnenvaart schepen en 10.000 pleziervaartuigen de A12 IJsselbruggen. Boven de vaarweg moest een hangsteiger komen die de doorvaarthoogte flink beperkt. We konden de IJssel niet 3,5 jaar stremmen voor de scheepvaart. Er moest dus een uitvoeringsmanier komen, die rekening houdt met zowel de vaarweggebruikers als de mensen die aan de brug werken.’
‘Daarom is er gekozen om slechts over de helft van de vaargeul een hangsteiger te bouwen. De andere helft blijft daardoor beschikbaar voor de scheepvaart. Als schepen elkaar op deze plek willen passeren, moeten ze om de beurt door de versmalde vaargeul bij de bruggen varen.’
Hoogwater
Eind december 2023 en begin januari 2024 hadden we te maken met verhoogde waterstanden. Dit vormde een extra uitdaging voor de renovatie van de bruggen, omdat de uiterwaarden onder water liepen en de aannemer de bouwplaats onder de bruggen moest ontruimen.
Klos zegt: ‘Bij deze hoge waterstanden is er extra scheepvaartbegeleiding aanwezig aan beide kanten van de A12 IJsselbruggen om de scheepvaart zo veilig mogelijk om de beurt door de hoge openingen te laten passeren. Dit kan een paar keer per jaar voorkomen.’
Informeren van de scheepvaart
De scheepvaart wordt op verschillende manieren op de hinder gewezen. Langs de vaarweg staan vaartekens die aangeven dat schepen moeten opletten voor de hoogtebeperking bij de A12 IJsselbruggen. Op de brug zelf staan ook verkeerstekens die de vermindering van de doorvaarthoogte aangeven. Verder wordt de scheepvaart geïnformeerd via BAS-berichten (Berichten Aan de Scheepvaart).
Klos: ‘Door al deze maatregelen kunnen we de brug renoveren en tegelijkertijd de scheepvaart laten doorvaren.’