Veiligheid op 1 in de Prinses Margriettunnel
Op de locatie van de Prinses Margriettunnel is het een en al bedrijvigheid. Zo’n 80 mensen werken hard aan het herstel van de tunnel en ondertussen rijdt het verkeer door op slechts enkele meters van de werkzaamheden.
Een betonnen afscheidingswand (barriers) met zichtschermen houdt de beide werelden van elkaar apart. Bij een project als dit is 1 ding van het allergrootste belang: veiligheid. Veiligheidsdeskundigen Denny van der Dong en Andries Heidstra vertellen over de rol van veiligheid binnen de herstelwerkzaamheden.
Volgens Denny van der Dong, veiligheidsdeskundige bij hoofdaannemer Van Hattum en Blankenvoort, was het organiseren van de veiligheid best een uitdaging: ‘Het liefst zou je de hele tunnel willen afsluiten voor al het verkeer, maar dat was hier geen optie. Je krijgt dan te veel druk op de omleidingsroutes met verkeersonveilige situaties tot gevolg.’
‘Daarom stelden we een doordacht plan op waarin veilige werkzaamheden en verantwoorde doorgang van het verkeer in de tunnel samen kwamen. Normaal gesproken maken we dergelijke plannen al ver voor de start van een project. Dat was hier niet mogelijk, omdat we te maken hadden met een calamiteit. In zeer korte tijd hebben we plannen moeten maken waarbij veiligheid altijd op 1 stond.’
Cruciale rol
Ook wij hebben als opdrachtgever een belangrijke rol als het gaat om veiligheid. Andries Heidstra is veiligheidskundige en is vanaf de afsluiting van de tunnel betrokken bij het project. Heidstra: ‘Het herstel van de Prinses Margriettunnel is een uitzonderlijk project.'
'We hebben allerlei maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig kunnen werken binnen het relatief kleine werkterrein in het midden van de tunnel met daarop 2 grote boorstellingen.’
‘Maar ook de verkeersveiligheid vroeg om aandacht. Afleiding van de automobilist ligt hier op de loer en daarom hebben we zichtschermen geplaatst. Die zorgen ervoor dat het passerende verkeer niet of nauwelijks zicht heeft op de werkzaamheden.’
‘In combinatie met de aanpassing van de maximumsnelheid naar 50 km/h, neemt de kans op een mogelijk ongeval hierdoor sterk af. Mocht het dan toch een keer misgaan, dan is daar de betonnen scheidingswand. Zo kan een voertuig niet op het werkterrein terecht komen en omgekeerd kan er niets vanaf het werkterrein op de weg komen. Op deze manier creëren we extra zekerheid voor de mensen die volop werken aan het herstel.’
Van begin tot eind
Het werk voor de veiligheidsdeskundigen stopt niet nu de herstelwerkzaamheden in volle gang zijn. Van der Dong: ‘Onze focus ligt nu op het begeleiden van de medewerkers als het gaat om veilig werken. Zo organiseren we met enige regelmaat bijeenkomsten voor onze mensen waarbij we specifiek ingaan op 1 veiligheidsonderwerp.’
‘Struikelgevaar is zo’n onderwerp. De kans op struikelen is namelijk groot gezien alle gaten, obstakels en niveauverschillen op het werkterrein in de tunnel. Maar er is bijvoorbeeld ook aandacht voor het gebruik van materiaal en orde en netheid op het werkterrein.’
Een kritisch oog
Het herstel van de Prinses Margriettunnel wordt gefaseerd uitgevoerd. Dit kan leiden tot veranderingen in werk- of verkeerssituaties. Heidstra: ‘Als we een nieuwe activiteit starten, zoals werkzaamheden in de kelder van de tunnel, dan kijken wij scherp naar mogelijke veiligheidsrisico’s. Daar nemen we vervolgens, wanneer nodig, nieuwe maatregelen voor. Denk aan extra beschermingsmiddelen voor onze mensen of nieuwe instructies.’
‘Ook bij veranderingen van verkeerssituaties in of nabij de tunnel kijken we mee. Zo is het essentieel dat een deel van het werkterrein en de 2 beschikbare rijstroken altijd bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.’
Beide veiligheidsdeskundigen werken voor een andere organisatie, maar streven wel naar hetzelfde doel: een project waar iedereen veilig werkt en daarna weer veilig thuiskomt, maar ook het wegverkeer veilig kan passeren.
Heidstra: ‘Sinds de gedeeltelijke openstelling van de Prinses Margriettunnel in februari 2023 hebben we laten zien dat we dit gezamenlijke doel kunnen waarmaken.’